hulp nodig voor te bouwen werkbank

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
Ik heb een tekening in elkaar geknutseld van het frame.
De voorste en achterste dwarsbalk (onder) zijn de enige die helemaal doorlopen
Op de tekening lijkt het alsof ze half in over de andere balk vallen, maar eigenlijk is de balk daar ook ingezaagd zodat alles gelijk ligt (snappen jullie het nog :D)

Links van het midden zit een verlaagd stuk, dat is om de kapex in te zetten zodat deze gelijk staat met de rest van het werkblad.
Tevens moet ik hier de frees in kunnen plaatsen om te frezen

Voor de freesmachine heb ik een moduledrager gekocht (CMS OF 1400) als ik de cirkelzaag module nog aanschaf kan ik dezelfde tafel gebruiken als zaagtafel

workbench.jpg
 

WR1944

Oud hout
Ik heb veel rekken gemaakt met vierkante balkjes. Waar drie balkjes samenkomen is het altijd lastig om de zaak aan elkaar te verbinden. Vroeger schroefde ik met lange schroeven in kops hout en dat voldeed naar behoren. In één richting gingen twee schroeven met de houtnerf mee en in de andere richting er haaks op. Zo ontstond er ging conflict tussen de schroeven.
PB080001qq.jpg

Maar dat lijkt me voor een werkbank te zwak. Als je de zaak snel en simpel in elkaar wilt zetten kan je met potgaten werken en daarnaast stalen hoeken aanbrengen. Als je over een Domino beschikt kan je die ook gebruiken naast de potgaten. Ik zou deze quick and dirty methode toepassen, dat geeft een snel en sterk resultaat.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik ga heel erg benieuwd zijn hoe je de Festool modules in het werkblad gaat integreren. Daar is nog weinig over te vinden op internet.

Idealiter maak je twee inleg plekken voor die modules (kan je frees en zaag tegelijkertijd gebruiken maar ook de oriëntatie wisselen).

En ik zie aan de rechterzijde een minder diep blok. Is dat vanwege de hoek waar de werkbank in moet komen te staan of is dat om een andere reden?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
Dat blok is zo omdat de muur niet rechtloopt, daar zit uitbouw in dat dient als kast vanuit de andere kamer

Bekijk bijlage 10116

De festool komt op de plek te liggen waar die verlaging in zit, daar kan ook de afkortzaag staan zodat deze op gelijke hoogte staat als het werkblad
De plaat komt in een houten blad wat ik er in kan leggen, deze wordt niet draaibaar, om in de andere richting te zagen win in niet veel en kan ik net zo goed de afkort zaag gebruiken
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik blijf je vorderingen met zware interesse volgen. Vooral wat je met de werktop gaat doen lijkt mij interessant (ook de festoolinleg - afkortzaag wissel plek). Voor de onderzijde van een werkbank ben ik toch weer meer geïnteresseerd in de Benchtool benadering.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
Zuma, wat is de benchtool benadering ?

Het onderstel wordt zeker solide, ik zal er een mooi verslag van maken, dan wordt het eea wel duidelijk ;-)

De wisselplek wordt nog uitgebreider, dit wordt namelijk een plaats voor:

- Lintzaag
- Afkortzaag
- festoolinleg met OF 1400 (en later ook met een TS 75)
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ha Toxiq, kleine vergissing mijnerzijds. Ik bedoeld benchworks ;-) onze zeer geëerde forum lid. Hij heeft van die fantastische ontwerpen voor systaineropslag en klem mogelijkheden aan het onderstel.
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Ik heb een tekening in elkaar geknutseld van het frame.
De voorste en achterste dwarsbalk (onder) zijn de enige die helemaal doorlopen
Op de tekening lijkt het alsof ze half in over de andere balk vallen, maar eigenlijk is de balk daar ook ingezaagd zodat alles gelijk ligt (snappen jullie het nog :D)

Links van het midden zit een verlaagd stuk, dat is om de kapex in te zetten zodat deze gelijk staat met de rest van het werkblad.
Tevens moet ik hier de frees in kunnen plaatsen om te frezen

Voor de freesmachine heb ik een moduledrager gekocht (CMS OF 1400) als ik de cirkelzaag module nog aanschaf kan ik dezelfde tafel gebruiken als zaagtafel

Bekijk bijlage 10189


Ik zou het ontwerp dusdanig maken dat je alle modules tegelijkertijd operationeel kunt hebben. Ik heb zo'n tafel waar die modules in kunnen van Festool. Er is niets irritanter dan steeds moeten swappen... Om die reden komt er hier bijv een tweede OF1400. Knetter word je van het steeds opnieuw instellen of onderhangen... Daarnaast komt jet je preciessie straks met werken niet ten goede...

Desnoods maak je platen die je ergens in kunt leggen als je de module kwijt moet zijn.

Overigens... Je frees module HOEFT niet in het frame te hangen he..
Je kunt het ook zo maken dat je aan de voor of zijkant een mogelijkheid maakt om een module aan te hangen.

Mijn advies zou zijn om eea zo te maken dat je echt maximaal flexibel bent. Denk maar aan je zaagmodule die je erin wilt hangen. Zet je die in lengte of haaks op de tafel... De ene keer is dit fijn, de andere keer het ander...

Overigens, overweeg ook eens de Festool balken waarvan de MFT3 gemaakt is. Die alu balken kun je los kopen met een lengte van 2 meter...

Wat je kapex deel overigens betreft... Is het mogelijk om dat deel in hoogte verstelbaar te maken? Dan kun je je kapex laten staan maar toch naar beneden laten zakken en er een plaat overheen leggen als je 'm niet nodig hebt en meer hebt aan een breed, lang ononderbroken werkblad.
 
Laatst bewerkt:

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
Uhm... welke tafel? bedoel je de grondeenheid van Festool ?? Dat is gewoon een standaard tafel waar je diverse modules in kunt hangen.

Zelf heb ik een zelfde soort ruimte als TS, net ff iets kleiner misschien en worstel ook met dit probleem. Ik heb er wel ideeen over maar ben nog te druk met andere projectjes voor ik hieraan ga beginnen. Wat ik inmiddels wel weet is dat het van belang is dat je in een kleine ruimte flexibel bent. Dus geen werkbank maken met allemaal aparaten erop, maar een bank, waar je apparaten op kunt plaatsen maar ook kunt laten verdwijnen, afhankelijk van je klus.
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Ik zou het ontwerp dusdanig maken dat je alle modules tegelijkertijd operationeel kunt hebben. Ik heb zo'n tafel waar die modules in kunnen van Festool. Er is niets irritanter dan steeds moeten swappen... Om die reden komt er hier bijv een tweede OF1400. Knetter word je van het steeds opnieuw instellen of onderhangen... Daarnaast komt jet je preciessie straks met werken niet ten goede...

Ha Gompy,

ik begreep hieruit dat je zelf iets speciaals had gemaakt. Nou goed als dat niet zo is dan hoef ik die festool basis niet te zien, die ken ik al goed genoeg ;)
 

gompy58

Actieve deelnemer
15 jan 2013
315
1
ja, ik vermoede dat al.. sorry.. het is welliswaar niet de festool basis tafel maar een iets nieuwere versie die ook algemeen bekend is :)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
Gompy bedankt voor de opmerkingen.

tegelijkertijd operationeel weet ik niet of ik dat ga doen, er komen namelijk sowieso 2 freesen, de ene zit wat ik al aangegeven heb in de tekening de andere zit in het andere deel dat later gebouwd wordt
op de eerste pagina van dit draadje heb ik een overzicht van de ruimte/indeling, daar zie je dat de werkbank L vormig wordt

Het zakken van de kapex wordt hem denk ik niet, dit is omdat ik op dezelfde plek ook de lintzaag wil kunnen zetten

De balken van festool is het overwegen waard, ik ga in ieder geval rails en miter1000HD van Incra plaatsen op de langwerkbank en op het L stuk komt de LS Positioner super, hebben de Alu balken dan nog toegevoegde waarde ?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
De alu balken van festool vind ik alleen toegevoegde waarde hebben voor het vast kunnen klemmen van werkstukken voor de werkbank. Je gaat immers met Incra geleidingen werken. Als ik persoonlijk werkbanken ga maken in MFT stijl ga ik die balken in hout namaken omdat ik er ook nog eens de lineaal wil kunnen blijven gebruiken. Ik heb nog het oude systeem (niet de nieuwe CMS-stijl). het enige wat namelijk lastig is om na te maken zijn de MFT lineaal klemmen.

Als je gewoon aan de rand van je werkbank in de balk onder het blad een berde diepe groef freest en een 3mm diepe nog bredere groef waar je twee 3mm dikke alu strips met een tussen ruimte elkaar op vast zet heb je ook een T-track waar de bessey/festool klemmen in passen. Wat domino gaten in je staanders en je hebt de workbench benadering voorwat betreft het klem werk aan je werkbank. Hier heb je een voorbeeld van zelf gemaakte balken. Hij heeft er ook incra tracks in gebruikt maar daar passen de festool klemmen weer niet in bij mijn weten. Hij heeft de festool track dan ook alleen nagemnaakt voor de lineaal.

http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/custom-mfttable-saw-extension-table
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
De liniaal denk ik niet op die manier te gaan gebruiken, ik heb immers een Miter 1000HD, ik hoop dat ik daar voldoende mee uit de voeten kom (de tijd zal het leren)
Misschien zie/mis ik bepaalde dingen niet omdat ik de ervaring mis

De tafel zelf zal voorzien worden van 19mm gaten, en laat nou bijv. baptist daar zulk mooi speelgoed voor hebben :)
http://www.baptist.nl/houtbewerkers...bankspindels/veritas-oppervlakte-werkbankklem

hier kan ik ook dingen mee klemmen voor de werkbank ?! dat lijkt me veel functioneler

Als ik toch een liniaal op rails wil gaan gebruiken dan kan ik die altijd nog toevoegen aan de voorzijde
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
festool gebruikt 20mm in hun MFT tafels. Daar passen hun klemmen erg goed doorheen en bij 19mm gaat dat allemaal wat minder makkelijk. De festool klemmen zijn ook een stuk goedkoper dan Veritas. Maar goed als je het budget hebt, Veritas is ook erg mooi. Maar veritas is ook opde MFT gerbuikers ingesprongen en ze maken nu ook 20mm spullen....

Dingen voor je werkblad klemmen met behulp van gaten in het werkblad op de top is al een stuk bewerkelijker. Ik zi dat je met dat Veritas systeem gewoon een paar gaten aan de voorzijde van de bank moet maken en speciaal Veritas spul moet kopen. Dat is met die rails toch een stuk flexiber.

Hier wat voorbeelden van 20mm spullen van Veritas (overigens kan je bij Qwas ook goedkoper 20mm spulletjes krijgen op dog gebied):
http://www.leevalley.com/en/wood/page.aspx?p=70682&cat=51&ap=3
http://www.leevalley.com/en/wood/page.aspx?p=70683&cat=51&ap=3
http://www.leevalley.com/us/wood/page.aspx?p=70684&cat=51&ap=3
http://www.leevalley.com/en/wood/page.aspx?p=71185&cat=51&ap=1

En deze link dan voor Qwas:
http://www.qwasproducts.com/Home.html
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
8
Flevoland
Nee dat is niet helemaal wat ik zoek.

Qua constructie ben ik er wel uit ondertussen.
Afgelopen weekend bij rick geweest, goed gesprek gehad en we waren er wel uit.
Helaas heeft een ongeluk(je) gisteren roet in het eten gegooid waardoor het spaarpotje leeg is :(

Dit houdt in dat ik helaas (voorlopig) het idee om een zware/mooie werkbank te bouwen moet laten varen.

Voor nu zullen we een bank bouwen van vurenhout en MDF, wel in dezelfde (soort) setup
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.