Hulp gezocht bij boomstam schijf

HanC

Nieuw lid
2 apr 2025
7
0
Geldrop
Hallo, ik ben hier als totale leek na een tip terecht gekomen. Ik heb een boomstam schijf van zo'n 10/11 cm dik (berkenhout). We willen hierin een kunstobject laten maken van glas in lood, maar daarvoor moet de schijf zo'n 4,5/5,5cm dik zijn. Is er iemand die (iemand kent die) dit voor ons zou kunnen doen? Uiteraard tegen betaling. Gaat dus alleen om t bewerken van de boomstam schijf, niet om het glas in lood 😉. Liefst binnen een uur rijden van Eindhoven, maar verder is bespreekbaar.

Bijlagen

• IMG-20250312-WA0026.jpeg
    IMG-20250312-WA0026.jpeg
    75,2 KB · Weergaven: 46
  • IMG-20250312-WA0024.jpeg
    IMG-20250312-WA0024.jpeg
    94,2 KB · Weergaven: 46

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.776
2.452
Klein-Brabant, Vlaanderen

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.236
3.410
Gaanderen
Met mijn bril kan ik het wel lezen 60 hoog 50 cm breed. Te groot voor de meeste vlak en vandikte banken of lintzagen. Natuurlijk bestaan die machines wel maar die zijn niet courant.
Mijn oplossing: zoek iemand met een grote kettingzaag en zaag de plak dunner met overmaat. Hierna vlakken met een bovenfrees. Veel hobby houtbewerkers kunnen zo'n schijf wel vlakken voor je. Kettingzaag vind je wel bij bosbouwers of zo.

HanC

Nieuw lid
2 apr 2025
7
0
Geldrop
Met mijn bril kan ik het wel lezen 60 hoog 50 cm breed. Te groot voor de meeste vlak en vandikte banken of lintzagen. Natuurlijk bestaan die machines wel maar die zijn niet courant.
Mijn oplossing: zoek iemand met een grote kettingzaag en zaag de plak dunner met overmaat. Hierna vlakken met een bovenfrees. Veel hobby houtbewerkers kunnen zo'n schijf wel vlakken voor je. Kettingzaag vind je wel bij bosbouwers of zo.
Dank je wel voor je reactie. Het is inderdaad een flinke schijf. Ik hoop hier iemand te vinden die het zou kunnen voor me. Heb helaas niemand in mn omgeving...

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.776
2.452
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik heb een boomstam schijf van zo'n 10/11 cm dik (berkenhout). We willen hierin een kunstobject laten maken van glas in lood, maar daarvoor moet de schijf zo'n 4,5/5,5cm dik zijn.
was de optie bovenfrees vergeten
dat moet lukken
zelfs zonder eerst te kettingzagen

heb de uitrusting, maar afstand is te groot

hoe makkelijk het is om op 11 cm dik hout een kettingzaag los te laten, laat ik in het midden

63 cm is nog een regelmatig voorkomende schaafbreedte
dan spreken we over 15.000 euro
wie dat staan heeft, is minstens een hevige hobbyist

HanC

Nieuw lid
2 apr 2025
7
0
Geldrop
Ik zie op 't internet dat er een mobiele houtzagerij in Someren zit. In principe kun je zo'n schijf net als een boomstam in plakken zagen. Zo aan de foto's op hun site te zien kunnen ze breed genoeg zagen.

Ervaar precisie en gemak met Mobiele Houtzagerij Van Mierlo

Bedenk wel dat als de schijf niet droog is, hij na het dunner zagen ook krom kan worden.
Ik heb ze een mail gestuurd. Hopelijk kunnen ze helpen! Dank je wel voor de tip

HanC

Nieuw lid
2 apr 2025
7
0
Geldrop
was de optie bovenfrees vergeten
dat moet lukken
zelfs zonder eerst te kettingzagen

heb de uitrusting, maar afstand is te groot

hoe makkelijk het is om op 11 cm dik hout een kettingzaag los te laten, laat ik in het midden

63 cm is nog een regelmatig voorkomende schaafbreedte
dan spreken we over 15.000 euro
wie dat staan heeft, is minstens een hevige hobbyist
Het hoeft niet perse een hobby'ist te zijn, mag ook via een bedrijf, maar we hebben nog niemand gevonden (heb nu wel een bedrijf aangeschreven nav een tip hier). Mocht je dus een bedrijf weten dat een dergelijke frees heeft staan en di tmogelijk kan doen, dan hoor ik het graag.

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.849
569
Ah, ik zie nu het topic. Zoals ik al PM'de heb ik zelf niet de geschikte machines ervoor, maar ik heb wel een heel goede ervaring met deze mobiele zagerij:

Als hij de machine thuis opgesteld heeft staan, denk ik wel dat hij jouw schijf kan/wil doorzagen.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
288
68
Grönnen
Op mijn CNC (computergestuurde) freestafel deed ik dit al vaak.
Zoiets moet je het zoeken, ik zit te ver weg voor je.
Als je het hier niet vindt dan kun je cnczone.nl proberen.

Hier een voorbeeld :IMG_1447.JPG

IMG_1446.JPG

Ik moest het vlakken om er een fijne gravering in te kunnen maken.

Laatst bewerkt:

HanC

Nieuw lid
2 apr 2025
7
0
Geldrop
Op mijn CNC (computergestuurde) freestafel deed ik dit al vaak.
Zoiets moet je het zoeken, ik zit te ver weg voor je.
Als je het hier niet vindt dan kun je cnczone.nl proberen.

Hier een voorbeeld :Bekijk bijlage 155429

Bekijk bijlage 155430

Ik moest het vlakken om er een fijne gravering in te kunnen maken.
Het frezen om uiteindelijk het glas in lood er in te kunnen plaatsen, dat wordt geregeld door de makers van het kunstwerk. Maar ik wil graag dat ze werken met deze boomschijf en die moet dus eerst gehalveerd worden en dat kunnen zij niet helaas.

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
288
68
Grönnen
Ik had het verkeerd begrepen / niet goed gelezen :
moet dus eerst gehalveerd worden
In dat geval is er maar een manier, een lintzaag.
Zo een waar ook de bomen in plakken worden gezaagd.
Dan zal er wel iets geknutseld moeten worden, de plak vastmaken op een reeds gezaagde plak stel ik mij zo voor.
En nog een plak er boven op ? Met afstandhouders om de lintzaag niet klem te laten lopen.
En het aantal schroefjes wat je gebruikt tellen en ze er allemaal weer uithalen :->

Leuk klusje lijkt mij, ik heb daar de spullen en de contacten voor, maar ik sla toch over, wie wel ?
En zien we daar hier een verslag van tzt, heel graag.

Zo nu en dan worden op houtzaagmolen De Salamander plakken gezaag op de woodmyzer. Dat vraag wel enige creativiteit om een stam staand veilig in te spannen. Een grote schijf is heel goed te doen, mits de woodmyzer groot genoeg is voor de maat van de schijf. Het zagen van een schijf levert dan een heel mooi resultaat op.

M.vr.gr. Jan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.