Indeling kleine werkplaats

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
38
16
maan
Hoi Luitjes,

Voordat ik een werkbank ga proberen te maken, even een vraag over schuurtjesindeling. Ik heb een extreem kleine schuur (bij nieuwbouw is dat standaard tegenwoordig) en wil hierin kunnen werken aan keukenkastjes, speakertjes maken en misschien ooit een salontafeltje ofzo (werkstukken eigenlijk altijd kleiner dan 80 cm in iedere richting). Zagen doe ik buiten voor de schuur. Bijna al mijn gereedschap sla ik op in mijn woning. De shopvac, cycloonfilter, kolomboortje, stalen bankschroef komen op de werktafel tegen de korte zijde. Dacht dat het fijn zou zijn om een vrije werktafel te hebben dus heb twee opzetjes gemaakt, waarbij de werktafel uit 1 of 2 delen bestaat. De werkbanken/tafel die je kan zien zijn 40 of 80 centimeter breed/diep. Alle kastjes/tafel moeten verrijdbaar worden uitgevoerd. Aan de wanden maak ik franse cleat of gelijkwaardig voor het ophangen van bepaalde goedkope dingetjes.

5BIkLU.jpg

Mijn vragen zijn:
- Is er een betere opstelling mogelijk?
- Is het mogelijk een werkbank te maken die bestaat uit 2 lange delen van 40 centimeter breed (rechtse plaatje)? Hoe lijn ik beide bovenbladen dan uit zodat deze gemakkelijk vlak maar ook stevig in elkaar overlopen over de lange en korte zijde?

Thx en de groeten,

Dikketebbes

• Wow
Waarderingen: John1969

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
38
16
maan
Dat is een praktisch idee inderdaad. Zo'n ding heet een horizontale zelfspanklem met U-haak oftewel een knevelklem (google lens is mijn vriend).

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.099
3.323
Gaanderen
Zet de boel op wielen dan kun je makkelijk de boel verplaatsen. Vaak kom je later tot een andere indeling. Maak je ze indelen met vaste poten. Met stelvoeten. Dan is het wel te doen om ze gelijk te krijgen. Ik heb het bij mij thuis opgegeven. Ik heb de helft op wielen staan en hoewel gelijk gemaakt en gezaagd komt het bij mij nooit uit.

• Leuk
Waarderingen: dikketebbes

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
38
16
maan
Misschien dit soort wieltjes:
Nefish Leveling Casters (filmpje)

Link naar Amazon

Geen persoonlijke ervaring mee, maar ik zit er wel naar te kijken voor mij zelf.
Ik had die ook gezien inderdaad, maar dat asje van die wieltjes vind ik erg dun. Onderstaande link is naar amazon.nl. Het voordeel van deze is dat 4x multiplex 18mm= 72mm dikke poten en de montageplaat is 73mm, dus een beetje veilen/slijpen en past precies.

Heavy Duty Wheels with Ratchet Handle for Workbench

714wdqTSRNL._SL1500_[1].jpg

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.528
2.372
Klein-Brabant, Vlaanderen
Is het mogelijk een werkbank te maken die bestaat uit 2 lange delen van 40 centimeter breed (rechtse plaatje)? Hoe lijn ik beide bovenbladen dan uit zodat deze gemakkelijk vlak maar ook stevig in elkaar overlopen over de lange en korte zijde?
begin met een vlakke vloer
zet een mechanisme waardoor de 2 delen in mekaar grijpen
trek ze nadien aan met het getoonde voorbeeld

• Leuk
Waarderingen: dikketebbes

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
509
298
‘s-Hertogenbosch
Hoi Luitjes,

Voordat ik een werkbank ga proberen te maken, even een vraag over schuurtjesindeling. Ik heb een extreem kleine schuur (bij nieuwbouw is dat standaard tegenwoordig) en wil hierin kunnen werken aan keukenkastjes, speakertjes maken en misschien ooit een salontafeltje ofzo (werkstukken eigenlijk altijd kleiner dan 80 cm in iedere richting). Zagen doe ik buiten voor de schuur. Bijna al mijn gereedschap sla ik op in mijn woning. De shopvac, cycloonfilter, kolomboortje, stalen bankschroef komen op de werktafel tegen de korte zijde. Dacht dat het fijn zou zijn om een vrije werktafel te hebben dus heb twee opzetjes gemaakt, waarbij de werktafel uit 1 of 2 delen bestaat. De werkbanken/tafel die je kan zien zijn 40 of 80 centimeter breed/diep. Alle kastjes/tafel moeten verrijdbaar worden uitgevoerd. Aan de wanden maak ik franse cleat of gelijkwaardig voor het ophangen van bepaalde goedkope dingetjes.

5BIkLU.jpg

Mijn vragen zijn:
- Is er een betere opstelling mogelijk?
- Is het mogelijk een werkbank te maken die bestaat uit 2 lange delen van 40 centimeter breed (rechtse plaatje)? Hoe lijn ik beide bovenbladen dan uit zodat deze gemakkelijk vlak maar ook stevig in elkaar overlopen over de lange en korte zijde?

Thx en de groeten,

Dikketebbes
Probeer eens een groter project…. Maak een overkapping aan je schuur….. doe jezelf dat plezier, het valt best mee. Het geeft je iig een droge plek om iets meer te doen dan alleen maar in de zon te staan of met je gereedschap moeten haasten omdat het zometeen gaat regenen.
Zie je er tegenop??? Een beetje partytent is al groter.

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
38
16
maan
Probeer eens een groter project…. Maak een overkapping aan je schuur….. doe jezelf dat plezier, het valt best mee. Het geeft je iig een droge plek om iets meer te doen dan alleen maar in de zon te staan of met je gereedschap moeten haasten omdat het zometeen gaat regenen.
Zie je er tegenop??? Een beetje partytent is al groter.
Daar ben ik al over aan fantaseren, maar wil eerst 3 schuurmeubels en een tv-console+salontafeltje maken. :)

dikketebbes

Actieve deelnemer
16 apr 2024
38
16
maan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.