Iemand ervaring met low speed bankslijper (Dictum)?

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Ik heb hopelijk een nieuwe vraag over de kwestie bankslijpers....
Er komen steeds meer scherp te houden gereedschappen in mijn werkplaats (beitels, schaaf, messen, bijl en vast n de toekomst ook gutsen). Daarom orienteer ik me op machinale ondersteuning., naast mijn huidige slijpset (diamant steen en Belgisch hardsteen). Zeker bij een grote deuk slijp ik me soms geheel zen... (of juist niet).
Nu ben ik bekend met de Tormek en de nadelen (relatief traag en absoluut duur), en ook met de risico's van de gewone bankslijper (kans dat het gereedschap te heet wordt).
Op de site van Dictum kwam ik deze slijper tegen: Dictum Low-speed grinder DS 150 L (DICTUM Low-speed Grinder DS 150 L | Grinders | Dictum). Best mooie brede slijpschijven, en nog acceptabel geprijsd: EUR 235.
De machine claimt een veel lager risico op verbranden door het lagere toerental (1450 ten opzichte van de meestal 3000 bij andere bankslijpers). Hebben mensen hier wellicht ervaring mee? of andere interessante gedachten over? Ik kan me bijv. voorstellen dat deze machine natuurlijk weer minder snel is.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Een 'snelle' machine heb je alleen nodig als je gereedschap grof om wil slijpen (omdat je je beitel op de betonnen vloer hebt laten vallen, bijvoorbeeld). Als je regelmatig de scherpte op dezelfde manier herstelt, hoef je maar weinig te slijpen.Dat gereedschap te heet wordt, heeft vooral met de soort steen en hoe hard je drukt te maken. Hoe zachter de steen, hoe minder heet je gereedschap wordt. En de steen netjes schoonhouden (afritsen), dat helpt ook.

Kortom, als je een Tormek te duur vindt, en je kunt leven met de holte van 150 mm stenen (die is groter bij kleinere stenen), dan lijkt me dit een prima slijpmachientje.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
geen ervaring met de machine van dictum maar ik heb wel een Tormek T4. Behalve de machine heb je ook de nodige toebehoren nodig om eea goed haaks te kunnen slijpen.

Bij de Tormek zit dat erg goed in elkaar maar zo op een plaatje van die machine van dictum zou ik even niet weten hoe dat zou werken, daar zou ik wel even goed naar kijken.
 

timmeren

Actieve deelnemer
11 jun 2016
68
40
Je zou ook nog bij HBM naar een Torrmek kloon kunnen kijken. Geen ervaring mee, maar heeft wel een vriendelijker prijsje.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik heb die Dictum, maar nog niet gebruikt, moet ik bekennen…

Aanvulling: eigenlijk wou ik een Creusen langzaamslijper, maar dat bedrijf had ze niet meer op dat moment en zat ook in de problemen (faillissement?).
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
op papier ziet deze machine er prima uit. Het enige dat niet goed te zien is , is de manier waarop de leunspaan, indien steun wordt geplaatst ook dichter bij de steen komt. Die knoppen kan ik op de foto niet zien. De leunspaan mag maximum 2 mm van de steen verwijderd zijn, in welke stand ( hoek) de leunspaan ook staat. Indien dat makkelijk te doen is, zou ik de machine zeker durven kopen.

PS Belgische hardsteen is geen slijp- of wetsteen. Hardsteen verwijst naar blauwe hardsteen, afkomstig uit Henegouwen ( be) en wordt daar ook nog wel eens "petit granit " genoemd.
Heeft echter niets met graniet te maken. Het is een kalksteen , waarbij de "afgestorven resten van crinoïden zijn afgezet in een ondiepe subtropische zee. Er worden dorpels en dergelijke uit gemaakt.


groeten,
Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Een 'snelle' machine heb je alleen nodig als je gereedschap grof om wil slijpen (omdat je je beitel op de betonnen vloer hebt laten vallen, bijvoorbeeld). Als je regelmatig de scherpte op dezelfde manier herstelt, hoef je maar weinig te slijpen.Dat gereedschap te heet wordt, heeft vooral met de soort steen en hoe hard je drukt te maken. Hoe zachter de steen, hoe minder heet je gereedschap wordt. En de steen netjes schoonhouden (afritsen), dat helpt ook.

Kortom, als je een Tormek te duur vindt, en je kunt leven met de holte van 150 mm stenen (die is groter bij kleinere stenen), dan lijkt me dit een prima slijpmachientje.
+1. Echter, mijn ervaring is dat je bij een sneldraaier met een CBN wiel het onder normale omstandigheden niet voor elkaar krijgt om een beitel te oververhitten - ik krijg ze zelfs niet zo heet dat ik de vouw niet meer vast kan pakken ;-)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Een werkbankslijper is een simpel ding. En hoeft dus niet veel te kosten. Wel als je hem langdurig gaat gebruiken. Er zijn 2 hele belangrijke dingen die goed moeten zijn. Zoals reeds hierboven vermeld is de leunspaan het belangrijkst. Daarnaast komen de kwaliteit van de stenen en de lagering.
Dictum is een bedrijf wat kwaliteitsspullen verkoopt. Waarom zou je dan je naam op een machine zetten en dan een slecht product verkopen. Koop er wel een afritser bij.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
+1. Echter, mijn ervaring is dat je bij een sneldraaier met een CBN wiel het onder normale omstandigheden niet voor elkaar krijgt om een beitel te oververhitten - ik krijg ze zelfs niet zo heet dat ik de vouw niet meer vast kan pakken ;-)
Een jaar of drie vier heb ik de 150 mm sneldraaiende Creussen op het werk van een CBN voorzien. Hierop worden schaafbeitels , steek en schietbeitels en veel houtsnijgutsen op geslepen. Vooralsnog geen houtdraaigereedschap.
Voor houtbewerkers die eerst op een steen hebben geslepen is de overgang naar CBN eeen feest. Maar die blijven hun gewoontes en voorzichtigheid van het slijpen op stenen bewaren.

Ik merk dat beginners, niet tegenstaande de raadgevingen en demonstraties, er vlot in slagen, om gereedschappen te oververhitten. Vooral hoeken van de gereedschappen zijn er slachtoffer van. Niet vrij van leergeld dues, maar dat moet geen probleem zijn. Bij Tormek zie je bij beginners dat ze het vaak moeilijk hebben om de vorm van hun snede onder controle te krijgen. Niettegenstaande alle hulpstukken...

Schietbeitels en andere dikkere beitels op een 150 mm droge slijpmachine . Probleem?

Voor schietbeitels wordt de kleine diameter van de 150 mm schijven vaak als een probleem aanzien.

Slijp je de schietbeitel met een leunspaan onder een hoek geplaatst dan wordt die te hol en krijgt de vouw in de buurt van de snede wellicht te scherpe hoek, om er achteraf goed mee te kunnen werken.

2 oplossingen

oplossingen Dit kan worden opgelost wordt opgelost door de leunspaan van hoek te veranderen en dus de vouw te fragmenteren. Dus door de leunspaan onder 2 of 3 verschillende hoeken in te stellen tijdens 1 slijpbeurt van 1 schietbeitel.

Een ander systeem die we toepassen ( mijn voorkeur) is om de "holte uit te smeren". Hierbij wordt de leunspaan ingesteld op de hoek die we de vouw op ongeveer 7 mm van de snede willen zien maken met de snede zelf. Tijdens het slijpen drukken we dan het handvat naar beneden , slijpen dus onder een scherpere hoek, en vlakken de holte dan wat uit naar de " hiel van de vouw". Met de hiel van de vouw wordt de kant van de vouw bedoeld die het dichts bij het handvat zit, dus weg van de snede. Slechts als je de beitel vlap op de leunspaan legt , kun je aan de snede slijpen. En die hoek was dus ingesteld.

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Peter de B.

Actieve deelnemer
8 jul 2017
294
119
Misschien iets meer uitgeven en een 200mm bankslijper kopen.
Je kunt voor deze machine ook een CBN wiel kopen, maar daarmee wordt het gelijk wel een stuk kostbaarder (en het is niet echt noodzakelijk)

hieronder een kopie van een bericht wat ik in een andere draadje heb geschreven.

Omdat ik gereedschap (helaas) nogal leuk vind, heb ik eigenlijk alles wel liggen/uitgeprobeerd. Japanse stenen, diamantstenen, Tormek T7. Maar ik gebruik eigenlijk alleen een nog (langzame) bankslijper met een CBN wiel (korrel 500)
dehoutdraaierij.nl

Slijpmachine 400 W met 1 CBN wiel. Ultiem slijpen!

Slijpmachine van 400 W met 1 CBN wiel. Ultiem slijpen van beitels begint hier! CBN werkt supergoed voor HSS staal.
dehoutdraaierij.nl
dehoutdraaierij.nl
Een steun van Tormek gemonteerd
dehoutdraaierij.nl

BGM 100 gebruik alle Tormek accessoires ook op alle slijpmachines

Met de BGM 100 gebruik je alle Tormek accessoires ook op andere slijpmachines. Met je beitel in de slijphulp wisselen van slijpmachine!
dehoutdraaierij.nl
dehoutdraaierij.nl
+
dehoutdraaierij.nl

Tormek SVD-110 universele Steun - De Houtdraaierij

Met de Tormek SVD 110 slijp je makkelijk al je schrapers, schraapstalen etc. Houtdraaiers kunnen hun platte beitel erop slijpen...
dehoutdraaierij.nl
dehoutdraaierij.nl

Afwetten doe ik met een Coticules (de zandkleurige). Hierna is de beitel voor mij scherp genoeg.
De bankslijper heeft (in mijn beleving) het voordeel van geen gedoe meer met water en het gaat zoveel sneller.
(bijv als er een kleine beschadiging in de beitel zit)

De Tormek steun is zo stabiel en groot, dat gaat heel gemakkelijk uit de hand.
Zo'n slijpmachine geeft een klein beetje een hol profiel, wat ik als een voordeel ervaar. Bij het wetten wordt alleen een klein randje meegenomen. Na een tijdje, als de beitel wat minder scherp is , kun je makkelijk/snel alleen opnieuw "wetten" en de beitel is weer scherp.
Voor de coticules gebruik ik eigenlijk niet eens met water, maar (kan dit als jongens onder elkaar) gebruik een beetje spuug.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

koekjes op pad

Actieve deelnemer
op papier ziet deze machine er prima uit. Het enige dat niet goed te zien is , is de manier waarop de leunspaan, indien steun wordt geplaatst ook dichter bij de steen komt. Die knoppen kan ik op de foto niet zien. De leunspaan mag maximum 2 mm van de steen verwijderd zijn, in welke stand ( hoek) de leunspaan ook staat. Indien dat makkelijk te doen is, zou ik de machine zeker durven kopen.

PS Belgische hardsteen is geen slijp- of wetsteen. Hardsteen verwijst naar blauwe hardsteen, afkomstig uit Henegouwen ( be) en wordt daar ook nog wel eens "petit granit " genoemd.
Heeft echter niets met graniet te maken. Het is een kalksteen , waarbij de "afgestorven resten van crinoïden zijn afgezet in een ondiepe subtropische zee. Er worden dorpels en dergelijke uit gemaakt.


groeten,
Ornament
Iedere keer verbaas ik me weer over alle specifieke details. logisch natuurlijk, maar er is veel te weten. Ik heb een foto gemaakt van de steen die ik heb. ik heb hem ooit bij Baptist gekocht, en hij voldoet voor mij prima als wetsteen. Maar hoe hij precies heet???
 

Bijlagen

  • IMG_2473.JPG
    IMG_2473.JPG
    235,1 KB · Weergaven: 18

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Een werkbankslijper is een simpel ding. En hoeft dus niet veel te kosten. Wel als je hem langdurig gaat gebruiken. Er zijn 2 hele belangrijke dingen die goed moeten zijn. Zoals reeds hierboven vermeld is de leunspaan het belangrijkst. Daarnaast komen de kwaliteit van de stenen en de lagering.
Dictum is een bedrijf wat kwaliteitsspullen verkoopt. Waarom zou je dan je naam op een machine zetten en dan een slecht product verkopen. Koop er wel een afritser bij.
Een afritser zit erbij.
 
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

koekjes op pad

Actieve deelnemer
Een jaar of drie vier heb ik de 150 mm sneldraaiende Creussen op het werk van een CBN voorzien. Hierop worden schaafbeitels , steek en schietbeitels en veel houtsnijgutsen op geslepen. Vooralsnog geen houtdraaigereedschap.
Voor houtbewerkers die eerst op een steen hebben geslepen is de overgang naar CBN eeen feest. Maar die blijven hun gewoontes en voorzichtigheid van het slijpen op stenen bewaren.

Ik merk dat beginners, niet tegenstaande de raadgevingen en demonstraties, er vlot in slagen, om gereedschappen te oververhitten. Vooral hoeken van de gereedschappen zijn er slachtoffer van. Niet vrij van leergeld dues, maar dat moet geen probleem zijn. Bij Tormek zie je bij beginners dat ze het vaak moeilijk hebben om de vorm van hun snede onder controle te krijgen. Niettegenstaande alle hulpstukken...

Schietbeitels en andere dikkere beitels op een 150 mm droge slijpmachine . Probleem?

Voor schietbeitels wordt de kleine diameter van de 150 mm schijven vaak als een probleem aanzien.

Slijp je de schietbeitel met een leunspaan onder een hoek geplaatst dan wordt die te hol en krijgt de vouw in de buurt van de snede wellicht te scherpe hoek, om er achteraf goed mee te kunnen werken.

2 oplossingen

oplossingen Dit kan worden opgelost wordt opgelost door de leunspaan van hoek te veranderen en dus de vouw te fragmenteren. Dus door de leunspaan onder 2 of 3 verschillende hoeken in te stellen tijdens 1 slijpbeurt van 1 schietbeitel.

Een ander systeem die we toepassen ( mijn voorkeur) is om de "holte uit te smeren". Hierbij wordt de leunspaan ingesteld op de hoek die we de vouw op ongeveer 7 mm van de snede willen zien maken met de snede zelf. Tijdens het slijpen drukken we dan het handvat naar beneden , slijpen dus onder een scherpere hoek, en vlakken de holte dan wat uit naar de " hiel van de vouw". Met de hiel van de vouw wordt de kant van de vouw bedoeld die het dichts bij het handvat zit, dus weg van de snede. Slechts als je de beitel vlap op de leunspaan legt , kun je aan de snede slijpen. En die hoek was dus ingesteld.

Groeten
Ornament
www.houtsnijden.eu
Ik moest er even goed over nadenken wat je bedoelde. Ik denk het te snappen (zie tekening). Door naar beneden te duwen verwijder je dan het gearceerde deel achter de vouw. Lijkt me wel een beetje een ervarings-dingetje. Maar oefening baart kunst (hoop ik).
 

Bijlagen

  • 218CA5FB-C987-4B8B-9297-6C25A889964C.jpeg
    218CA5FB-C987-4B8B-9297-6C25A889964C.jpeg
    74,9 KB · Weergaven: 18

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Iedere keer verbaas ik me weer over alle specifieke details. logisch natuurlijk, maar er is veel te weten. Ik heb een foto gemaakt van de steen die ik heb. ik heb hem ooit bij Baptist gekocht, en hij voldoet voor mij prima als wetsteen. Maar hoe hij precies heet???
Dat kun je nakijken op de website van Baptist? Of op je kasticket / factuur.
Ik denk dat het een blauwe coticule is.
groeten
Ornament
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Ik moest er even goed over nadenken wat je bedoelde. Ik denk het te snappen (zie tekening). Door naar beneden te duwen verwijder je dan het gearceerde deel achter de vouw. Lijkt me wel een beetje een ervarings-dingetje. Maar oefening baart kunst (hoop ik).

218CA5FB-C987.jpg


Je tekening is helemaal goed. Wat je toont is de eerste methode, je verstelt je leunspaan en dan krijg je dat.je toont.

Bij de tweede methode smeer je het uit dus je maakt een op en af beweging met het heft.

je kunt de twee oplossingen ook mixen met elkaar.

groeten,
Ornament
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: koekjes op pad

Salocin84

Actieve deelnemer
12 nov 2018
90
14
Provincie Antwerpen - grens NL
op papier ziet deze machine er prima uit. Het enige dat niet goed te zien is , is de manier waarop de leunspaan, indien steun wordt geplaatst ook dichter bij de steen komt. Die knoppen kan ik op de foto niet zien. De leunspaan mag maximum 2 mm van de steen verwijderd zijn, in welke stand ( hoek) de leunspaan ook staat. Indien dat makkelijk te doen is, zou ik de machine zeker durven kopen.

PS Belgische hardsteen is geen slijp- of wetsteen. Hardsteen verwijst naar blauwe hardsteen, afkomstig uit Henegouwen ( be) en wordt daar ook nog wel eens "petit granit " genoemd.
Heeft echter niets met graniet te maken. Het is een kalksteen , waarbij de "afgestorven resten van crinoïden zijn afgezet in een ondiepe subtropische zee. Er worden dorpels en dergelijke uit gemaakt.


groeten,
Ornament
Denk niet dat dit helemaal klopt. Je kan ze zelfs bij knive and tools bv bestellen

 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.