Iemand ervaring met HPL 0.8mm icm IKEA corpussen?

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Goedemorgen,

Ik heb 2 projecten (keuken en kantoor) waarvoor ik Method kasten heb gebruikt als basis.
Het nodige aangepast wat betreft maatvoering en hoogtes en dieptes etc.

Lang verhaal kort, op sommige plekken zie je de onderkanten van sommige kastjes met daarin de gaten voor de eventuele pootjes en de draaibevestiging.
Daarbij hebben sommige onderkanten ook een zaagsnede als gevolg van het op maat maken van de kastjes.

Nu is mijn idee om die vlakken te beplakken met 0.8 mm HPL om zodoende een egale en mooiere finish te krijgen.
Dus het gebied tussen de verticale delen.....de verticale delen steken ietsjes door waardoor ik denk dat dat mooi op gaat vullen.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan iemand mij in de de juiste richting helpen welke plaat ik het mooiste past bij de standaard kastjes?

Ik zie nml door de keuzes in HPL het bos niet meer :confused: .

Alvast bedankt.

Grt
Danny

Bijlagen

• IMG_5257.jpg
    IMG_5257.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 164

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Meest simpele is een afdek paneel van Ikea uit dezelfde fronten serie.
Ja daar heb ik ook aan zitten denken....echter kunnen dan de kastjes eronder niet meer open:cry:
Zijn bij mijn weten vrij dikke panelen.

Achteraf daaraan denkende......maar ja da's achteraf had ik die rails voor de onderkastjes de dikte van de afwerkplank lager kunnen/moeten monteren........maar ja....nu hangt het al....:sneaky:

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
279
52
Zeewolde
Ja daar heb ik ook aan zitten denken....echter kunnen dan de kastjes eronder niet meer open:cry:

Achteraf daaraan denkende......maar ja da's achteraf had ik die rails voor de onderkastjes de dikte van de afwerkplank lager kunnen/moeten monteren........maar ja....nu hangt het al....:sneaky:
Bovenste of onderste kastjes eraf, afdek paneel erop en opnieuw ophangen. is kortste klap met het beste resultaat.
De zijkanten van de corpus is niet gelijk met de bodem. Dus een 0.8 mm hpl gaat dit ook al niet wegwerken. Verder zitten er naadjes tussen elke corpus.

Met een afdek paneel is alles in 1 keer strak en mooi afgewerkt. Een paar nieuwe gaatjes boren voor de ophangrail weegt niet op tegen ter plekke in opgehangen toestand er een hpl of folie tegenaan zien te krijgen welke dan ook nog eens in exact dezelfde kleur moet zijn.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh en Ambidexterity

jorisvh

Post veel
+1
HPL in situ kleven (contactlijm) is een gedoe. en vermits de onderkant niet vlak is moet het allicht uit een klein stukje per korpus.
je zal die ook per vel van 3.050*1.300 moeten afnemen.
....echter kunnen dan de kastjes eronder niet meer open:cry:
ik zou een afwerkpaneel onder de bovenste kasten (het stuk voor de onderste kasten) en onder de onderste kasten hangen en de scharnieren voor de onderste kasten opnieuw boren, paneeldikte lager.

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
327
123
zou ook voor de extra plaat gaan maar alternatief is evt nog om de gaten te vullen en vervolgens te schilderen, ook een gedoe maar dan kan je de kastjes laten hangen

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
665
319
Het Groene Hart
In plaats van zo'n afdekpaneel kun je het ook nog zo oplossen als wij bij onze kast gedaan hebben.
Heb even geen foto van het eindresultaat, maar zoiets:

2022-11-20 17.49.38.jpg

Een keukenblad (in jouw geval waarschijnlijk ondersteboven) tussen de twee kasten.

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
209
25
Beusichem (Betuwe)
Zoals ik het begrijp wil de topicstarter per kastje een stuk HPL tussen de iets uitstekende verticale corpusdelen plakken. Dat zijn stukjes van 60x30cm als ik dat zo inschat. Heel precies werken is dan een must maar met de juiste voorbereiding wel te doen lijkt mij.
Contactlijm en met tape een scharnierpunt maken zou moeten werken . Evt de voorkant iets te lang laten en met een bovenfreesje nabewerken. Hou er wel rekening mee dat je aan de voorkant een randje krijgt waar de onderlaag van het HPL zichtbaar blijft.
De juiste kleur zal wel even zoeken worden. Je kunt natuurlijk ook iets contrasterends nemen.

Groet,
CC

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.182
218
Breda en omstreken
Dank GH1 voor je constructieve antwoord.;)
Tja, ik zou het van mezelf ook geen fraai resultaat vinden als ik zoiets zou ophangen, zie niet in waarom ik daar bij een ander anders over zou denken. Je zag de gaten toch zelf ook toen je het ophing neem ik aan?

Maar het zal er toch af moeten als je het wilt herstellen dus wat let je om het goed te doen?

En beplakken lijkt leuk maar de zijwanden steken net een beetje uit tov de bodem. Je zult dus of wat van de zijwanden moeten weghalen (gaat prima met een kopieer freesje) of iets anders moeten bedenken maar dan blijft er een klein kiertje over.....

Plastic afdekdopjes zijn ook een optie, maar echt fraai is dat ook niet.

Laatst bewerkt:

Koenfu

Actieve deelnemer
11 jan 2022
68
60
Nijmegen
HPL plakken is prima te doen. Ik zou een malletje maken om het precies op maat te maken zodat het binnen de verticale delen past. Grofweg op maat snijden, met dubbelzijdig tape op de mal plakken en met kantenfrees er langs. Wat kleur betreft zou ik iets contrasterends nemen anders loop je het risico dat het het net niet is. Denk dat licht grijs goed zou werken, zeker omdat de onderkant in de schaduw is.

fritske

Nieuw lid
19 mei 2012
6
1
Kan je de bovenkastjes niet uit elkaar halen, en dan de bodem ondersteboven terug in het kastje zetten. Dan zitten de gaatjes in de binnenkant van de kast, en zie je ze niet. Daarna dichtplamuren ofzo, kleurverschil is dan ook niet storend.

• Leuk
Waarderingen: AvdLinden

ope1967

Actieve deelnemer
12 aug 2017
145
57
stukjes rondhout erin en in de witte kleur van de kastjes verven.
Zou me minder storen in ieder geval dan zoals het nu hangt
(Het 3de kastje bovenin heeft wel erg afwijkende naden, vergeleken met de rest)

Guido76

Actieve deelnemer
23 okt 2018
279
52
Zeewolde
Eigenlijk hebben alle kastjes een grote naad ertussen. Ik heb zelf recentelijk een tv meubel gemaakt van Metod onderkasten. 1 lade erin van 40 cm en de bovenste 40 cm van de zijkanten dus afgezaagd. Alles zit strak tegen elkaar aan en gekoppeld aan elkaar. Hier lijkt een behoorlijke kier te zitten tussen elk kastje.

Wat voor soort kastjes zijn die met dat glazen frontje dan? Die onderkant lijkt wel afgewerkt te zijn?

Of zijn dit bovenkastjes van Ikea? Het lijkt erop dat de boventsse kastjes gemaakt zijn van onderkasten en niet van bovenkasten.

Als je een andere kleur hpl neemt zie je nog steeds de zijwanden wat het naar mijn idee nog minder fraai maakt.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@fritske Dat is niet eens een heel gek idee, ware het niet dat dat niet 1 op 1 kan.
Je zit met de sleuf waar het achterboard in gaat.......maar dat zou evt aangepast kunnen worden.

@ope1967
De naden zijn opgedikt met 8mm mpx en worden nog afgewerkt met contrasterend kantenband dus dat zou jouw observatie kunnen verklaren.

@Guido76
Die onderkanten zijn "bekleed" met LED panelen van Ikea speciaal voor die onderkasten.
En ja.....de zijkanten van HPL zijn een zorg.

Zit ook nog aan plakplastic te denken, maar twijfel heel erg of dat mooi/netjes wordt..
Maar ja dat is een kwestie van proberen.

Maar in alle eerlijkheid, de vraag was of iemand het eerder had gedaan.....niet dus en dat is ok.
Dus de best passende kleur van een HPL plaat (merk,kleur,glans) zal ik zelf uit moeten gaan zoeken.

Dank voor de tips.

Grt
Danny

• Leuk
Waarderingen: ope1967

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.