Ideeën voor een mobiele hout werkplaats van lego?

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
195
134
Iets verderop en om de hoek
Hoi hoi mede mensen van het forum

Ik heb even een vraagje voor ideeën voor een project van me andere hobby: lego technic zelf bouwen.
Ik ben namelijk nu bezig, ookal is het nog in de vroege stadia van globaal plannen, om een 8 wieler truck met een 4 wieler semi trailer te maken, een beetje in de trent als de (legendarische) baghdad bus zoals hieronder te zien is
truckthe-largest-bus-in-the-world-nairn-transport-companys-v0-ctf3pxmkts3d1.jpg
Maar ookal heb ik wel eens een camper/caravan gemaakt met een gooseneck trailer, leek het mij nu juist wel eens leuk om een trailer te maken waar in iedergeval gedeeltelijk, misschien ook helemaal, een hout werkplaats in zit.

Nu vroeg ik me af of jullie misschien ideeën of voorbeelden zouden hebben van wat er dan in de werkplaats van de trailer gedaan kan worden, zowel qua compacte machines als handgereedschap? Want je wilt natuurlijk wel kunnen bewegen in zo'n werkplaats🤣

Hieronder is dan een beetje de schaal van het idee, een gemiddelde persoon van om en nabij 1.80 meter is dan 19 lego nopjes, of ongeveer 15 cm, foto hieronder ter voorbeeld. De trailer zal een vergelijkbare stijl hebben als de trailer van de baghdad bus qua uiterlijk en zo. En doe dan ook het liefst een beetje oldtimer stijl aanhouden in de gereedschap en zo in de werkplaats

Ben benieuwd waar jullie mee zullen komen😁😁😁
 

Bijlagen

  • 17822065396007968964605898594094.jpg
    17822065396007968964605898594094.jpg
    120,7 KB · Weergaven: 33

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
142
76
Naarden
Ik zat eerst even te denken aan het gereedschap dat sowieso beschikbaar is voor minifigs, maar ik zag daarna pas op wat voor schaal je aan de slag wil. Als je 10 studs/meter hebt, dan is er best wat mogelijk. Zaagtafel, al dan niet met roltafel, kolomboor, vvd bank, kantenschuurmachine, of eentje met een rol. En natuurlijk een lintzaag, hoe kan ik het vergeten! Oeps, nu valt dat niet echt meer onder compacte machines. Handgereedschap is denk ik iets lastiger. Als je omgerekend 3 studs hebt voor bijvoorbeeld een boormachine, dan wordt dat weer lastig om daar iets werkends van te maken. Maar zo'n echt ouderwetse handboor/booromslag, dan kun je bijvoorbeeld 2853 en/of 2854 gebruiken met assen verbonden, dan kun je prima iets met 3 of 4 studs maat maken.

Sorry, de technisch lego die jij gebruikt is te nieuwerwets voor mij, daar kan ik niet mee om gaan. Ik ben wat dat betreft van de (heel) oude stempel met technisch lego uit de jaren 80.
 
  • Leuk
Waarderingen: teun van bloemendal

Gerco

Actieve deelnemer
25 okt 2018
51
56
Leuk idee! Ik ben zelf ook van de Lego, alleen niet van de technic. Bij de meeste gebouwen is het zo dat het interieur niet helemaal op schaal is. Vaak is er geen ruimte voor de minifigs om te 'lopen'. Ik zou mij dus niet te veel laten leiden door de exacte schaal of of het ook echt werkbaar is, maar meer of het duidelijk is wat er in de werkplaats staat.
 
  • Leuk
Waarderingen: teun van bloemendal

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
195
134
Iets verderop en om de hoek
Ik zat eerst even te denken aan het gereedschap dat sowieso beschikbaar is voor minifigs, maar ik zag daarna pas op wat voor schaal je aan de slag wil. Als je 10 studs/meter hebt, dan is er best wat mogelijk. Zaagtafel, al dan niet met roltafel, kolomboor, vvd bank, kantenschuurmachine, of eentje met een rol. En natuurlijk een lintzaag, hoe kan ik het vergeten! Oeps, nu valt dat niet echt meer onder compacte machines. Handgereedschap is denk ik iets lastiger. Als je omgerekend 3 studs hebt voor bijvoorbeeld een boormachine, dan wordt dat weer lastig om daar iets werkends van te maken. Maar zo'n echt ouderwetse handboor/booromslag, dan kun je bijvoorbeeld 2853 en/of 2854 gebruiken met assen verbonden, dan kun je prima iets met 3 of 4 studs maat maken.

Sorry, de technisch lego die jij gebruikt is te nieuwerwets voor mij, daar kan ik niet mee om gaan. Ik ben wat dat betreft van de (heel) oude stempel met technisch lego uit de jaren 80.

Hoi hoi, heeft u voorbeelden van plaatjes van de machines die u bedoelde? En inderdaad is hetgeen wat ik wel gebruik qua lego is wat nieuwer hihi.
 

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
195
134
Iets verderop en om de hoek
Leuk idee! Ik ben zelf ook van de Lego, alleen niet van de technic. Bij de meeste gebouwen is het zo dat het interieur niet helemaal op schaal is. Vaak is er geen ruimte voor de minifigs om te 'lopen'. Ik zou mij dus niet te veel laten leiden door de exacte schaal of of het ook echt werkbaar is, maar meer of het duidelijk is wat er in de werkplaats staat.

Hoi gerco, ja laat mij ook inderdaad niet exact leiden door hoe groot het op schaal zou zijn, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je standaard afkort zaag met een gigantische groot zaagblad maakt. Maar was sowieso inspiratie dat ik zocht, want vanuit daar kan je kijken wat er mogelijk is. Nu zal ik de komende dagen niet er mee aan de gang gaan vanwege de giga hitte, maar des te meer tijd om dan inspiratie op te doen😉
 
  • Leuk
Waarderingen: Gerco

teun van bloemendal

Actieve deelnemer
5 apr 2026
195
134
Iets verderop en om de hoek
Leuk idee! Ik ben zelf ook van de Lego, alleen niet van de technic. Bij de meeste gebouwen is het zo dat het interieur niet helemaal op schaal is. Vaak is er geen ruimte voor de minifigs om te 'lopen'. Ik zou mij dus niet te veel laten leiden door de exacte schaal of of het ook echt werkbaar is, maar meer of het duidelijk is wat er in de werkplaats staat.
Hier zijn wat foto's van de camper of caravan die ik een aantal jaar geleden gemaakt had, wie weet helpt dat met de ideeën van ongeveer de schaal
 

Bijlagen

  • Screenshot_20260624_095729_Photos.jpg
    Screenshot_20260624_095729_Photos.jpg
    32,2 KB · Weergaven: 17
  • Screenshot_20260624_095724_Photos.jpg
    Screenshot_20260624_095724_Photos.jpg
    33,6 KB · Weergaven: 17
  • Leuk
Waarderingen: Gerco

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.