inbouwkoelkast met inliggende deur

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Even helemaal terug naar het begin: je hebt een koelkast met inbouwmaten. Daar houd je je netjes aan, maar het past niet. Dan gebruik je andere scharnieren dan de fabrikant had voorzien. Ik zou eens contact opnemen met de leverancier of de fabrikant van de koelkast en vragen wat voor scharnieren ze in gedachten hadden?

Om welk merk en type koelkast gaat het?

Edit: probleem is blijkbaar de tussenliggende deur?

Met 30 mm ruimte, zou deze moeten passen:


Getekend is een wanddikte van 16 mm en een dikte van 12,5 mm voor de scharnier. Houd je exact 1,5 mm over

bedankt Superkees, ik waardeer je inbreng! Helaas is de multiplex die ik gebruikt heb geen 16 maar 18 mm dik. In dat geval kom ik dus net 0,5 mm tekort. Dat valt misschien (hopelijk) nog te wringen. indien niet,

optie 1: ik kan op zoek naar een plaat van 15mm multiplex (maar dan kom ik in de problemen met mijn uitgefreesde handvaatjes (zie afbeelding, ik heb een uitsparing in het corpus uitgefreesd en in de deur zelf ook een u-vormige grip)
optie 2: iemand weet van nóg dunnere koelkastscharnieren?
optie 3: graag jullie feedback op mijn vorige suggestie, namelijk onzichbare scharnieren die in de kopse kant van de deur worden ingefreesd; met deze optie kan ik mijn koelkastdeur verder dan 90° openen wat altijd mooi meegenomen is :)
Scharnier, voor houtdikten vanaf 18 mm, voor onzichtbare montage - in de Häfele België Shop

d4fdd318-098c-4c7f-95b9-e5fe4d7c286e.jpg
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Ik denk dat die oplossing wel zou kunnen werken. Zeker weet je het maar als je een proefopstelling maakt...

Situatie is niet eenvoudig op te lossen.... als de prijs van die scharnieren meevalt zou ik het durven proberen vooraleer je aan een nieuwe kast begint.....

P.S. Wat voor werkblad heb je gebruikt? Inox? Plaatmateriaal?
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Ik denk dat die oplossing wel zou kunnen werken. Zeker weet je het maar als je een proefopstelling maakt...

Situatie is niet eenvoudig op te lossen.... als de prijs van die scharnieren meevalt zou ik het durven proberen vooraleer je aan een nieuwe kast begint.....

P.S. Wat voor werkblad heb je gebruikt? Inox? Plaatmateriaal?

Inox, dat was het bestaande deel van de keuken; ik heb de multiplex toevoeging gedaan;
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Helaas is de multiplex die ik gebruikt heb geen 16 maar 18 mm dik.

Dat maakt toch niet uit? Als ik je goed begrijp is de nis tussen de linker wand en de koelkast 30 mm. Op de linkerwand monteer je een extra plaatje van 16mm. Daarop de scharnier van 12.5 mm. Dan houdt je nog 1.5 mm speling.
 

suturb

Actieve deelnemer
10 jul 2014
92
3
Dat maakt toch niet uit? Als ik je goed begrijp is de nis tussen de linker wand en de koelkast 30 mm. Op de linkerwand monteer je een extra plaatje van 16mm. Daarop de scharnier van 12.5 mm. Dan houdt je nog 1.5 mm speling.
ben je zeker? ik zou denken dat, als het extra plaatje (16mm) dunner is dan de deur (18mm) je deur gaat wringen wanneer je hem volledig (90°) opendoet (is wel maar 2mm verschil natuurlijk..) , en door de hefboom van je deur kan je dan de scharnier beschadigen/eruit sleuren (beetje zelfde verhaal als met het infrezen van de scharnier zoals hierboven al gesuggereerd.
of heb ik het mis...

groeten
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Kijk maar eens goed naar het plaatje. De deur komt iets naar voren, bij het openen. Je houd een mm ruimte over, schat ik.

300343965.jpg


Links is de deur. In de eerdere link zie je dat het gemonteerd is op een zijwand van 16 mm.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
720
30
BE / Tienen
Die scharnier van Hettich is zomaar even 6.5mm dunner dan die van Blum..... Ik kwam in het eerdere draadje een mm of 4-5 te kort.....

Met die scharnier van Hettic moet je er volgens mij komen.
Of het een probleem geeft om met een steunplaat van 16mm een deur van 18mm op te hangen weet je niet helemaal zeker, maar afgaand op de tekening zou het kunnen lukken. Mocht het een probleem geven (proefopstellingkje met paar reststukjes plaatmateriaal) kan je nog altijd 2mm wegfrezen aan de achterzijde van de deur waar de scharnier moet komen (scharnier is geschikt vanaf deurdikte 16mm), en de scharnier 2mm meer naar voren in de kast monteren.

Werk niet met Hettich.... Maar volgens mij is dit de best mogelijke oplossing. Als de scharnieren wat lichtjes zijn eentje meer monteren.....
 

jorisvh

Post veel
oud draadje, maar ik loop tegen een gelijkaardig probleem aan bij het ontwerp van een keuken.

doel is een jaren 30-60 cubex (belgische variant van piet zwart bruynzeel keukens) look te krijgen.
de halve dikte van het front is inliggend, de andere helft opliggend.
1643734812547.png
in doorsnede:
1643734491595.png
in detail:
1643734506141.png

voor lades geen enkel probleem (gewoon geleiders wat naar achter zetten).
voor gewone deuren los ik dit op met een Blum 155gr scharnier voor middenaanslag met montageplaat met 6mm verdikking zoals voorgesteld in de blum catalogus.
1643734644642.png

maar hoe krijg ik dit voor mekaar voor de koelkast?
de koelkast is voorzien om het front aan de koelkast zelf te bevestigen waarbij de scharnieren van de koelkast gebruikt worden.
het frontje heeft dus geen eigen scharnieren en is niet met zo'n "deurmeenemer" aan de koelkast bevestigd. de enige info die ik vind is de maatvoering voor een volledig opliggende deur. ik heb al met de technische hotline van miele aan het bellen en mailen geweest maar geen bruikbaar antwoord gekregen.

ik kan alsnog met een deur met eigen scharnieren en een deurmeenemer werken maar ik vrees dat zo-n plastic stripje niet sterk genoeg is voor de deur van een 177cm hoge koelkast die voorzien is om het front er aan vast te maken.
en, om die 155gr scharnieren naast de koelkast geplaatst te krijgen zou ik wel 5cm extra kastbreedte nodig hebben. enkel een scharnier onder en boven de koelkast zou ook kunnen maar dan gaat dat front helemaal doorbuigen bij het openen.
iemand een idee hoe ik dit opgelost krijg?

alvast bedankt!
 

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Zo ziet het hier bij ons uit. Het front hangt aan de koelkastdeur.
De scharnieren lopen wel heel speciaal, bij het draaien komen ze iets naar voren, waardoor het lijkt alsof het draaipunt van de deur juist op het einde ligt. Deze scharnieren waren standaard op deze Liebherr
Jos


IMG_3821.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.095
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
tgv het profiel aan de zijkant van de deur is dit een uitdaging door de combinatie van inliggend + opliggend
op dit ogenblik kan ik weinig tot een sluitende oplossing bijdragen
liebherr (heb er zelf 2, maar geen inbouwkoelkast) heeft een nauw verband met miele
of het een onder-/zustermerk of partner is, weet ik niet
is er een beperking op het aantal plastieken stroken dat je op een koelkastdeur kan plaatsen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Joris,
welke koelkast heb je in te bouwen ? (type)

Ik zou zeggen : gebruik een strook MDF die je aan de bovenkant van de frigo bevestig en kijk dan hoe de beweging van de deur is bij het openen. Mischien loopt het wel vlotter dan je denkt..
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Zo ziet het hier bij ons uit. Het front hangt aan de koelkastdeur.
De scharnieren lopen wel heel speciaal, bij het draaien komen ze iets naar voren, waardoor het lijkt alsof het draaipunt van de deur juist op het einde ligt. Deze scharnieren waren standaard op deze Liebherr
Hallo Jos,
dat is inderdaad het type scharnier dat de koelkast zal hebben.
als ik het goed zie is jouw voorbeeld een opliggende deur met een zichtzijde zodat het inliggend lijkt. dat is zoals de fabrikanten het bedoelen en daarvoor heb ik gedetailleerde info over minimumvoegen en afrondingsstralen ivf de frontdikte gekregen.
de scharnieren zijn redelijk complex, dit is een beeldje uit de Miele reserveonderdelenshop.
1643788220007.jpeg
hierdoor is het moeilijk te voorspellen hoe de deur zal bewegen.
ik had gehoopt dat ze me bij Miele zouden kunnen zeggen wat het traject van de deur is, maar niet dus.
ik heb hier zelf een Siemens met zelfde systeem. misschien met ik maar eens proberen om met een potlood aan de deur te tapen en het zelf op te tekenen.
Joris,
welke koelkast heb je in te bouwen ? (type)
type ligt nog niet vast maar ik denk dat het iets als deze wordt K 7732 E Inbouwkoelkast met DailyFresh en handige drankopslag dankzij de uittrekbare flessenhouder
ik vermoed dat de scharnieren van alle 177cm hoge modellen dezelfde zullen zijn en misschien zelfs over verschillende merken want die worden uiteindelijk toch door hettich of dergelijke gemaakt.
alvast bedankt!

edit: zie nu dat jij al gesuggereerd had om het traject op te tekenen, had ik niet gezien als ik “citeer dit bericht” drukte. hoe dan ook, bedankt!
 

jorisvh

Post veel
liebherr (heb er zelf 2, maar geen inbouwkoelkast) heeft een nauw verband met miele
of het een onder-/zustermerk of partner is, weet ik niet
voor zover ik weet hebben Liebherr en Miele geen band qua eigenaarschap maar produceert Liebherr koelkasten voor Miele, als leverancier. de scharnieren zijn dus quasi zeker dezelfde.
is er een beperking op het aantal plastieken stroken dat je op een koelkastdeur kan plaatsen ?
meer dan 1 deurmeenemer zou op zich kunnen, denk ik. alleen zijn die in principe bedoeld voor koelkasten met een simpele scharnier met 1 pin in een gaatje die dus rond 1 punt roteren.
door de complexe geometrie van de scharnier van de koelkast hier zou het kunnen dat de koelkastdeur meer naar voor komt dan de keukendeur waardoor ze botsen.
en dat wil ik liever uitvinden voor ik mijn klant een Miele laat kopen.

ik begin te begrijpen waarom de originele Cubex keukens pianoscharnieren hadden. dat is zowat de simpelste oplossing voor dit soort deuren.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
ik begin te begrijpen waarom de originele Cubex keukens pianoscharnieren hadden. dat is zowat de simpelste oplossing voor dit soort deuren
Én vrijstaande koelkasten hadden ipv inbouw. Ik heb me wel eens verdiept in de Bruynzeel Piet Zwart keuken, ter inspiratie heb ik een showroom bezocht waar ze nieuw (weliswaar gewijzigd) opgesteld stonden. De kastscharnieren vond ik zeer mooi uitgevoerd, 35mm potscharnieren met het uiterlijk van een paumelle. Helaas nooit ergens kunnen vinden.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Én vrijstaande koelkasten hadden ipv inbouw.
Inderdaad ..
Ik heb me wel eens verdiept in de Bruynzeel Piet Zwart keuken, ter inspiratie heb ik een showroom bezocht waar ze nieuw (weliswaar gewijzigd) opgesteld stonden.
de Belgische cubex wordt ook nieuw verkocht. Er zijn 2 reeksen:
De C60 heeft gewone volledig opliggende fronten waar ze een profiel aanfrezen en waarbij het vlakke deel dat normaal korpus is mee open gaat met de deurtjes.
1643812609702.jpeg
dat is voor mij toch een tè andere look dan origineel.

en dan is er de c30 die dichter bij het origineel blijft incl. half inliggend / half opliggende frontjes.
1643812858078.png
dat is dus wat ik wil doen maar wat dus niet zonder meer lukt voor de inbouwfrigo met deur-op-deur.

ik denk dat ik voor de scharnierkant van de koelkastdeur voor opliggend zal gaan, zoiets dus:
1643813290898.jpeg

De kastscharnieren vond ik zeer mooi uitgevoerd, 35mm potscharnieren met het uiterlijk van een paumelle. Helaas nooit ergens kunnen vinden.
na googelen zie ik dat piet zwart inderdaad paumelles had waar cubex pianoscharnieren gebruikte.
was die paumelle / potscharnier echt 1 stuk? moet wel iets speciaal geweest zijn want een paumelle heeft een vast draaipunt en bij een potscharnier draait de deur niet rond 1 punt. die 2 gewoon samenvoegen moet wringen.
misschien dat ze beide helften van de paumelle aan de deur bevestigen “voor de show” en de deur half opliggend van maat maakten maar wel een potscharnier voor een volledig opliggend deur gebruikten. zolang de paumelle dan niet verder uitsteekt dan de rand van een 18mm korpus moet dat werken.

Edit: hmm, hier moet ik toch nog eens over nadenken want kans is groot dat het 35mm gat dan voorbij de rand van de deur komt 🤭
 

jorisvh

Post veel
voor een onderbouwkoelkast is dat is een schitterend idee 👌!
wordt dat zo verkocht? of heb je een lade onder de koelkast gezet, de scharnieren gesloopt en de koelkastdeur aan het front van de lade bevestigd?

voor mijn geval, koelkast van 177cm hoog, helaas geen optie.
 

Marijn

Actieve deelnemer
8 feb 2012
366
159
Eindhoven
na googelen zie ik dat piet zwart inderdaad paumelles had waar cubex pianoscharnieren gebruikte.
was die paumelle / potscharnier echt 1 stuk? moet wel iets speciaal geweest zijn want een paumelle heeft een vast draaipunt en bij een potscharnier draait de deur niet rond 1 punt. die 2 gewoon samenvoegen moet wringen.
misschien dat ze beide helften van de paumelle aan de deur bevestigen “voor de show” en de deur half opliggend van maat maakten maar wel een potscharnier voor een volledig opliggend deur gebruikten. zolang de paumelle dan niet verder uitsteekt dan de rand van een 18mm korpus moet dat werken.

Edit: hmm, hier moet ik toch nog eens over nadenken want kans is groot dat het 35mm gat dan voorbij de rand van de deur komt 🤭
de oude piet zwart was een 'normaal' scharnier, wel in de deur/kast bevestigd, waarschijnlijk ook ivm het draaipunt
20220202_163901.jpg 20220202_163620.jpg

De nieuwe uitvoering heeft van buitenaf dezelfde uitstraling, maar is wel iets handiger af te stellen ;)
20220202_163803.jpg20220202_163837.jpg

In de nieuwe uitvoering lukt het Bruynzeel met de koel/vrieskast (niet mijn keuken)
20220202_163738.jpg20220202_163712.jpg
Er staat me bij dat het bij de vaatwasser niet gelukt is, daar is de buitenkant van het paneel omfreesd om hetzelfde uiterlijk te krijgen. Beetje lastig uitleggen, maar het frontje zit er als het ware achterstevoren op en de vaatwasser is dan iets naar achteren geplaatst zodat de fronten weer in lijn zitten.
 

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
oud draadje, maar ik loop tegen een gelijkaardig probleem aan bij het ontwerp van een keuken.

doel is een jaren 30-60 cubex (belgische variant van piet zwart bruynzeel keukens) look te krijgen.
de halve dikte van het front is inliggend, de andere helft opliggend.
Bekijk bijlage 114446
in doorsnede:
Bekijk bijlage 114443
in detail:
Bekijk bijlage 114444

voor lades geen enkel probleem (gewoon geleiders wat naar achter zetten).
voor gewone deuren los ik dit op met een Blum 155gr scharnier voor middenaanslag met montageplaat met 6mm verdikking zoals voorgesteld in de blum catalogus.
Bekijk bijlage 114445

maar hoe krijg ik dit voor mekaar voor de koelkast?
de koelkast is voorzien om het front aan de koelkast zelf te bevestigen waarbij de scharnieren van de koelkast gebruikt worden.
het frontje heeft dus geen eigen scharnieren en is niet met zo'n "deurmeenemer" aan de koelkast bevestigd. de enige info die ik vind is de maatvoering voor een volledig opliggende deur. ik heb al met de technische hotline van miele aan het bellen en mailen geweest maar geen bruikbaar antwoord gekregen.

ik kan alsnog met een deur met eigen scharnieren en een deurmeenemer werken maar ik vrees dat zo-n plastic stripje niet sterk genoeg is voor de deur van een 177cm hoge koelkast die voorzien is om het front er aan vast te maken.
en, om die 155gr scharnieren naast de koelkast geplaatst te krijgen zou ik wel 5cm extra kastbreedte nodig hebben. enkel een scharnier onder en boven de koelkast zou ook kunnen maar dan gaat dat front helemaal doorbuigen bij het openen.
iemand een idee hoe ik dit opgelost krijg?

alvast bedankt!
Als je de koelkast 9mm verder naar achter plaatst als in de montagehandleiding staat gaat dit gewoon lukken. Bij het zg. Deur-op-deur systeem (bij zowel miele/liebherr als bosch/Siemens in ieder geval) komen de scharnieren bij openen eerst naar voren voordat ze draaien. Ik heb er inmiddels een paar honderd geplaatst en deze situatie ook vaker meegemaakt. Maar waarom kiezen voor miele? Deze komt bij liebherr vandaan maar kost zo’n 20% meer vanwege de naam. Als je specifiek dat model wilt heeft liebherr hem ook een nader zijn eigen naam maar zelf zou ik kijken naar bosch of Siemens (BSH). Veel betere prijs/kwaliteit verhouding en sowieso een veel betere na service. Kwalitatief doen deze merken niet onder voor elkaar.

Groet patrick
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.