Inbouwkasten in multiplex: Doen of niet?

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Hallo,

Ik ben er alweer met een vraag... In huis heb ik al een aantal inbouwkasten gemaakt uit mdf. Met de middelen die ik heb makkelijk te bewerken en goedkoop... Enkel is het aflakken niet altijd even simpel, en , VOORAL, las ik hier onlangs in een draadje dat mdf niet zo gezond is wegens bepaalde stoffen die vrijkomen en kankerwekkend zijn. Nu heb ik nog meer kasten te maken dan ik al gemaakt heb in huis en overweeg om multiplex te gebruiken ipv mdf. De kopse kanten (of de zichtbare kanten liever) zou ik afwerken met een massief houten "latje".
Nu is mijn vraag of het gebruikelijk is om multiplex hiervoor te gebruiken of niet, het is eigenlijk enkel in de gedachte "gezonder" bezig te zijn en de structuur is ook minder "koud" dan mdf. Is het aan te raden, of beter naar een gemelamineerde vezelplaat gaan?
De multiplex zou natuurlijk geschilderd of op z'n minst vernist worden...
Gemelamineerd is misschien niet de correcte benaming, ben niet van het vak... ik bedoel er zo'n wit beplakte vezelplaat mee zoals je altijd gebruikt ziet in kasten...

Alvast bedankt!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
4
Boirs, België
Op vlak van omgevingsgezondheid zijn mdf en meubelpanelen van vezelplaat ongeveer even erg, in multiplex of osb zit ook formaldehyde lijm maar iets minder. Om echt veilig te werken zou je formaldehyde vrije platen moeten kopen. De niveaus van formaldehyde in de lijm zijn tegenwoordig stukken lager dan vroeger, maar nog helemaal niet veilig te noemen, zeker als je kinderen hebt.

In de VS werken ze nog voornamelijk met multiplex en massieve fronten, doenbaar is het dus zeker. Als je het verft zal je gewoonlijk wel de nerven blijven zien.
Voor technieken kan je opzoeken naar "plywood cabinet construction", met of zonder "faceframe"
Dit is volgens mij beter geschikt voor hobby of kleine bedrijven, de Europese plaatmeubels zijn ontwikkeld na de oorlog om in grote fabrieken meubels snel en geautomatiseerd te kunnen maken.

Ben zelf van plan zoveel mogelijk massief te gebruiken en een natuurlijke afwerking, verven of lakken vervuilen de binnenlucht ook dus kijk goed naar de VOC waarde op de pot, neem die met de laagste waarde. Die geven het minst volatiele deeltje af.
Tegenwoordig zijn huizen bijna luchtdicht en vaak van kelder tot zolder gemeubeld met Zweedse bouwpakketten die om de x jaren vervangen worden, een riskante mix.
 
Laatst bewerkt:

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Op vlak van omgevingsgezondheid zijn mdf en meubelpanelen van vezelplaat ongeveer even erg, in multiplex of osb zit ook formaldehyde lijm maar iets minder. Om echt veilig te werken zou je formaldehyde vrije platen moeten kopen. De niveaus van formaldehyde in de lijm zijn tegenwoordig stukken lager dan vroeger, maar nog helemaal niet veilig te noemen, zeker als je kinderen hebt.

In de VS werken ze nog voornamelijk met multiplex en massieve fronten, doenbaar is het dus zeker. Als je het verft zal je gewoonlijk wel de nerven blijven zien.
Voor technieken kan je opzoeken naar "plywood cabinet construction", met of zonder "faceframe"
Dit is volgens mij beter geschikt voor hobby of kleine bedrijven, de Europese plaatmeubels zijn ontwikkeld na de oorlog om in grote fabrieken meubels snel en geautomatiseerd te kunnen maken.

Ben zelf van plan zoveel mogelijk massief te gebruiken en een natuurlijke afwerking, verven of lakken vervuilen de binnenlucht ook dus kijk goed naar de VOC waarde op de pot, neem die met de laagste waarde. Die geven het minst volatiele deeltje af.
Tegenwoordig zijn huizen bijna luchtdicht en vaak van kelder tot zolder gemeubeld met Zweedse bouwpakketten die om de x jaren vervangen worden, een riskante mix.

Als je inbouwkasten in massief maakt, aan welke houtsoort denk je dan? Ik veronderstel dat je het toch niet over eik en essen en dergelijke hebt? Is er dan een geschikte houtsoort die betaalbaar is? Helaas toch al heel wat mdf in huis, de dressing is 100% mdf, ook de berging is helemaal uitgewerkt in mdf (de kasten dan toch), gelukkig zijn het de enige plaatsen die al "af" zijn. :rolleyes:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
4
Boirs, België
Van wat ik begrepen heb is de luchtvervuiling het ergst de eerste maand, en daarna neemt het constant af gedurende een jaar of 7. Dit geldt voor nieuwe kit meubels die je uitpakt, de officiële raad van bijvoorbeeld de Franse overheid is om die pakken open te doen en 3 weken buiten zetten of gedurende die periode de ruimte verluchten.
Maar bij plaatmateriaal dat je koopt en verwerkt is volgens mij die initiële piek al voorbij tenzij het een nieuw pak was. Personen die in zo'n fabriek of magazijn werken krijgen de volle lading.
In mijn werkplek heb ik zelf veel mdf gebruikt toen ik de meubels maakte, ik wist toen ook niet beter.
Hier in de woonkamer is alles van massief, enkel het parket is laminaat=formaldehyde :(

Populier is een mooie en goedkope houtsoort waarvan er multiplex bestaat dat geen duur fineer is maar niet zo makkelijk te vinden in kantrecht massief of geschaafd. Rode den is ook een optie. Probleem van massief is de uitrusting die je ervoor nodig hebt, als je die hebt en ook de tijd dan kan je volledig massieve meubels maken goedkoper of even duur als uit multiplex fineer, afhankelijk van de soort dan.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Van wat ik begrepen heb is de luchtvervuiling het ergst de eerste maand, en daarna neemt het constant af gedurende een jaar of 7. Dit geldt voor nieuwe kit meubels die je uitpakt, de officiële raad van bijvoorbeeld de Franse overheid is om die pakken open te doen en 3 weken buiten zetten of gedurende die periode de ruimte verluchten.
Maar bij plaatmateriaal dat je koopt en verwerkt is volgens mij die initiële piek al voorbij tenzij het een nieuw pak was. Personen die in zo'n fabriek of magazijn werken krijgen de volle lading.
In mijn werkplek heb ik zelf veel mdf gebruikt toen ik de meubels maakte, ik wist toen ook niet beter.
Hier in de woonkamer is alles van massief, enkel het parket is laminaat=formaldehyde :(

Populier is een mooie en goedkope houtsoort waarvan er multiplex bestaat dat geen duur fineer is maar niet zo makkelijk te vinden in kantrecht massief of geschaafd. Rode den is ook een optie. Probleem van massief is de uitrusting die je ervoor nodig hebt, als je die hebt en ook de tijd dan kan je volledig massieve meubels maken goedkoper of even duur als uit multiplex fineer, afhankelijk van de soort dan.[/QUOTE

Wel euhm... er is een hammer a3-26 besteld, levering +- eind januari, zodus... :rolleyes: Tijd, tja,... als je kan besparen... Ik voel mij er nu toch zo slecht bij dat onze binnendeuren boven in mdf gemaakt zijn en het 3-ladenkastje van mijn dochtertje... zal het er wel voor over hebben om wat tijd in de rest te steken. Rode den, dat ken ik niet, wel al Yellow pine gebruikt voor het bedje van mijn dochter, zal eens informeren bij de houthandel, ik veronderstel dat het hetzelfde zal zijn maar dan wat "roder" van kleur...

Het lastigste met een beperkte uitrusting vind ik het vervaardigen van de panelen, vooral het inklemmen en daarbij behouden van de vlakheid vind ik toch wel niet makkelijk.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
4
Boirs, België
Rode den is gewoon RND (rood noorse den), het gewone steiger/constructie hout, ik gebruik vooral balken van 65x175mm die kan je in vele manieren verzagen om ongeveer alles te maken wat je maar wil. kost per kuub zo'n €350. Met het verven ervan heb ik geen ervaring maar het neemt zeer goed getinte lakken aan op water of olie basis.

Met een balk van 65x175 maak ik een paneel van 10mm dik en 64cm breed, door het eerst in twee en dan elke helft in 4 te zagen. Voordeel is dat je dan book-match panelen hebt.
Als je een verlijmfrees gebruikt is het veel makkelijker om ze te klemmen. Als je ze klemt moet je altijd twee dikke latten er dwars op klemmen, zo blijven ze plat en voorkom je dat het bol gata staan en ineens los springt.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Rode den is gewoon RND (rood noorse den), het gewone steiger/constructie hout, ik gebruik vooral balken van 65x175mm die kan je in vele manieren verzagen om ongeveer alles te maken wat je maar wil. kost per kuub zo'n €350. Met het verven ervan heb ik geen ervaring maar het neemt zeer goed getinte lakken aan op water of olie basis.

Met een balk van 65x175 maak ik een paneel van 10mm dik en 64cm breed, door het eerst in twee en dan elke helft in 4 te zagen. Voordeel is dat je dan book-match panelen hebt.
Als je een verlijmfrees gebruikt is het veel makkelijker om ze te klemmen. Als je ze klemt moet je altijd twee dikke latten er dwars op klemmen, zo blijven ze plat en voorkom je dat het bol gata staan en ineens los springt.

Is dat dan het hout waaruit "valiseplanken" bestaan (gebruikt voor kapconstructies)? Welke verlijmfrees gebruik je dan best, wetende dat je enkel over een bovenfrees beschikt? Aan deze prijs kan je idd wel in massief werken!!! Ik was eigenlijk nooit voorstaander van mdf omdat ik het eerder geperst karton vind dan wat anders, maar liet me overtuigen door het feit dat je het overal ziet...
Bij cmt heb ik een "vislip" verlijmfrees gezien, zou dit goed zijn voor het verlijmen van panelen? Het is een soort van rechte frees maar met een gegolfd mes ipv recht.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
4
Boirs, België
Ik heb geen ervaring met verlijmfrezen op de bovenfrees, bij de zware frees moet je de beide wangen apart in diepte kunnen instellen voor het beste resultaat wat bij freestafels niet altijd mogelijk is. Ik denk dat je daar dan beter werkt met losse veren in groeven die je met dit soort frezen maakt.
Als je er één neemt van 4mm dan kan je daar ook lamello's mee verbinden, want om passende losse veren te maken moet je die al precies kunnen maken.

Je hebt ook sets om tong en groef verbindingen te maken, grotere investering maar je kan daarmee ook moderne deurtjes maken met profiel-tegenprofiel waar je ineens de groef voor het paneel maakt en de verbindingen.
 

degele

Actieve deelnemer
4 nov 2010
319
22
Heist o/d Berg
Seb, met 'valiseplanken' bedoel je waarschijnlijk 'verliesplanken', planken die maar 1 keer ( of een paar keer als je zuinig bent) dienen om een constructie of hulpconstructie te maken en later weggegooid worden, wat natuurlijk wel zonde is.
gr,
Danny
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Seb, met 'valiseplanken' bedoel je waarschijnlijk 'verliesplanken', planken die maar 1 keer ( of een paar keer als je zuinig bent) dienen om een constructie of hulpconstructie te maken en later weggegooid worden, wat natuurlijk wel zonde is.
gr,
Danny

Nene, valiseplank is een algemene term gebruikt door de bouwvakkers in de streek, ik denk dat het eigenlijk "gesplette" badders zijn.
 

Geertg

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
1
Lembeke
Ik denk dat je met zero formaldehyde MDF wel goed zit hoor, dit heeft geen toegevoegde formaldehyde. Het schilderen of lakken van MDF houd ook de uitstoot van formaldehyde tegen , lees :het komt vrij maar trager. Indien je je huis op correkte wijze ventileert gaan hier geen doden bij vallen denk ik.
Verder heb je ook nog Ecoboards, dit is een plaatmateriaal op basis van landbouwoverschotten met eigenschappen die superieur zijn aan die van MDF. Werkt af net als MDF.
 

seb

Post veel
8 feb 2013
919
3
Anzegem
Ik denk dat je met zero formaldehyde MDF wel goed zit hoor, dit heeft geen toegevoegde formaldehyde. Het schilderen of lakken van MDF houd ook de uitstoot van formaldehyde tegen , lees :het komt vrij maar trager. Indien je je huis op correkte wijze ventileert gaan hier geen doden bij vallen denk ik.
Verder heb je ook nog Ecoboards, dit is een plaatmateriaal op basis van landbouwoverschotten met eigenschappen die superieur zijn aan die van MDF. Werkt af net als MDF.

Dank voor de tip!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.