Inca Expert 500 lintzaag 380v ombouwen naar 230v

pieterpost

Nieuw lid
23 aug 2018
4
2
Hallo mede houtbewerkers,

Ik heb een tijdje geleden een Inca Expert 500 lintzaag gekocht met een 380 motor, maar, aangezien een 380v aansluiting niet mogelijk is ben ik genoodzaakt om de motor om te bouwen naar 230v, volgens de informatie die op de website inca-machines.cf beschreven staat zou dit mogelijk moeten zijn, ik heb zelf alleen geen idee hoe dit te doen. weet er iemand op dit forum hoe dit moet?

Alvast bedankt,
Patrick
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Optie 1: een 230V motor kopen en die plaatsen op je Inca (Misschien van een Inca 260?)
Optie 2: een omvormer kopen. Zelf nooit geprobeerd maar zou niet perse goed zijn voor je motor?

Op het forum zijn vast mensen die dit gedaan hebben/ervaring mee en/of een idee van de kosten.

Hopelijk reageren ze :)
 

pieterpost

Nieuw lid
23 aug 2018
4
2
Optie 1: een 230V motor kopen en die plaatsen op je Inca (Misschien van een Inca 260?)
Optie 2: een omvormer kopen. Zelf nooit geprobeerd maar zou niet perse goed zijn voor je motor?

Op het forum zijn vast mensen die dit gedaan hebben/ervaring mee en/of een idee van de kosten.

Hopelijk reageren ze :)
Volgens de documentatie is de 380v motor exact hetzelfde als het 230v model, met als enig verschil dat de 230v uitvoering een condensator heeft voor het opvangen van de missende fase en de motor is anders aangesloten, ik zou graag de motor ombouwen om het geheel origineel te houden. De motor van een Inca Euro 260 is echt veel te licht voor een Expert 500.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
De schakeling die je zoekt is een steinmetz schakeling. Je koppel is veel lager en je raakt minimaal 30 % van je vermogen kwijt.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.136
2.624
Als ik op die machine zoek, kom ik op 1100 watt op 380 en 750 watt op 220. Het zou dus goed kunnen dat ze het zo fabrieksmatig hebben opgelost. Ik zou er een frequentieregelaar voor zetten. Een fase in, drie fasen 220 uit . Dan hoef je verder niets te verbouwen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Tis maar net wat je voor diktes je door de machiene wild zagen , 220 geeft een behoorlijk verlies in kracht,
Ik zou ook gaan voor een goede frequentieregelaar , en die goed afstemmen op de motor ,
Met wat geluk kan je die dan ook later gebruiken voor andere machienes

Maar voor het zelfde geld is ombouw naar 220 ook goed genoeg scheelt een hoop geld
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.850
902
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als ik naar de handleiding kijk krijg ik de indruk dat het om twee aparte modellen (af INCA) gaat (ging), Van fabriekswege uitgerust voor of 380, of 220. Gezien de specs ligt het wel voor de hand dat het om een en dezelfde motor ging, die intern al van een Steinmetz-schakeling werd voorzien in het geval van het 220 V model. Dat suggereert vervolgens dat je het zelf ook zou moeten kunnen ombouwen, maar dan moet je het apparaat (de aansluitdoos van de motor) wel open maken en de sterschakeling (die er zo te zien volgens het schema in de handleiding in zit) zelf ombouwen tot een steinmetz-schakeling?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.