Inca 260 boven wiel balanceren

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
722
Enschede
ingoogni.nl
M'n Inca 260 wiebelt heel erg. De onderkant is niet vlak. Ook is in ieder geval het bovenste wiel niet gebalanceerd. Het stopt na een minuutje draaien altijd op het zelfde punt. Hoe krijg ik dat goed gebalanceerd. Voorzichtig op het stop-punt iets weg boren?

Voor het controleren van het onderste wiel moet zeker alles uit elkaar, motor er af en zo?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.912
2.947
De onderkant van mijn lintzaag was ook niet vlak. Ik heb hem gewoon op drie punten vast gezet en daarna het resterende punt uitgevuld en toen daar ook vastgezet. Je inca heeft kleine aluminium wielen, dus de onbalans zal niet zo snel een probleem geven. Mits je machine natuurlijk gewoon vast staat.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
722
Enschede
ingoogni.nl
Ik heb het ding wel eens vast gezet met grote lijkklemmen. Het blijft wiebelen en je ziet het bewegingspatroon in de zaagsnede terug. Zal het nog eens met opvullen en bouten proberen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.912
2.947
Wat slingert er dan precies? Zit het verstelblok waar je bovenwiel op vast zit, goed vast?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
722
Enschede
ingoogni.nl
Even geprobeerd met de zaag op spanning. Naarboven, beneden duwen (haaks op de as) van het wiel beweegt niets.

Als ik het wiel iets voor achter trek (haaks op de as) dan beweegt het iets, inclusief de bak waar het aan zit.

Als tegen het wiel (parallel aan de as) of bak duw dan beweegt het wat meer. Zal ook moeten ander is het niet verstelbaar.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.912
2.947
Het machientje klinkt wat rauw. Maar ik zou er eerder wat nieuw lagerwerk in stoppen. Met hoe veel zaagbladen heb je het geprobeerd? Dit soort gerammel krijg je eerder van een slordig gelaste lintzaag.
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
826
202
Als ik het wiel iets voor achter trek (haaks op de as) dan beweegt het iets, inclusief de bak waar het aan zit.
Wanneer het lint op spanning staat moet er in het blok waar de as van het bovenste wiel geen beweging meer zitten.
Verandert er iets wanneer je de veer wat strakker zet ?
 

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
826
202
Wanneer je hem laat draaien zonder zaaglint, dus alleen met motor en onderste wiel, hoe loopt de machine dan ?
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.144
909
Omgeving Leiden
Als je nog wilt proberen het wiel te balanceren, dan kan je voor de eerste proeven tape gebruiken en wat moertjes dat je op het wiel plakt. Weggeboord materiaal heb je niet zomaar terug.

Wat ook nog kan, is dat de wielen niet meer rond zijn of het rubber er op afgeplat is doordat het lint niet is ontspannen terwijl de machine lange tijd niet is gebruikt.
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
722
Enschede
ingoogni.nl
Wanneer je hem laat draaien zonder zaaglint, dus alleen met motor en onderste wiel, hoe loopt de machine dan ?
Heel stil en de machine wiebelt niet. Met een schroevendraaier op de as hoor ik wat lagerruis, niet iets waar ik me zorgen over maak.

Lagerruis is op het bovenste wiel veel meer. Het wiel zit spelingsvrij aan de bak gemonteerd. De speling waar ik het hierboven over had is alleen van de bak tov het frame.

Rubber ziet er prima uit, glad en zwart en vlak. Strakke hoeken en er brokkelt niets af van ouderdom. Ik heb wel nieuwe rubbers en een nieuwe veer voor in de bak. Denk niet dat ik dat allemaal preventief moet vervangen.

Ik zal tzt de bak en de ophanging van het bovenwiel demonteren en kijken of daar iets loos is en eventueel het bovenwiellager vervangen. Ook zal ik @thomasz idee van niet destructief balanceren proberen.

Cheers.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.542
722
Enschede
ingoogni.nl
Vanochtend wat geimproviseerd het bovenwiel gebalaneerd met wat dubbelzijdig tape en een eikenhouten blokje. Recht tegen over het zwaarte punt geplakt en telkens een stukje van het blokje af steken tot het wiel niet meer in een zelfde stand terugkeert na een zwiep. Het uiteindelijke gewicht van het blokje, 3.8 g. Is dat veel? Ik kan dat niet inschatten. Machine leek wel rustiger te lopen met blokje.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.