Hulp gezocht: Balk restauratie

sassieja

Nieuw lid
30 jul 2021
4
0
Schagen
Goedemorgen handige handen,

Ik zou jullie hulp willen vragen bij het restaureren van een balk die in onze boerderij zit; deze is aangedaan door houtrot en ik zou deze graag zo goed mogelijk herstellen.

Mijn eerste gedachten zijn:
  1. het hele aangedane stuk + extra eruit zagen met de recipro, behandelen tegen houtrot en daarna opvullen met beton (nadeel: hoe mooi word dit, aangezien de balk op de hoek van de keuken staat)
  2. op 1 of andere manier opvullen met beton door een koof te maken, en de buitenkant opnieuw betimmeren met soortgelijk hout (?)

Ik hoor graag jullie oplossingen!

Balk.jpgbalk2.jpg

Bijlagen

• Balk 1.jpg
    Balk 1.jpg
    111,3 KB · Weergaven: 39

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.881
2.481
Klein-Brabant, Vlaanderen
goeiemorgen, nieuw lid,
dit lijkt naaldhout te zijn
de voet is (bijna) volledig weg
daar onder gaapt een gat, dat zeker opgevuld dient te worden
ook de zijkant lijkt aangetast
staat deze balk tegen een buitenmuur ?
heeft deze balk naast een nostalgische ook een dragende funktie ?

JagerGuus

Actieve deelnemer
2 nov 2020
110
52
Utrecht
Wanneer de balk een dragende functie heeft dient het plafond gestut te worden en de balk het liefst in zijn geheel en anders gedeeltelijk te worden vervangen. Om een goede connectie te maken kan dit betekenen dat de balk aan één kant opgedubbeld moet worden en moet worden doorgeschroefd; een staalplaat doorbouten kan ook. De ondergrond ziet er vooral een stuk mooier uit wanneer je deze opvult.

Maar de belangrijkste vraag is natuurlijk waar al dit vocht vandaan komt? Anders kun je over een paar jaar weer aan de slag.

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
646
182
Arnhem - Schaarsbergen
Je zou kunnen kijken of aangieten met kunsthars zie Houtherstel met epoxytechniek | Van Lierop een mogelijkheid is. Wordt veel gebruik bij restauraties. Ik heb er tenminste goede ervaringen mee. Constructief best een goede oplossing.

M.vr.gr. Jan
Dit is een goed advies, het is bovendien bestaande techniek. Ze gebruiken dikke glasvezel staven als wapening. Is ook constructief verantwoord.

sassieja

Nieuw lid
30 jul 2021
4
0
Schagen
Mega bedankt voor alle reacties. Deze balk stond op de hoek van een badkamer, waar het vocht door is gelekt.

De balk heeft nu geen dragende functie meer, en eventueel zouden we de balk kunnen vervangen door een stalen balk; maar we vinden de rest van de balk wel erg mooi en zouden hem graag willen behouden.

Ik heb van Lierop in ieder geval een berichtje gestuurd!

Laatst bewerkt:

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.881
2.481
mijn inschatting is dat dit rode noordsen den is, ook wel grenen genoemd
daarbij baseer ik mij op de tekening van de groeiringen
als de balk geen dragende funktie meer heeft, dan zou ik het niet moeilijker & duurder maken dan nodig
gewoon de balk vervangen
geschatte prijs 10 €/m
je zit trouwens met dat gat onderaan dat opgevuld dient te worden
kan je van de balk geen afscheid nemen, haal die er dan toch uit, zaag de rotte onderkant er af + de aangetaste linkerkant, & plaats hem op een sokkel
de mooiste sokkel is uit natuursteen, maar je kan ook een betonnen gieten
alle andere oplossingen gaan veel tijd & geld vragen
dit is echt geen uniek stuk hout dat je ten allen prijze dient te behouden

• Leuk
Waarderingen: sassieja

sassieja

Nieuw lid
30 jul 2021
4
0
Schagen
Zou het een optie zijn om het rotte gedeelte ruim weg te zagen en de balk op een sokkel te plaatsen?

Enige nadeel is dat we de balk (bij navraag) toch niet kunnen verwijderen, omdat hij vast zit aan de draagmuur.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.881
2.481
het is moeilijk om vanop afstand een precies beeld te krijgen

als je zeker bent dat de balk geen dragende funktie heeft, dan zou ik toch nog onderzoeken in welke mate die aan de draagmuur vast zit & of het mogelijk is om de balk te verwijderen
desnoods rond de bevestiging(en) inzagen & het overblijvende hout rond de bevestiging wegkappen

laat je de balk staan, dan zou ik die eerder met gelijkaardig hout omkleden (*) (als daartoe ruimte is)
toch onderaan afzagen, zodat je dat gat kan vullen
ivm dat gat: staat dat in rechtstreeks contact met de grond ? dan geen gewone mortel, want die zuigt nog vocht op

hopelijk zijn er naar de toekomst toe geen andere oorzaken van vochtindringing meer

(*) klassieke truuk is een U-vom maken & die over de balk plaatsen

ik lees ' bij navraag ' => jullie besteden dit uit ?

helaas is schagen mij wat te ver

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
Je zou er een gemetselde poer onder kunnen maken
content://com.android.chrome.FileProvider/images/screenshot/16279181906671451294388.jpg

sassieja

Nieuw lid
30 jul 2021
4
0
Schagen
ZotvanHout: Mega bedankt voor je input!

Het gat staat op de grond/nu ook op een sokkel, maar dat zouden we kunnen verwijderen eventueel.

Ik denk dat we zoiets als Pine als voorbeeld laat zien willen realiseren; maar dan met natuursteen eronder.
Pine: hebben jullie dit er alleen onder geplaatst, of op 1 of andere manier ook nog betonijzer in de balk verwerkt voor de stevigheid?

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.282
334
Goeree-Overflakkee
Je kan er dunne stenen omheen metselen. Dan hoeft er niets veranderd te worden aan de balk. Maar ik vraag me af of je wel zeker weet dat deze niet dragend is? Aangezien je het hebt over vervangen door een stalen balk...

Als de muur ernaast dragend is, moet hier ook wel wat aan gebeuren. Er zit een flink diagonale scheur in. Is dit gebouw door een deskundige geinspecteerd?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.