Hulpstukken om houtbewerking makkelijker te maken

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.397
431
Goeree-Overflakkee
Voor een ander topic had ik net de link opgezocht naar de afkortslede voor op de zaagtafel.

De universele freesmal die ik zelf maakte werkte helaas niet (veel te onnauwkeurig). Zie 2 foto's.

Voor specifieke klussen maak ik wel vaker freeshulpstukken. Voor scharnieren, slotkast, traptredes (zie twee foto's), enz.

De zelfgemaakte hoekklemmen (zie foto) werken, maar niet erg nauwkeurig.

Ik heb nog meer hulpstukken, ik plaats daar later wel foto's van als ik ze tegenkom.

Bijlagen

• DSCF1078.JPG
    DSCF1078.JPG
    93 KB · Weergaven: 36
  • DSCF1080.JPG
    DSCF1080.JPG
    131,4 KB · Weergaven: 27
  • 2024 Hoekklemmen.jpg
    2024 Hoekklemmen.jpg
    104,7 KB · Weergaven: 23
  • 2012-03-30 010.JPG
    2012-03-30 010.JPG
    131,8 KB · Weergaven: 24
  • 2012-03-30 011.JPG
    2012-03-30 011.JPG
    107,6 KB · Weergaven: 36

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
480
158
Beverwijk. Noord Holland
In het verleden ben ik, meestal naar aanleiding van "projecten" waar ik mee bezig was, op zoek gegaan naar hulpstukken voor houtbewerking, net als Bijtel.
Een eventuele nieuwe rubriek zou dan nog een kleine onderverdeling moeten hebben, bv hand en elektrisch.

In mijn bovenfrees-periode keek ik bij Izzy Swan met zijn Horizontal pattern router, Guido Henn met zijn Zauberkiste, de Multirouter van JDS en naar een selfcentering mortise and tenon jig.
Heb alles op mijn manier nagebouwd maar die zijn vooral gestrand op geleidingen. Toen waren geleidingen nog slecht verkrijgbaar en duur.
Ondertussen ben ik weer grotendeels teruggegaan naar handgereedschap icm kolomboor, figuurzaag en soms decoupeerzaag voor speelgoed, poppenhuis, kleine objecten en probeersels (zoals moestuingereedschap).
Het gebruik van hulpstukken en het maken ervan is bij mij afhankelijk van de dingen waar ik mee bezig ben en liggen daarna ook vaak in een krat onder de werkbank.
Bankhaak, verstekbakjes, zaaggeleider, deuvelmal en hulpstukken voor het maken van houten wieltjes gebruik ik nu het meest.

Overigens nog een tip voor de handmatige vandiktebank.
Je kunt, met een aanpassing van het stootblok, langere lengtes dan je vandiktebankje op dikte schaven.
Wel zorgen dat de klem ongeveer 1 of 2 graden neerwaarts klemt anders springt de lat omhoog aan de beginkant.

Bijlagen

• IMG_5854.JPG
    IMG_5854.JPG
    38,8 KB · Weergaven: 18

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
480
158
Beverwijk. Noord Holland
@Bijtel in #39 heb ik een pdf gepost met mijn tekeningen en een beschrijving.
Lengte en diepte kun je zelf naar wens bepalen.
De breedte hangt af van de schaaf die je er voor wilt gebruiken.
Als er iets niet duidelijk is hoor (lees) ik dat wel
vr gr quatorze

• Leuk
Waarderingen: Bijtel

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
1.105
1.325
de buurt van den bosch
Hierbij wat hulpstukken die ik veel gebruik.
Foto,s zijn van een hulpstuk om latjes op dikte te schaven.in dit geval 6mm.Je kan hier vele modellen in maken maar ik gebruik meestal 4-6-8 en 10 mm.
De volgende zijn futselplanken.Die lange gebruik ik ook om fineer in te klemmen en mooi recht te schaven.
Heb nog diverse anderen futselplanken.Dan heb ik wat stopblocks gemaakt.Makkelijk als je met een slijphulpstuk werkt.In dit geval met lie nielsen.Japanse beitels slijp ik gewoon met de hand.
Dan een simpel hulpstuk om spookschaafjes te slijpen.Is gewoon een verlengstuk.En een aftekenhulpstuk om zwaluwstaarten mee af te tekenen.Verder heb ik nog hulpstukken voor het zagen schaven en boren.
Maar deze gebruik ik wel het meeste.

Deze is voor het op dikte schaven.
Voor elke dikte die je wil,in dit geval 6mm.
Ik veranderde altijd de mdf plaatjes in bv 4-6-8-10 mm. Zie post # 14.Wel altijd het idee gehad om een verstelbare te maken.
Nu ben ik door@quatorze aangemoedigd om er toch maar 1 te maken.
Uit dit filmpje kan ik wel wat inspiratie halen.

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
238
128
Bilzen
Voor de houtdraaiers een tip:
Ik heb met enkele pvc buizen en knelstukken uit restjes multiplex een flexibel systeem gemaakt om de afzuigmond zo dicht mogelijk bij het werkstuk te krijgen. Met behulp van een een tussenstuk voor afzuiging van een dampkap krijg je een verticale aanzuigmond. Hiervoor heb ik een gaasje gemonteerd, voorheen is er regelmatig een stukje schuurpapier verdwenen in de stofafzuiging ...
De knelstukken zijn rechthoekige stukjes overschot waarin ik een gat met dezelfde diameter als de pvc buis heb geboord en een sleuf heb gezaagd tot aan het gat. Verder een gat boren waardoor een bout met vleugelmoer past om het plakje te klemmen op de pvc buis.
Hopelijk bieden de foto's wat verduidelijking.

1772307478190.png

1772307518721.png

• Leuk
Waarderingen: John1969 en Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.