Hulpstukken om houtbewerking makkelijker te maken

48rmc

Post veel
2 dec 2021
937
366
Middelburg
Vandaag had ik een vrije dag, en aangezien ik met gemiddeld 5 uurtjes slaap voldoende rust heb, was ik al vroeg op pad. Jaren geleden een kolomboor gekocht, echter nooit aan toegekomen om er een fatsoenlijk platform voor te maken, die ook voor houtbewerking geschikt is. Aangezien ik betontriplex uit de afvalcontainer had gevist 2 weken geleden, dacht ik, kom laten we dit gaan gebruiken, voor deze toepassing. Voorafgaand wat Youtube filmpjes bekeken om inspiratie op te doen. Het platform zelf heb ik uitgevoerd met 2 lagen betontriplex wat voldoende stijfheid en dikte geeft. De sleuven waar de T-tracks komen te zitten heb ik met mijn kantfrees gefreesd (had geen zin om mijn freestafel hiervoor in te zetten aangezien de freestafelopbergkasten nog niet stofdicht zijn afgekit met siliconenkit). Gelijk bij de eerste sleuf had ik niet goed gekeken waardoor de T-track een halve cm te wijd werd uitgefreesd:mad:. Om mij niet onnodig meer werk op de hals te halen, heb ik een passend stukje betontriplex er tussen geplakt. De onderkant van het platform heb ik voorzien van een maanvormig keg en twee magneten verzonken aan de onderkant van het platform voor meer stabiliteit. De afzuiging is nog in wording, hier heb ik nog geen definitief idee over, dus mocht er iemand aanbevelingen hebben, graag. Zal onderaan wat foto's plaatsen

Ps. dit topic heb ik geopend, om ideeën omtrent het maken van hulpstukken voor houtbewerking die het werk vergemakkelijken, en veiliger maken. Mocht iemand iets bruikbaars hebben gemaakt qua hulpstuk voor houtbewerking, laat zien, en leg uit waarom. Het is altijd fijn om iets nieuws te leren en soms kan het inspirerend werken als je ziet hoe het ook anders kan met een toepassing die voorheen voor jou onbekend was. Leren doen we graag,...toch?

Bijlagen

• IMG_4017.jpeg
    IMG_4017.jpeg
    91,3 KB · Weergaven: 110
  • IMG_4012.jpeg
    IMG_4012.jpeg
    96,6 KB · Weergaven: 105
  • IMG_4010.jpeg
    IMG_4010.jpeg
    83 KB · Weergaven: 96
  • IMG_4009.jpeg
    IMG_4009.jpeg
    59,3 KB · Weergaven: 94
  • 81A6CBEE-0159-4E61-AB0D-6374E440C388.jpeg
    81A6CBEE-0159-4E61-AB0D-6374E440C388.jpeg
    81,8 KB · Weergaven: 89
  • 93BE2AFB-D42C-47E7-9522-EF26EA9D995E.jpeg
    93BE2AFB-D42C-47E7-9522-EF26EA9D995E.jpeg
    64,2 KB · Weergaven: 91
  • IMG_3986.jpeg
    IMG_3986.jpeg
    73,5 KB · Weergaven: 96

48rmc

Post veel
2 dec 2021
937
366
Middelburg
Kosten om de platform voor mijn kolomboor te realiseren zijn;
Jumma T-track 610mm lengte (doormidden gezaagd) gekocht bij Dieter Schmid €10,29
2 magneten trekkracht 40KG gekocht via Amazon €5,33
2 M8 klem knoppen voor de geleider gekocht Amazon €1,19
en een paar houtschroeven en wat houtlijm dit alles bij elkaar opgeteld heeft me niet meer dan zeg eens €17 euro gekost. Het heeft me in ieder geval een hoop klus plezier opgeleverd en is beduidend goedkoper en volgens mij net zo bruikbaar dan een platform van Woodpeckers/Kreg,...you name it

• Leuk
Waarderingen: jaap

quatorze

Actieve deelnemer
29 sep 2013
476
144
Beverwijk. Noord Holland
Het is jammer dat er geen apart onderwerp is voor "Zelfbedachte en zelfgemaakte hulpstukken".
Op het forum zijn ze er wel, maar zitten overal verstopt.
Het zou wel fijn zijn als er zo'n rubriek was.
Dan zouden, om te beginnen, leden wat snelkoppelingen kunnen plaatsen van hun zelfbedachte hulpstukken.
Daarna kan dat aangevuld worden met nieuwe ideeën over hulpstukken.

Overigens staan internet en youtube ook vol met ideeën over dit onderwerp.
Nadeel hiervan is dat je helemaal wordt gebombardeerd met reclames.
Het is dan niet meer te doen om bv filmpjes af te kijken, zodat je er dan maar mee stopt.

• Leuk
Waarderingen: klaas0639

48rmc

Post veel
2 dec 2021
937
366
Middelburg
Het is jammer dat er geen apart onderwerp is voor "Zelfbedachte en zelfgemaakte hulpstukken".
Op het forum zijn ze er wel, maar zitten overal verstopt.
Het zou wel fijn zijn als er zo'n rubriek was.
Dan zouden, om te beginnen, leden wat snelkoppelingen kunnen plaatsen van hun zelfbedachte hulpstukken.
Daarna kan dat aangevuld worden met nieuwe ideeën over hulpstukken.

Overigens staan internet en youtube ook vol met ideeën over dit onderwerp.
Nadeel hiervan is dat je helemaal wordt gebombardeerd met reclames.
Het is dan niet meer te doen om bv filmpjes af te kijken, zodat je er dan maar mee stopt.
Quartorze bedankt voor je reactie. Ik denk in zijn geheel het zelfde over, het zou fijn zijn, als alle hulpstukken bij elkaar zouden kunnen worden gevoegd. Dit is dan ook de reden dat ik dit topic heb geopend. Ik wacht af waarmee anderen gaan komen, mocht de animo nihil zijn dan laat ik het bij die ene. Zelf heb ik al redelijk wat hulpstukken gemaakt de laatste jaren als hobbyist. Je kunt jezelf zo moeilijk maken als jezelf wilt, maar met een goed doordacht hulpstuk, wordt het werk eenvoudiger en efficiënter en vaak goedkoper dan een betaald alternatief uit de winkel. Goede tips volop te vinden op het internet en op YouTube, echter laten we de meest gebruikte bijeenbrengen op dit forum,...wat jij?
Goed weekend

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: John1969

John1969

Post veel
10 jul 2023
1.350
864
‘s-Hertogenbosch
Lijkt mij inderdaad ook een interessante hoofdstuk te worden, waar ligt het verschil? Als het gekocht wordt, wordt het vaak gereedschap genoemd en wat je zelf gemaakt hebt zijn hulpstukken 🤔.
Laat ik het zo zeggen dat ik een ontzettend grote hekel heb om te gaan winkelen en de kaartpot leeg te kieperen, terwijl ik er plezier aan beleef om zelf met de middelen die ik heb toch de klus te klaren… misschien ben ik ergens een uur kwijt om een hulpstuk te maken maar als ik elke keer naar de winkel moet, is een uur ook niks..
Anderzijds door zelf je hulpstukken te maken wordt je creatiever voor de rest van de looptijd 🤩.
Vandaar dat het hier met hulpstukken aan mekaar hangt en er af en toe geruimd moet worden.

• Leuk
Waarderingen: Henk H
Lijkt mij inderdaad ook een interessante hoofdstuk te worden, waar ligt het verschil? Als het gekocht wordt, wordt het vaak gereedschap genoemd en wat je zelf gemaakt hebt zijn hulpstukken 🤔.
Laat ik het zo zeggen dat ik een ontzettend grote hekel heb om te gaan winkelen en de kaartpot leeg te kieperen, terwijl ik er plezier aan beleef om zelf met de middelen die ik heb toch de klus te klaren… misschien ben ik ergens een uur kwijt om een hulpstuk te maken maar als ik elke keer naar de winkel moet, is een uur ook niks..
Anderzijds door zelf je hulpstukken te maken wordt je creatiever voor de rest van de looptijd 🤩.
Vandaar dat het hier met hulpstukken aan mekaar hangt en er af en toe geruimd moet worden.

Als ik het beter zelf kan maak ik het zelf, anders koop ik het.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Handtools only

Post veel
3 nov 2018
1.102
1.319
de buurt van den bosch
Hierbij wat hulpstukken die ik veel gebruik.
Foto,s zijn van een hulpstuk om latjes op dikte te schaven.in dit geval 6mm.Je kan hier vele modellen in maken maar ik gebruik meestal 4-6-8 en 10 mm.
De volgende zijn futselplanken.Die lange gebruik ik ook om fineer in te klemmen en mooi recht te schaven.
Heb nog diverse anderen futselplanken.Dan heb ik wat stopblocks gemaakt.Makkelijk als je met een slijphulpstuk werkt.In dit geval met lie nielsen.Japanse beitels slijp ik gewoon met de hand.
Dan een simpel hulpstuk om spookschaafjes te slijpen.Is gewoon een verlengstuk.En een aftekenhulpstuk om zwaluwstaarten mee af te tekenen.Verder heb ik nog hulpstukken voor het zagen schaven en boren.
Maar deze gebruik ik wel het meeste.

Bijlagen

• DSC01351.JPG
    DSC01351.JPG
    107,2 KB · Weergaven: 24
  • DSC01350.JPG
    DSC01350.JPG
    99,6 KB · Weergaven: 24
  • DSC01349.JPG
    DSC01349.JPG
    97 KB · Weergaven: 24
  • DSC01348.JPG
    DSC01348.JPG
    114,3 KB · Weergaven: 21
  • DSC01347.JPG
    DSC01347.JPG
    101 KB · Weergaven: 21
  • DSC01346.JPG
    DSC01346.JPG
    116,5 KB · Weergaven: 23
  • DSC01345.JPG
    DSC01345.JPG
    103,4 KB · Weergaven: 22
  • vandiktebankje 1.JPG
    vandiktebankje 1.JPG
    86,2 KB · Weergaven: 23
  • vandikte bankje 2.JPG
    vandikte bankje 2.JPG
    101 KB · Weergaven: 27
Laatst bewerkt:

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
2.033
756
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb zelf grote bewondering voor mensen die mooie hulpstukken weten te bedenken en maken. Bijna een hobby opzich. Ik wil zelf altijd zo snel mogelijk resultaat met het project zelf en heb geen geduld voor fancy hulpstukken.

Mijn verzameling hulpstukken is onooglijk, aan elkaar gespijkerde stukken 3e-rangs multiplex, met als enige voordeel dat ze werken. 😄

48rmc

Post veel
2 dec 2021
937
366
Middelburg
Vriendelijk bedankt Handytools Only voor je waardevolle bijdrage in dit topic. Hulpstukken kun je zowel maken voor hand gereedschappen alsook voor machinaal gebruik. Een futselplank waarmee je exact op 45 graden kan schaven is een must-have die ik nog niet bezit maar wel op mijn verlanglijstje staat.
Ik werk zelf niet met fineer maar inderdaad mooi bedacht voor deze specifieke toepassing. Voor alle duidelijkheid dit is toch het hulpstuk waarvan je twee foto's hebt geplaatst??
Ben benieuwd welk hulpstuk wordt gebruikt om dunne latjes te zagen met de dikte 4/6/8 en 10? Kortom kleine uitleg welk hulpstuk voor welk doel bedoelt is, zou fijn zijn🙏

Wilco Flier, Wim Kluck, John1969, Boktor026, Henk H en Quatorze dank voor jullie reactie in dit topic ik merk dat het voor velen een interessant onderwerp is, echter ik zou het op prijs stellen als eenieder zijn hulpstuk die hij vaak gebruikt zou willen tonen. Uiteraard je bent het niet verplicht maar het maakt het forum wel interessanter voor mede houtbewerkers. Kleine korte uitleg zal soms nodig zijn, niet ieder hulpstuk is vanaf een foto goed op waarde in te schatten. Laten we een overzicht maken, dank!!

• Leuk
Waarderingen: John1969 en Henk H

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.244
3.943
Gaanderen
Vriendelijk bedankt Handytools Only voor je waardevolle bijdrage in dit topic. Hulpstukken kun je zowel maken voor hand gereedschappen alsook voor machinaal gebruik. Een futselplank waarmee je exact op 45 graden kan schaven is een must-have die ik nog niet bezit maar wel op mijn verlanglijstje staat.
Ik werk zelf niet met fineer maar inderdaad mooi bedacht voor deze specifieke toepassing. Voor alle duidelijkheid dit is toch het hulpstuk waarvan je twee foto's hebt geplaatst??
Ben benieuwd welk hulps.tuk wordt gebruikt om dunne latjes te zagen met de dikte 4/6/8 en 10? Kortom kleine uitleg welk hulpstuk voor welk doel bedoelt is, zou fijn zijn🙏

Wilco Flier, Wim Kluck, John1969, Boktor026, Henk H en Quatorze dank voor jullie reactie in dit topic ik merk dat het voor velen een interessant onderwerp is, echter ik zou het op prijs stellen als eenieder zijn hulpstuk die hij vaak gebruikt zou willen tonen. Uiteraard je bent het niet verplicht maar het maakt het forum wel interessanter voor mede houtbewerkers. Kleine korte uitleg zal soms nodig zijn, niet ieder hulpstuk is vanaf een foto goed op waarde in te schatten. Laten we een overzicht maken, dank!!
Van mij moet je voorlopig niets verwachten. Alles zit in de opslag. Eerst verbouwen en volgende week verhuizen. Dan hoop ik dit jaar een schuurtje te bouwen en dan kan ik weer aan de hobby

48rmc

Post veel
2 dec 2021
937
366
Middelburg
Van mij moet je voorlopig niets verwachten. Alles zit in de opslag. Eerst verbouwen en volgende week verhuizen. Dan hoop ik dit jaar een schuurtje te bouwen en dan kan ik weer aan de hobby
Begrijp ik Wim jij zit in een diepe verbouwing er wordt je ook geen mes op de keel gezet, vrijheid blijheid maar mocht je ooit een goeie tip hebben op dit gebied plaats hem gerust al is het jaren later. Succes met je verbouwing!!!!

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.540
409
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Aantal jaren geleden voor de afwerkikng van ramen in een boot een hulpstuk gemaakt om latjes te maken die een hoek van het raam met een srtaal van ongeveer 10cm afdekt,
1771710379355.png
Om deze zo te maken moest ik eerst driehoeken zagen, die rond frezen aan de buitenbocht en daarna aan de binnenbocht, hiervoor heb ik deze freeshulp gemaakt:
20170822_105218.jpg
Met het stukje draadeind kun je de diameter instellen van de cirkel die je maakthet hoekijzer kan draaien op een boutje wat er onder doorheen zit. De latjes onderaan met de 2 schroeven zijn de linker en rechter aanslag, het kleine latje rechtsboven (en ook linksboven onder de frees) is om het werkstuk op zijn plek te houden.
Na beide cirkels gefreesd te hebben gaat hij nog over de freestafel om de randen af teronden en dan is dit het eindresultaat.
20170822_164941.jpg

Boortafel:
20150509_162603.jpgIMG_2611.JPG

En als laatste nog een Tapering Jig, om schuin aflopen poten te zagen

20240706_104940.jpg

Bijlagen

• 20170822_153859.jpg
    20170822_153859.jpg
    115,6 KB · Weergaven: 1
  • 20170822_164941.jpg
    20170822_164941.jpg
    108,4 KB · Weergaven: 1
  • 20170824_140259.jpg
    20170824_140259.jpg
    131,4 KB · Weergaven: 0
  • 20170822_105229.jpg
    20170822_105229.jpg
    101 KB · Weergaven: 0
  • Leuk
Waarderingen: John1969

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.