Inca spaanafzuig voor de vlak en vandiktebank

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Gisteren eindelijk na een lange zoektocht met meerdere tegenslagen een Inca vlak en van diktebank kunnen aanschaffen, moest er wel 170km voor rijden en een flinke prijs voor betalen, maar dat was graag gedaan, zag er al verkocht worden voor meer!
Nu is mijn vraag of er voor de Inca ook een spaan afzuig bestaat of kan je die zelf maken misschien?
Kan je ook ergens op de machine vinden welk type nr deze heeft?
De bank moet dienen om gerecupereerd palet hout te schaven en deze een nieuwe bestemming te geven.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
In dit topic staan een paar voorbeelden en een link naar nóg een topic.

Ik heb er inmiddels ook 1 gemaakt voor het vandikte gedeelte.Voor het vlakgedeelte heb ik een simpel ander hulpstuk.
Als ik het niet vergeet zal ik vandaag een paar foto's maken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
En een paar foto's van het deel voor het vandiktegedeelte. Die zet ik vast met een lijmklem aan de geleider. Het werkt perfect. Ooit snel gemaakt om er ooit nog een betere versie van te maken, maar ik vind het wel prima zo.

20210808_091418.jpg20210808_091428.jpg
 

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Ziet er heel goed uit, het gedeelte voor de vlakbank is iets gecompliceerder dan het vandikte gedeelte.
Moet ik eens goed bekijken of ik ook zoiets voor elkaar krijg! Alvast bedankt voor de foto's!!
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Dat klopt. Ik heb het aardig passend gemaakt om zo weinig mogelijk kieren te hebben, zodat er zo weinig mogelijk valse lucht word aangezogen. Er zijn mensen die een gecombineerd systeem hebben zodat je 1 hulpstuk hebt voor het vlakken en vandikte gedeelte.
Mocht je meer foto's willen, dan roep maar. (Als ik het niet vergeet) ;)
 

kibling

Actieve deelnemer
12 jul 2021
50
10
Zandhoven
Dat klopt. Ik heb het aardig passend gemaakt om zo weinig mogelijk kieren te hebben, zodat er zo weinig mogelijk valse lucht word aangezogen. Er zijn mensen die een gecombineerd systeem hebben zodat je 1 hulpstuk hebt voor het vlakken en vandikte gedeelte.
Mocht je meer foto's willen, dan roep maar. (Als ik het niet vergeet) ;)
Zal eens goed kijken waar al die uitsparingen voor dienen, maar ga hem eerst verbouwen want de motor staat nu naast de stoel van de machine en die zou ik graag er onder hebben, iets zoals bij u een kastje of zo, maar eerst moet ik iemand vinden die de motor in de andere richting kan laten draaien, want als ik hem omdraai om de pulley's overeen te laten komen gaat hij de verkeerde kant op en elektro is niet mijn dada!!VLAKBANK.jpg
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Als tussenoplossing zou je de riem kruislings kunnen plaatsen. Dan kan je i.i.g. de machine gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.