Iemand een tip voor een goede afkortaanslag van 2,5 m?

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
146
30
Heeft iemand een goeie tip voor een makkelijk maar toch nauwkeurig aan te sluiten afkortaanslag? Als je naar de KS120 kijkt heeft die een keurige aanslag erbij die altijd klopt, maar met zijn prijskaartje. Vanmiddag kwam ik deze machine tegen die me heel aardig lijkt maar dan nog een goeie aanslag vinden, liefst 2,5 m lengte. De zaag blijft nagenoeg altijd in de werkplaats. Iemand een goeie tip?

 
Laatst bewerkt:
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Mij is het niet helemaal duidelijk wat je nu zoekt en hoe het anders is dan de KS120.

Wil je 1) haaks zagen of 2) een lengte van 2,5m nauwkeurig/herhaaldelijk kunnen zagen?

Zelf gebruik in een klosje wat de hoogte heeft van het oplegvlak van de zaagtafel om het werk te ondersteunen en een ander klosje om de hoek gelijk te houden.

Zoals deze man:


Qua opzetjes genoeg op YouTube te vinden: Miter station
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit en jpandriesse

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
  • Leuk
Waarderingen: Hiertebreeddaartelang
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
voor de lengte aanslag is er mij maar 1 aftermarket oplossing bekend die van fastcap:


Volgens mij kun je dat prima af met een rolbok en een stukkie alu-extrusieprofiel.... voor 1/4 van de kosten
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
re 'Volgens mij kun je dat prima af met een rolbok en een stukkie alu-extrusieprofiel.... voor 1/4 van de kosten'

inderdaad
op mijn nu uitgebroken radiaalzaagtafel had ik een aluprofiel van 20x20 mm
daar bovenop een meetlint
voor de positionering een stop die ik kon klemmen
kost amper een paar eurootjes
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
in de werkplaats.
inbouwen op gelijke hoogte met je werkblad en daarop een rib schroeven met een schaalverdeling
blokje lijmtang en gaan.

of heel deftig met en t track
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
nog een goeie aanslag vinden, liefst 2,5 m lengte. De zaag blijft nagenoeg altijd in de werkplaats. Iemand een goeie tip?
als je aanslag 'in de lucht' hangt, dan heb je een knecht, bok of gelijkaardigs nodig, zoals de collega's reeds aangaven
en zoals reeds geschreven, had ik op mijn toenmalige radiaalzaagtafel een aanslag die vast op de tafel zat
gewoon een aluprofiel met sectie 20x20 mm, waarop ik een lint geplakt had
om de positie vast te zetten gebruikte ik een markeerhulp
de onderstaande waren het niet, maar ze waren wel volgens hetzelfde principe
die markeerhulp klem je gewoon op je aluprofiel
10 euro voor het aluprofiel + 7 euro voor het kleeflint + 6 euro voor 2 (!) markeerhulpen = 23 euro in totaal
1620215705744.png
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
of heel deftig met en t track
En als je het dan heel deftig wilt doen, zet je er een micro-adjuster bij. :cool:
Zoiets:
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

studiodara

Actieve deelnemer
7 jun 2015
146
30
En als je het dan heel deftig wilt doen, zet je er een micro-adjuster bij. :cool:
Zoiets:
Goeie tips allemaal, een schat aan informatie!!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
En als je het dan heel deftig wilt doen, zet je er een micro-adjuster bij.
ze tonen de onderzijde niet
dus deze komt in een T-profiel ?
deze biedt het voordeel dat je de aanslag zelf niet hoeft te verplaatsen, maar door aan het getand wieltje te draaien heel fijn kan verstellen, zoals je bij sommige bovenfrezen kan (per 1/10de mm) ?


1620239897900.png
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.766
983
Omgeving Eindhoven
Om heel eerlijk te zijn, ik weet zo even niet hoe deze gemonteerd moet worden. Als ik Google afbeeldingen zo zie, kan hij inderdaad op een rail gemonteerd worden en is de zwarte knop om 'm daarop vast te klemmen.

Maar de werking is inderdaad dat zowel deze als de aanslag apart met een grendel/bout vastzitten aan de rail. En dat je, door de aanslag te ontgrendelen (en deze adjuster vast te laten zitten) en dan het wieltje te verdraaien, je heel fijn kunt verstellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.145
1.952
Klein-Brabant, Vlaanderen
Om heel eerlijk te zijn, ik weet zo even niet hoe deze gemonteerd moet worden. Als ik Google afbeeldingen zo zie, kan hij inderdaad op een rail gemonteerd worden en is de zwarte knop om 'm daarop vast te klemmen.
bij kreg zie ik die zo gemonteerd
op een andere foto van hen zie je het voetje dat in de T-gleuf schuift
dat trek je omhoog door aan de zwarte knop te draaien

1620282309371.png 1620282493794.png
 
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Of een zwaluwstaartgroefje met een blokje erop en een boutje met fijne draad (re. Matchfit microjig).
Sleufje frezen moet je toch maar T-track heb je dan niet nodig.
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg

Heeft iemand een goeie tip voor een makkelijk maar toch nauwkeurig aan te sluiten afkortaanslag? Als je naar de KS120 kijkt heeft die een keurige aanslag erbij die altijd klopt, maar met zijn prijskaartje. Vanmiddag kwam ik deze machine tegen die me heel aardig lijkt maar dan nog een goeie aanslag vinden, liefst 2,5 m lengte. De zaag blijft nagenoeg altijd in de werkplaats. Iemand een goeie tip?

Wij gebruiken ook twee extrusie profielen met een aanslag die omhoog te klappen is. Denk er aan om de gaten in de tafel wat groter te maken zodat de profielen nog wat te stellen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara
7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: studiodara en Petrolhead

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.