Iemand ervaring met zelf planken zagen uit stammen?

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Omdat ik een kettingzaag heb (en er redelijk mee overweg kan), krijg ik regelmatig aanbiedingen om bomen om te zagen in ruil voor het hout. Vaak mooi hout (kers, peer, vogelkers, eik) maar verder dan zagen van ‘cookie’ schijven of brandhout kom ik helaas niet. Meestal is er niet voldoende hout om een mobiele zagerij te huren. Ik heb ook geen middelen om zwaar hout te transporteren.

ik twijfel elke winter opnieuw om een mobiele zaag te kopen. Sommige van die dingen zijn gewoon te duur/groot. Enkele zijn betaalbaar tot soms gewoon veel te goedkoop. Vooral van die laatste categorie vraag ik me af of iemand hier ervaring heeft met een (micro) sawmill?

alle tips/ info/ inzichten zijn welkom! Alvast bedankt!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
Ik heb een hulpstuk aan m'n kettingzaag (Stihl MS 462). Zie dit topic.
Zoek (o.a. hier op het forum en op youtube) maar eens op "Alaskan mill" en je komt veel tegen.

Let er wel op dat dit niet op iedere zaag kan, je kettingzaag heeft er flink wat vermogen voor nodig; de Stihl 462 is zo'n beetje het minimum. En snel gaat het ook niet echt (afgezien van het brandstofverbruik...).
De zaag staat lang continu op vol vermogen te draaien, dus moet dat wel aankunnen.

Maar ik ben er wel tevreden van, ook al was dit niet de duurste. Het is belangrijk dat je begint met een stabiele rechte eerste zaagsnede; ik heb daarvoor 2 lange aluminium extrusieprofielen gehaald.
 

pietmachielse

Actieve deelnemer
5 okt 2014
35
6
regio Roosendaal
1602341887851.png beste hier zaag ik boom planken mee is van logosol
eerste zaagsnede start je met ondersteuning

kost veel vermogen van je zaag zoals hier boven al gezegd daar naast moet je zorgen dat het de kunststof
bescherm kappen net te heet worden smet zo weg
en je hebt een speciale schulp zaag nodig

succes
als je meer wil weten stuur maar een pb tje
 

deftone82

Actieve deelnemer
10 sep 2013
284
7
Bilzen (BE)
Ik heb een Stihl ms260/c, 2,6 Kw. De lichtste onder de ‘professionele’. Die 460 reeks is al bij de zwaardere. Investeren in een nieuwe kettingzaag lijkt me niet rendabel voor hetgeen ik maar zou zagen.

Dat van zo’n schulpketting had ik ook al gelezen en gezien online.

Van dat ding van Logosol heb ik een filmpje gevonden maar ik was niet echt overtuigd. Qua prijs valt dat net binnen mijn opties. Zaag je hier planken mee die je kan gebruiken om uiteindelijk kistjes of meubels van te maken of is het enkel bruikbaar is zijn ruwe vorm?

wat te denken van dit?
 
  • Leuk
Waarderingen: Macker

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.754
979
Omgeving Eindhoven
De 260 is echt te licht hiervoor. Die help je er snel mee om zeep ben ik bang voor.
Ook heeft die een .325-ketting, en ik weet niet of je een lang genoeg blad kunt vinden voor deze steekmaat om te gebruiken in een alaskan mill. De nuttige lengte is namelijk kleiner dan de zaagbladlengte.
Met een zaagblad van 50 cm ga je bomen kunnen zagen van een max diameter van een cm of 30.

De tool die je aanhaalt met het filmpje is vooral geschikt om balken te zagen uit stammen, voor planken is deze minder geschikt.

Zaagsnedes met de kettingzaag, met welke tool dan ook, zijn zeer ruw en moeten zeker nabewerkt worden (schaven etc). Niet te vergelijken met het "fijnbezaagd" uit de houthandel. Dat is nl met een lintzaag gezaagd.

Als je een kopie van de Logosol wilt, maar dan betaalbaar, kijk maar eens in mijn topic, zie de link in mijn 1e bericht.
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Tja hout is goud wordt wel eens gezegd. Het is niet voor niets dat het zo duur is. Het is veel werk en de apparatuur is Niet goedkoop.
Als je een een beetje lekker wil zagen zou ik toch zeker wel een Stihl ms 660 of 661 zoeken. Qua Alaska sawmill... er zijn er zoveel. Ga je maar een paar stammetjes doen dan kun je gemakkelijk met relatief goedkoop setje uit. Ga je veel zagen dan kun je kijken naar Panther Mills.
Mocht dit alles je een beetje teveel zijn, dan kun je ook nog kijken of je iemand met een dergelijke uitrusting kan inhuren... maar ja dan zal je vermoedelijk ook iets van 300-400-, per dag mogen neerleggen. Hij/of zij heeft immers ook geïnvesteerd in apparatuur.

Ik hoop dat je een oplossing kan vinden die bij jou past, ik zaag zelf elk jaar ook een paar stammetjes, kers, taxus, etc. Levert soms wonderschoon hout op en is zeker de moeite waard!
 

Ronald Scharroo

Nieuw lid
9 okt 2021
5
11
Deurne
Ik werk als vrijwilliger in de historische zaagmolen in Deurne.

Home

Wij zagen daar stammen voor particulieren tot balken en planken.
Minimale lengte 125 cm, maximale lengte 5,5 meter, maximale dikte 80 cm.
Wij zagen bij voorkeur vers hout. Veel mensen schijnen te denken dat het beter is om een boom eerst enkele jaren te laten liggen. Dat is vaak niet zo. We zijn nu bijvoorbeeld 2 beuken aan het zagen die jaren hebben gelegen. Gevolg is dan schimmelvorming in het hout. Het ruikt dan echt naar champignons en het hout wordt zacht op plekken waar het erg is. Dus mijn advies, omzagen en gelijk laten verwerken. Dan kun je het ook beter laten drogen.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Laat ik nou met opzet wel eens een beuken stam onder de de haag neer leggen om die zwammen er in te krijgen voordat ik het het ga zagen…….

 
  • Leuk
Waarderingen: vandikte

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.