Inbouwkast schuine wand zolder / nis. Hoe verdelen?

HJdijk

Actieve deelnemer
10 jan 2023
43
0
NL
Bekijk bijlage 129755
Ik vond het lastig om zowel de groene als oranje richting tegelijk waterpas te krijgen. Maar kan ook aan mijn vloer liggen. En ik moet erbij zeggen dat ik nog nooit stelpoten heb gebruikt. Maar dat ga ik volgende keer gebruiken. Ben benieuwd of dat veel verschil maakt. Het lijkt me toch dat je die preciezer kan afstellen.
Ah, ik kan mij voorstellen dat dat in jouw geval extra lastig was. Ik heb vooral een hoogte verschil in de diepte (jouw gele lijn) dat scheelt zo 1,5 cm. Heb jij die kasten overigens zelf in elkaar gezet en op maat gezaagd? Hoe heb je de kasten aan de onderkant aan het frame vastgemaakt? Dank!

Baardmans

Actieve deelnemer
5 sep 2018
49
48
Ah, ik kan mij voorstellen dat dat in jouw geval extra lastig was. Ik heb vooral een hoogte verschil in de diepte (jouw gele lijn) dat scheelt zo 1,5 cm. Heb jij die kasten overigens zelf in elkaar gezet en op maat gezaagd? Hoe heb je de kasten aan de onderkant aan het frame vastgemaakt? Dank!
Yes, ik heb alles zelf gemaakt. Van (goedkoop) melamine spaanplaat. Dat was voor mij het makkelijkste, zo kon ik het perfect passend maken. De kasten heb ik gewoon op het frame geschroefd. Ging prima.

sugeroby

Nieuw lid
23 jan 2023
17
11
Utrecht
Ik heb een vraagje over de scharnieren: kan je scharnieren monteren aan de korte zijde van de front? (Of alleen de lange zijde?)

In dit voorbeeld aan de linker zijde van kast 1.
Mits de front buiten/voor de nos draait.
Heeft iemand hier ervaring mee?

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
438
119
Zuidoost Brabant
Ik heb een vraagje over de scharnieren: kan je scharnieren monteren aan de korte zijde van de front? (Of alleen de lange zijde?)

In dit voorbeeld aan de linker zijde van kast 1.
Mits de front buiten/voor de nos draait.
Heeft iemand hier ervaring mee?
Als je bij kast 1 de scharnieren aan de korte zijde zou monteren dan draait bij het openen de bovenste punt van de lange zijde van het front tegen het schuine dak aan, je kunt het deurtje dus wel deels openen maar zeker geen 90 graden

sugeroby

Nieuw lid
23 jan 2023
17
11
Utrecht
Als je bij kast 1 de scharnieren aan de korte zijde zou monteren dan draait bij het openen de bovenste punt van de lange zijde van het front tegen het schuine dak aan, je kunt het deurtje dus wel deels openen maar zeker geen 90 graden
Denk je dat dit ook het geval is als de deuren voor de schuine dak draaien? Draait de deur dan niet voorbij?
Dus als de corpus gelijk staat met de vlakke voorkzijde van de muur, niet onder de schuine dak.

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
438
119
Zuidoost Brabant
Dan zal de deur inderdaad de nis indraaien mits de breedte van de deur smaller is dan de breedte van de nis
Ik weet niet zeker of de (dikte van de) deur in zijn geheel vóór het begin van de nis moet zitten om goed te kunnen draaien, dit zou je even kunnen testen met een teststuk (stukje plaat als corpus, scharnier en stukje plaat als deur) en dan ter plekke kijken

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.