Hulp nodig bij mijn eerste werkbankproject

MrJears

Nieuw lid
26 mrt 2024
6
2
Hasselt
Hallo iedereen,

Ik ben een absolute beginner in houtbewerking en heb besloten mijn eerste project te starten met het maken van een werkbank. Ik werk met handgereedschap omdat ik dat prettiger vind en het minder lawaai maakt in mijn appartement.

Omdat ik in een appartement woon zonder ruimte voor een echte werkplaats, dacht ik aan een mobiele werkbank die ik op mijn terras kan gebruiken om mijn appartement stofvrij te houden. Na wat onderzoek kwam ik de Moravian werkbank van Will Myers tegen, wat mij een ideaal startproject leek.
Hierbij de link: The Portable Moravian Workbench At The Woodwright’s School

Dus ben ik naar de houthandel gegaan om balken te kopen. Ik wilde 4 balken van 9x9 cm van dennenhout of iets vergelijkbaars, zoals Will gebruikt in zijn ontwerp, omdat dat wat zachter is en makkelijker te bewerken, wat me een goed startpunt leek voor een project zoals dit. Maar de medewerker van de houthandel raadde mij aan om Iroko hout te gebruiken.

Hoewel het Iroko hout erg mooi is, bleek het veel zwaarder te zijn dan ik had verwacht. Daarom heb ik overal een plank van laten afnemen om uit te komen op 9x7 cm. Toch blijft het hout erg zwaar, wat het niet echt mobiel maakt.

Daarnaast is Iroko veel harder dan ik had voorzien, wat het moeilijk maakt om het grote oppervlak met de handschaaf te bewerken, zeker voor een beginner zoals ik.

Nu zit ik met een dilemma. Moet ik het opgeven en opnieuw beginnen met een lichtere houtsoort? Of moet ik doorzetten en verder werken met het Iroko hout? Ik zou het zonde vinden van het hout anders. Misschien kan ik nog een extra plank afnemen om het wat lichter te maken, maar met handgereedschap kost dit tijd en ik weet niet of ik er de precisie al voor heb. Ik ben ook bang dat als ik te veel hout afneem, de werkbank misschien te weinig gewicht zal hebben

Ik hoor graag jullie advies!
Alvast bedankt!
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020
966
812
Nootdorp
Voor een eerste project zou ik licht hout nemen. Het gebruik van harde houtsoorten zou ik pas doen als je wat meer ervaring hebt. Voor een werkbank is het niet nodig om te werken met een bepaald type hout, is mijn mening. Op dit forum worden werkbanken ook gemaakt van pallethout.
 

MrJears

Nieuw lid
26 mrt 2024
6
2
Hasselt
@Jan van der Ploeg op zich geen slecht idee, maar dat werkt niet met mijn appartement omdat je een drempel over moet en een nauwe bocht moet maken.

@Henk H Ik denk dat je gelijk hebt. Vandaar dat ik ook het idee had om met een simpelere houtsoort te starten. Maar ik heb me laten ompraten in de houthandel en eerlijk gezegd heb ik er een beetje spijt van. Maar nu zit ik wel met het hout 😓 Het is misschien een les in wat zelfverzekerder te zijn in de winkel.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.519
2.086
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik heb me laten ompraten in de houthandel en eerlijk gezegd heb ik er een beetje spijt van
welkom als nieuw lid !

ergens had de houthandel gelijk
maw als je er er toch al die moeite voor doet, dan neem je in principe mooi en degelijk hout
dat kost inderdaad meer
het voordeel van zacht hout is dat je bank tegengewicht geeft
de meeste werkbanken zijn uit beuk, tenzij je de delen uit multiplex samenstelt
uiteraard voldoet zacht en licht hout ook
wens je van die iroko af te geraken, zet die dan hier op de marktplaats
 

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.753
1.974
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Ik heb net een heel meubel uit Iroko gebouwd en met die ervaring zou ik het nooit voor een werkbank overwegen. Het stof is vreselijk irriterend (ik blijk er ook zeer ernstig op te reageren), het geeft soms nare splinters en is niet makkelijk te schaven (wat belangrijk is om dat je een werkbank soms ook opnieuw wil vlakken na zoveel jaar).

Zeker als het een eerste werkbank is doe je echt niks mis met vurenhout. Het is dankbaar, voordelig en makkelijk te bewerken materiaal. Je moet wel scherpe spullen gebruiken en zorgen dat je nergens de vezels uit laat breken, dat gebeurt snel.

Zeker met de diktes en het formaat van deze werkbank zal hij ook met vurenhout nog voldoende zwaar zijn om tegengewicht te bieden bij zwaardere bewerkingen. Ik zou je mijn douglas bank aanbieden maar ik moet de vervanger nog bouwen en tot die tijd heb ik hem nodig :).
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
155
63
Utrecht
Ik heb destijds gekozen voor een werkbank zoals zichtbaar op deze site: 2×6 Roubo Workbench. Als je de guide wilt, graag even een PM met je email adres en stuur ik het door. Niet zo mooi, maar staat als een huis. Gemaakt van Douglas hout, dus er zitten deukjes in... maar het is dan ook een werkbank. Voor een eerste werkbank volstaat het zeker, in het bijzonder met wielen eronder die je kan uitklappen om te gebruiken.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
155
63
Utrecht
@Jan van der Ploeg op zich geen slecht idee, maar dat werkt niet met mijn appartement omdat je een drempel over moet en een nauwe bocht moet maken.

Lukt wel hoor, je moet gewoon beetje tillen. Ik doe hetzelfde met mijn schuur met dezelfde wielen. Goed voor de kuitspieren! Ik kan mijn werkbank niet verplaatsen zonder deze wielen, kan ik je melden.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
405
147
Zeker als het een eerste werkbank is doe je echt niks mis met vurenhout. Het is dankbaar, voordelig en makkelijk te bewerken materiaal. Je moet wel scherpe spullen gebruiken en zorgen dat je nergens de vezels uit laat breken, dat gebeurt snel.
Helemaal mee eens. Mijn werkbank is gemaakt van (hergebruikt) vurenhout. Het blad is van de dakbalken van ons vorige tuinhuisje. Ja, het beschadigt sneller, maar het was ook prima te verwerken met handgereedschap. Na een aantal maanden gebruik zitten er wat deuken in. Uitschieters van de zaag ook helaas, maar daar is geen enkel hout tegen bestand.
Mocht het ooit zo ver komen, dan zou ik het blad van beuken of vergelijkbaar maken. Maar dat duurt nog wel een paar jaar.

Ik sluit me aan bij wat eerder gezegd is: als je de ruimte hebt, het iroko bewaren voor een ander project en het blad uit vuren of douglas maken.
Tip: kijk bij aanbieders van gebruikte bouwmaterialen voor 50x70 vuren balken. Die worden heel veel voor (tijdelijke) constructies gebruikt en zijn meestal in grote partijen op voorraad voor weinig geld. Voordeel is dat je dan mooie rechte balken kan uitzoeken. En deze balken hebben geen afgeronde kanten, in tegenstelling tot de balken van de bouwmarkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrJears

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
115
132
Aerdenhout
Dit gratis down te loaden boek is wel een aanrader als je een werkbank wilt maken. Er staat heel veel in over hout en over allemaal andere dingen die je zeker gaan helpen tot een goed resultaat te komen.

Korte samenvatting over het hout: Niet te duur, goed verkrijgbaar hout is over het algemeen prima om een puike werkbank te maken. Ik heb zelf een werkbank gebouwd uit beuken, maar die had ook prima uit vuren gebouwd kunnen worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrJears

Schaafnerd

Nieuw lid
12 jul 2024
22
30
Vlijmen
Volgens mij is je keuze voor een Marovian werkbank een slimme. Heb er zelf niet een gemaakt, maar wat ik er over lees staan ze bekend om gemakkelijk in- en uit elkaar te halen en tegelijk stevig te zijn. Ik zou je Iroko ook gewoon bewaren, komt vast een keer van pas.
Ik heb mijn werkbank jaren geleden gemaakt van vuren, naar het boek wat @Dirkie aandraagt. Prima om mee te werken en accepteer dat er deuken in komen. Liever in mn werkbank dan in mn werkstuk!

Succes met de bouw!
 
  • Leuk
Waarderingen: MrJears

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.607
549
Steenbergen, Noord Brabant
Ik heb de Moravian werkbank ook gemaakt een aantal jaren geleden (volledige project hier op het forum terug te vinden), met een paar aanpassingen die ik zelf wel handig vond. Het grote voordeel: volledig demontabel zonder veel gedoe (alleen een houten hamer nodig om hier en daar een tik te geven. Mijn werkbank is voornamelijk opgebouwd uit allerlei resten. Alleen voor het werkblad heb ik beuken balken gebruikt die ik via MP had gescoord. Het leuke van het ontwerp is dat je met de beschrijving die Will Meyers geeft, ook eenvoudig de maatvoering kunt aanpassen (de mijne is wat langer dan die van Will, maar als je gaat zoeken op het net kom je ook kortere versies tegen). Het bouwen was dikke lol, ik heb erg veel plezier gehad tijdens het bouwen en tijdens het gebruik.
 
  • Leuk
Waarderingen: MrJears

MrJears

Nieuw lid
26 mrt 2024
6
2
Hasselt
Bedankt voor het vele advies. Ik denk dat ik het advies ga volgen en de werkbank van iets vuren of grenen ga maken. Ik heb best nog wel plaats om de iroko te houden dus dat kan dan dienen voor een volgend project. (Of voor wat accent stukken, als ik wat meer vertrouwd ben met het proces)

Het is inderdaad een werktuig dat toch wat beschadiging gaat oplopen over de tijd heen en ik wil wat technieken leren.
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

MrJears

Nieuw lid
26 mrt 2024
6
2
Hasselt
@EdP Ik had jouw post al teruggevonden en die had de doorslag gegeven om te starten met dit project. Alleen een beetje korter om in de kamer te passen. En de uitleg van Will is best goed
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.753
1.974
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Bedankt voor het vele advies. Ik denk dat ik het advies ga volgen en de werkbank van iets vuren of grenen ga maken. Ik heb best nog wel plaats om de iroko te houden dus dat kan dan dienen voor een volgend project. (Of voor wat accent stukken, als ik wat meer vertrouwd ben met het proces)

Het is inderdaad een werktuig dat toch wat beschadiging gaat oplopen over de tijd heen en ik wil wat technieken leren.
Die van mij is twee jaar oud maar het lijkt wel of hij al twintig jaar dienst doet. Je wil ook niet iets waar je bang bent om op te werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Schaafnerd

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.