Hulp gevraagd.

tjeuke 65

Nieuw lid
26 dec 2014
13
0
Ik ben bezig aan het maken van een maquette die derna buiten als vogelhuisje gaat dienen.In de bijlage zie je de maten ervan en ook de foto van het huis wat ik in het klein aan het nabouwen ben.Mijn vader ( al ruim 70 jaar houtbewerker )was me daar bij aan het assisteren want ik ken eigenlijk helemaal niks van timmeren en houtbewerking.Ik ben kok van beroep dus dat houd bij een houten lepel op.Nu zijn de muren met de raampjes erin klaar en wou ik aan het dak dat erop komt beginnen.Alles gewoon in watervaste multiplex;Omdat het dak voor mij nogal ingewikkeld was zou mijn vader dat wel ff berekenen hoe ik die multiplexplaatjes moest zagen.Vorige week is hij helaas overleden en ik zou in nagedachtenis van hem dit project toch willen afmaken.Wie kan me hierbij helpen??
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Gecondoleerd met het verlies van je vader. Mooi dat je het project ter nagedachtenis wil afmaken.

Wat zijn de nokhoogtes waarop de 2 stukken dak moeten komen? En welke hoek maakt het dak aan de kopse kanten?
 

tjeuke 65

Nieuw lid
26 dec 2014
13
0
DE muren zijn 20 cm hoog.Ik had gedacht aan een nokhoogte van 16 cm .DE 2de deel is zoals je kan zien op de foto iets lager.Helling 45 graden??Op de orginele foto is de helling wel vlakker maar der moet nog een ingang voor de vogeltjes inkomen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.067
1.698
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste tjeuke 65, misschien helpt het als je wat foto's plaats van wat je nu hebt en aangeeft wat voor gereedschap je tot je beschikking hebt. Als je aangeeft waar je ongeveer woont, tjeuke heeft bij mij associaties met tjeukemeer. Er is vast wel een forummer die je met je bijzondere project wil helpen.

jaap
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Hoi tjeuke. Gecondoleerd!

Had het snel effe in sketchup gecheckt.
met een nokhoogte van 16cm bovenop de muren heb je een hoek van ongeveer 26,5 graden, afhankelijk van de breedte van de oversteek. als je een hoek wil van 45 graden zal de nokhoogte veel hoger liggen en zal het er heel anders uitzien dan het echte huis. Waar komt de "voordeur" voor de vogeltjes?

Er lijkt ook een klein foutje te zitten in de afmetingen van de onderste 2 muren of van de bovenste.
 
Laatst bewerkt:

tjeuke 65

Nieuw lid
26 dec 2014
13
0
Hoi, vooraleerst bedankt dat jullie me hierbij willen helpen.Die fout in de afmetingen heb ik ofwel verkeerd gemeten of der zit gewoon een maatverschil in.De ingang van de vogeltjes wil ik een uitsparing maken in het dak daarom zou de dakhelling ook iets steiler moeten.(of is dat niet nodig)Ik dacht aan een oversteek van het dak van 3 cm.(aan alle muren)
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Hoi Tjeuke, ik zal de sketchup nogmaals uittekenen (pc uitflikkeren zonder te saven was niet zo slim) en de hoekjes berekenen met een helling van 45 graden. Kan nog wel even duren want het is nogal druk hier.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Hallo Tjeuke 65,

Gecondoleerd met het verlies.
Ik hoop dat Zjerardo of jjjlll je kunnen helpen. Het beste lijkt me om het geheel in 3D te tekenen want het is een behoorlijk ingewikkeld dak.
Het echte dak is opgebouwd uit spanten en platen. Dat is al een moeilijk karwei.
Maar als je in dit geval de plaatjes onder de juiste hoek wil zagen is het een nog grotere uitdaging.

Wat eventueel zou kunnen is dat je het dak uit recht gezaagde plankjes maakt.
Je zou dan met kleine latjes (lange saté prikkers bijvoorbeeld) de punten van het dak kunnen uitzetten, en dan kan je vanaf daar de lengte van de dakplankjes opmeten.

Als alle plankjes vast zitten kan je het dak bedekken. Dan verstop je alle kieren onder de dakbedekking.

Groeten, Raymond
 

tjeuke 65

Nieuw lid
26 dec 2014
13
0
Ja, klopt.Mij vader heeft destijds het echte dak ook gebouwd.Dit had hij reeds klaargemaakt in nagelspanten alvorens de eerste steen gelegd was van het gebouw zelf.Elke aparte spant had hij een nummer ingeslagen wat weer overeenkwam met dezelfde nummer op een apart plan dat hij hiervan had getekend.
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Vrees dat ik zelf wat hulp nodig heb :(
Was net sketchup wat aan het leren en dacht dat ik dit wel even snel voor elkaar ging krijgen. Maar door de vorm van het dak krijg ik het niet goed voor elkaar met de follow tool.

Enkel het grote dak heb ik wat uitgetekend met 12mm dikke plaat. Geen spanten of dergelijke toegevoegd. Enkel om de hoek van de platen te berekenen.

Bij een hellingshoek van 45 graden kom ik altijd op hoeken uit van 45graden voor de platen van het dak. Zou dat kunnen?
alvast even de sketchup file erbij geplopt :

https://www.dropbox.com/s/sguyaf577dcz82e/Tjeuke65.skp?dl=0

hij is wel wat rommelig maar heb nu eenmaal niet veel tijd over... Sorry Tjeuke, hoop dat je er al wat mee bent.
 

Zjerardo

Actieve deelnemer
10 mrt 2014
48
0
Toch nog wat tijd gevonden en via een tutorial lukt het nu wel met de follow me tool. hierna wel intersect with model uitgevoerd zodat ik de rommel weg kon knippen.

https://www.dropbox.com/s/eh3s7r1codzuuo1/Tjeuke65_2.skp?dl=0

nu met die protractor tool nog de hoekjes kunnen bekijken maar met deze file kan je al verder. Voor zover ik kan zien zijn het bijna allemaal hoeken van 45 graden.
Heb wel als breedte van het model 64,5 cm genomen.
 

WR1944

Oud hout
Je kan het jezelf een stuk makkelijker maken door de ribben van de dakdelen aan te brengen. Je plaatst een rib waar het ene dakdeel het andere raakt. Je kan dunne strookjes hout met klemmetjes vastzetten en net zolang manipuleren tot de vlakken naar je zin zijn. Dan leg je dun karton op de ribben en trekt de vorm van de dakdelen over. Dan is het een kwestie van de vormen overnemen op multiplex en de overhang er bij tekenen.
 

tjeuke 65

Nieuw lid
26 dec 2014
13
0
Zjerardo, ik heb het programma sketchup gedowndload en de tekening ziet er geweldig uit.Heel erg bedankt hiervoor.Hoe kan ik op de tekening de maten tevoorschijn toveren?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.