Hulp nodig bij mijn eerste werkbankproject

MrJears

Nieuw lid
26 mrt 2024
6
2
Hasselt
Hallo iedereen,

Ik ben een absolute beginner in houtbewerking en heb besloten mijn eerste project te starten met het maken van een werkbank. Ik werk met handgereedschap omdat ik dat prettiger vind en het minder lawaai maakt in mijn appartement.

Omdat ik in een appartement woon zonder ruimte voor een echte werkplaats, dacht ik aan een mobiele werkbank die ik op mijn terras kan gebruiken om mijn appartement stofvrij te houden. Na wat onderzoek kwam ik de Moravian werkbank van Will Myers tegen, wat mij een ideaal startproject leek.
Hierbij de link: The Portable Moravian Workbench At The Woodwright’s School

Dus ben ik naar de houthandel gegaan om balken te kopen. Ik wilde 4 balken van 9x9 cm van dennenhout of iets vergelijkbaars, zoals Will gebruikt in zijn ontwerp, omdat dat wat zachter is en makkelijker te bewerken, wat me een goed startpunt leek voor een project zoals dit. Maar de medewerker van de houthandel raadde mij aan om Iroko hout te gebruiken.

Hoewel het Iroko hout erg mooi is, bleek het veel zwaarder te zijn dan ik had verwacht. Daarom heb ik overal een plank van laten afnemen om uit te komen op 9x7 cm. Toch blijft het hout erg zwaar, wat het niet echt mobiel maakt.

Daarnaast is Iroko veel harder dan ik had voorzien, wat het moeilijk maakt om het grote oppervlak met de handschaaf te bewerken, zeker voor een beginner zoals ik.

Nu zit ik met een dilemma. Moet ik het opgeven en opnieuw beginnen met een lichtere houtsoort? Of moet ik doorzetten en verder werken met het Iroko hout? Ik zou het zonde vinden van het hout anders. Misschien kan ik nog een extra plank afnemen om het wat lichter te maken, maar met handgereedschap kost dit tijd en ik weet niet of ik er de precisie al voor heb. Ik ben ook bang dat als ik te veel hout afneem, de werkbank misschien te weinig gewicht zal hebben

Ik hoor graag jullie advies!
Alvast bedankt!
 

Henk H

Hout maakt gelukkig
22 nov 2020