Hulst verzagen en drogen

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoi :)

ik heb wat topics over hulst gevonden (o.a. hier op dit forum) waarin ik lees dat het moeilijk hout is: trekt krom en is vrij hard.
Nu heb ik toevallig een voorraadje ervan bij mijn huis:

20200806_101642.jpg

in totaal een metertje of 6-7 hoog. Ik heb reeds enkele stukken stam/tak verwijderd tijdens het rooiproces, en die liggen al enkele weken in mijn garage.
Huidige vochtpercentage zo'n 37%. Ik heb dus als test een klein stukje verzaagd:

20200806_095129.jpg

20200806_101008.jpg

ik zal straks een hele grote stapel van dit hout hebben om te verzagen en drogen, en alhoewel ik nog geen concrete plannen heb wat ermee te doen, wil ik het zo veel mogelijk drogen en bewaren. Wat kunnen jullie me hierover vertellen dat ik moet weten? Kan ik het kromtrekken tegengaan/remmen tijdens het droogproces? Ik zou eventueel op de vliering van de (geïsoleerde) garage een rekje kunnen maken om stukken hiervan op te slaan tot het droog genoeg is om te verwerken.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.761
459
Almere
Het werken van hout is van zoveel factoren afhankelijk, dat is best lastig. Een paar tips:

Zaag de delen niet te dun, 27mm is wel zo'n beetje het minimum (tenzij heel stabiel hout)
Goed oplatten met de latjes verticaal goed boven elkaar
Kopse kanten insmeren tegen te snelle droging
In een geïsoleerde ruimte gaat het vaak wat langzamer (meestal goed)

Er komen ongetwijfeld meer en andere tips, succes

PS als je op de cirkelzaag zaagt let er dan op dat je dit NIET zonder spouwmes zaagt, als je het zaagt weet je niet altijd welke spanning je eruit zaagt en wat het hout gaat doen
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Ik zie hier inderdaad dat het spouwmes verwijderd is.
Ik zou het maar heel snel terugplaatsen als je tenminste het risico op ongelukken wilt verkleinen!
 
Nog een tip;
De gezaagde plankjes ter plaatse van de stapel latjes stevig bundelen. Als een plank gaat werken dan houden de andere planken dat enigzinds tegen. Uit ervaring weet ik dat hulst een lastige houtsoort is om te drogen. Grote kans op scheurvorming. Succes met het drogen.

M.vr.gr. Jan
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Mijn belangrijkste opmerking, bomen waarvan je het hout voor iets anders wil gebruiken dan versnipperen zaag je alleen tussen 15/11 en 15/02 van het jaar. Met daarbuiten gezaagde bomen maak je het jezelf alleen maar extra lastig om het goed en mooi te drogen en bewaren.
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Mijn belangrijkste opmerking, bomen waarvan je het hout voor iets anders wil gebruiken dan versnipperen zaag je alleen tussen 15/11 en 15/02 van het jaar. Met daarbuiten gezaagde bomen maak je het jezelf alleen maar extra lastig om het goed en mooi te drogen en bewaren.

Dat is potentieel goed advies, maar incompleet :p. Wil je me ook leren waarom?
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Dat is potentieel goed advies, maar incompleet :p. Wil je me ook leren waarom?
Staat er toch bij. Hout stammen buiten die periode gezaagd bevatten veel meer sappen waardoor drogen zonder scheuren en kromtrekken veel moeilijker is. En door de hoeveelheid sap veel lekkerder is voor alle ongedierte dat je liever niet tegenkomt in je mooie hout.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Hout stammen buiten die periode gezaagd bevatten veel meer sappen
zelfs voor brandhout wacht men tot de bladeren gevallen zijn & stopt men wanneer de bomen beginnen te botten
één praktische kant is dat takken met bladeren aan minder makkelijker verwerkbaar zijn
maar voor en na de jaarwisseling is de sapstroom laag, dus het vochtgehalte in levend hout is ook lager
het brandhout is dus sneller voldoende droog
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik heb ook een poging gedaan om wat met hulst te doen. Boom bij de buren werd midden in de zomer omgezaagd.
Meteen een vaasje er van gedraaid ongeveer 5 mm dik. Alles geprobeerd maar alles ging uiteindelijk in de kachel.
Bij mij waren het wel stukken om te draaien en jij hebt planken.
Dus koppen insmeren met verdunde houtlijm en oplatten zoals hierboven vermeld. Je kan er altijd nog mooie witte penblanks van zagen.
 

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Dat wit is nog maar afvragen of dat blijft. Eigenlijk moet je hulst heel snel kunstmatig (en in de winter zagen zoals hierboven al beschreven) terug drogen om de witte kleur te behouden maar daar is weer funest voor de stabiliteit van hout.. Als je het gewoon op lat en aan de wind laat dogen is de kans groot dat het licht grijs / groen / grauw wordt.
 

houtdraaierke65

Actieve deelnemer
8 apr 2018
592
138
58
Linter
Dat wit is nog maar afvragen of dat blijft. Eigenlijk moet je hulst heel snel kunstmatig (en in de winter zagen zoals hierboven al beschreven) terug drogen om de witte kleur te behouden maar daar is weer funest voor de stabiliteit van hout.. Als je het gewoon op lat en aan de wind laat dogen is de kans groot dat het licht grijs / groen / grauw wordt.
Maar dat kleur veranderen kan je dan weer opvangen door je planken enkele mm dikker te zagen. Wanneer het droog is en dan bewerkt wordt verandert de kleur veel minder
 

PetraD

Actieve deelnemer
29 okt 2015
70
11
België SKW
Ik heb enige tijd terug een grote dekenkist met zwaluwstaartjes gemaakt in zelf gezaagd en gedroogde hulst.
Het is inderdaad zo dat het makkelijk scheurt maar er blijven zeker grote delen bruikbaar hout over.
Met de tijd en waarschijnlijk ook omdat het vochtgehalte in de kamer lager is dan in de werkplaats zijn er nog enkele mini haarscheurtjes bijgekomen. Maar het geeft extra charme aan deze kist en daarom vind ik het niet zo erg.
Ik heb geen afwerklaag gebruikt en het witte is iets vergeeld maar het blijft toch wel heel bleek hout. Misschien dat er met een afwerklaag de witte kleur wel kan behouden blijven.
Het drogen van deze planken is door omstandigheden zeer langzaam gegaan. We hadden geen plaats en hebben deze afgedekt in een zeer natte wei die in de winter gedeeltelijk onder water stond laten staan voor enkele jaren.
Ik vermoed dat dat de reactie van het hout mee beïnvloed heeft. Zo bleef het scheuren beperkt en toch ook vrij rechte planken.
Of deze hulst in de winter geveld is weet ik niet meer. Maar het is inderdaad zo dat in de winter vellen zowel voor brand als meubelhout veel gunstiger is.

Groetjes Petra.
 

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
75
28
friesland
over het vellen van brandhout. in Scandinavië velt men ook vaak berken vol in het blad, ze laten die dan enige tijd liggen Het blad ” zuigt “ dan nog veel vocht uit de boom

gr

Frank
 

chrisvanaar

Actieve deelnemer
5 nov 2011
198
88
Hulst wordt snel aangetast door alle mogelijke aantasters, dus zo snel mogelijk verwerken en alle schors verwijderen. Als je er planken van zaagt, verzwaar de houtstapel zo veeeeel als je kunt, het trekt krom waar je bij staat. Dan zou je zeggen, zaag het wat dikker dan heb je wat meer reserve om het vlak te schraven, ja maar dan droogt het weer langzamer en heb je eerder kans op de eerste aantasters die kleurverandering veroorzaken.
Ik vind dit een van de mooiste/beste houtsoorten om van het natte hout hele dunne objecten van te draaien. Omdat het dan heel dun is - hoe dunner hoe beter- droogt het snel, verkleurt nauwelijks en trekt daarbij onwaarschijnlijk krom! Aangezien het heel sterk en dichte hout is, is het zeer geschikt om dun te draaien en doordat het het dan zeer dun is de kans op scheuren mimimaal: het scheurt pas als het hout de optredende spanning niet kan omzetten in vervorming.

Succes!
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.548
1.793
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hulst wordt snel aangetast door alle mogelijke aantasters, dus zo snel mogelijk verwerken en alle schors verwijderen. Als je er planken van zaagt, verzwaar de houtstapel zo veeeeel als je kunt, het trekt krom waar je bij staat. Dan zou je zeggen, zaag het wat dikker dan heb je wat meer reserve om het vlak te schraven, ja maar dan droogt het weer langzamer en heb je eerder kans op de eerste aantasters die kleurverandering veroorzaken.
Ik vind dit een van de mooiste/beste houtsoorten om van het natte hout hele dunne objecten van te draaien. Omdat het dan heel dun is - hoe dunner hoe beter- droogt het snel, verkleurt nauwelijks en trekt daarbij onwaarschijnlijk krom! Aangezien het heel sterk en dichte hout is, is het zeer geschikt om dun te draaien en doordat het het dan zeer dun is de kans op scheuren mimimaal: het scheurt pas als het hout de optredende spanning niet kan omzetten in vervorming.

Succes!

Wel... Gezien de moeite die ik er straks in moet steken om er planken van te zagen en drogen, is het misschien ook een optie er dikke plakken van de zagen en die aan te bieden op het forum voor houtdraaiers? Dan word het hout alsnog optimaal gebruikt, ook al is het niet in mijn eigen stukken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.