Hulp gevraagd.

WR1944

Oud hout
oh, ja en hoe kan ik zien welke hoek (aantal graden)

Als die vraag op mijn bijdrage slaat is het antwoord simpel: als je de delen samenvoegt krijg je vanzelf de gewenste vorm. Bij het aanbrengen van de ribben bepaal je de gewenste hoeken van de dakvlakken.
Waar de muur een paar keer inspringt zal je je fantasie moeten gebruiken om een geschikte voorm voor het dak te vinden.

Als je de daken in twee of drie aanzichten in schaal 1:1 tekent kan je de dakvlakken van de tekening opmeten. Je moet dan wel het aanzicht nemen waar een rib op ware lengte is getekend. Als je een viervlak met een diagonaal in twee driehoeken verdeelt kan je ook die viervlakken op de juiste maten maken.

Voor bijv. het driehoekige deel aan de kop van het dak meet je de basis van de driehoek in het bovenaanzicht en de hoogte van de driehoek in het zijaanzicht. Met die gegevens kan je de driehoek construeren.
 

tjeuke 65

Nieuw lid
26 dec 2014
13
0
ik bedoel in de sketchup tekening die een collega forum lid mij heeft bezorgd?Prachtige 3d tekening ;De maten heb ik intussen gevonden hoeik die tevoorschijn tover nu nog weten te vonden hoeik de graden van de hoeken kan aflezen.
 

Nerflander

Actieve deelnemer
5 feb 2011
291
6
Steenwijk
Hallo Tjeuke, ik heb dit draadje niet precies gevolgd, maar ik denk dat ik je kan attenderen op de hoekmeter (!) in het menu onder gereedschappen. Zet de cursor/hoekmeter op de punt van de hoek die je wilt meten, verplaats hem een eind langs het ene been van de hoek en steek dan over naar het andere been. De grootte van de hoek kun je aflezen in het schermpje rechts onder. Succes.
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Hoi Tjeuke
ik zal proberen om deze avond of morgenavond wat tijd vrij te maken om een versie met maten en hoeken erbij te zetten.

Je kan veel hoeken zelf al wat bekijken met de Protractor tool in sketchup. (het gradenboog icoon of zoals Nerflander al zegt de hoekmeter.)

Laat je iets weten of het nog nodig is?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.