Indisch palissander afwerken

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
243
51
Amsterdam
Ik wil een rond stuk Indisch palissander in de draaibank afwerken. Bij voorkeur met tung-olie, daar werk ik graag mee.
Maar het hout is wat vettig, dus ik ben erover gaan lezen en het lijkt dat je een sealer nodig hebt om de inhoudstoffen in het hout te op te sluiten. Ik heb shellac sanding sealer van Chestnut al jaren staan, nog nooit gebruikt. Na de shellac sealer van Chestnut lijkt het beter te zijn om te lakken dan om het met een drogende olie zoals Tung af te werken.
Is er nog een andere manier om de inhoudstoffen op te sluiten en dat ik daarna wel met Tungolie het verder af kan werken?
Of weet iemand een andere oplossing?

Ik wil het stuk hout daarna ook verlijmen, lukt dat ook wanneer het hout is behandeld met de shellac sealer? Ik ga lijmen met twee componenten epoxy. Dat lijkt me sowieso beter dan met titebond in deze.

Alvast mijn dank!

Rizz

Oud hout
15 apr 2014
2.539
834
Moordrecht
Goed ontvetten en lijmen met titebond gaat meer dan prima. als het een gitaarrug en zijkanten bij elkaar kan houden, dan lukt dit ook wel, oppervlakken dienen wel goed op elkaar aan te sluiten, maar dat geldt voor alles.

Mijn begrip van sealers is dat je het oppervlak dus ook dichtzet, olie moet er over het algemeen intrekken en dat kan dan niet. Heb je al een proefstukje gemaakt om te kijken of het al dan niet werkt? Alleen olie dan

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
243
51
Amsterdam
Goed ontvetten en lijmen met titebond gaat meer dan prima. als het een gitaarrug en zijkanten bij elkaar kan houden, dan lukt dit ook wel, oppervlakken dienen wel goed op elkaar aan te sluiten, maar dat geldt voor alles.

Mijn begrip van sealers is dat je het oppervlak dus ook dichtzet, olie moet er over het algemeen intrekken en dat kan dan niet. Heb je al een proefstukje gemaakt om te kijken of het al dan niet werkt? Alleen olie dan
Proefje maken is een goed idee. Dank! Ik ga eerst het hout afnemen met 96% alcohol voor ik het in de olie zet.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.