Hulp gevraagd - Welke slijpmachine?

J

j1eke

Guest
Als je een 200mm wiel neemt ben je voor 160 euro klaar. Dan komt er nog een beetje bij voor de verbindingsstukken om hem te monteren, maar dan ben je alsnog voor ruim onder de 200 klaar. Dan heb je wel een wiel die heel wat meer is dan de wielen die je in de goedkopere machines krijgt en je hebt er niets meer extra bij nodig om hem vlak en in conditie te houden.
Nee, het is niet de ideale manier, maar ik gaf het alleen als optie. Voor deze prijs moet je wat concessies doen en hij moet zelf maar beslissen welke dat zijn.
 

Frank de Lange

Nieuw lid
3 mrt 2013
14
7
Assendelft
Ik heb zelf een tijdje lopen denken aan een tormek.
Prachtige machine.
Een werkbankslijpmachine had ik al in de vorm van oudje, maar wel goed

Tijdens de houtdraai cursus bij Ronald Kanne werd slijpen ook besproken.
Ronald raadde aan altijd nog een “gewone” werkbank slijpmachine te houden omdat je simpelweg soms ook veel moet weg slijpen als je een spijker hebt geraakt en dus een dikke hap uit de beitel hebt.
Dat duurt met de tormek of cbn wiel gewoon erg lang.

Ik heb de keuze gemaakt een cbn wiel icm met de standaard steen op mijn machine te zetten in combinatie met de oneway wolverine jig en varigrind.
En dat bevalt mij heel erg goed!
 
  • Leuk
Waarderingen: Doorgedraaid_hout

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Ik heb zelf een tijdje lopen denken aan een tormek.
Prachtige machine.
Een werkbankslijpmachine had ik al in de vorm van oudje, maar wel goed

Tijdens de houtdraai cursus bij Ronald Kanne werd slijpen ook besproken.
Ronald raadde aan altijd nog een “gewone” werkbank slijpmachine te houden omdat je simpelweg soms ook veel moet weg slijpen als je een spijker hebt geraakt en dus een dikke hap uit de beitel hebt.
Dat duurt met de tormek of cbn wiel gewoon erg lang.

Ik heb de keuze gemaakt een cbn wiel icm met de standaard steen op mijn machine te zetten in combinatie met de oneway wolverine jig en varigrind.
En dat bevalt mij heel erg goed!
Een erg goede keuze, is ook mijn ervaring.

Ik heb 3 grote Tormeks op mijn werk, die ik ook moet onderhouden, herstellen. De twee werkbankslijkmachines die daar zijn, heb ik nog nooit moeten herstellen.

In mijn atelier komt geen Tormek binnen: te traag en het kan ook niets meer dan mijn werkbankslijper, met zijn (aangepaste ) leunspanen.

groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu
 

Doorgedraaid_hout

Nieuw lid
4 feb 2022
14
2
Nederland
Ik heb zelf een tijdje lopen denken aan een tormek.
Prachtige machine.
Een werkbankslijpmachine had ik al in de vorm van oudje, maar wel goed

Tijdens de houtdraai cursus bij Ronald Kanne werd slijpen ook besproken.
Ronald raadde aan altijd nog een “gewone” werkbank slijpmachine te houden omdat je simpelweg soms ook veel moet weg slijpen als je een spijker hebt geraakt en dus een dikke hap uit de beitel hebt.
Dat duurt met de tormek of cbn wiel gewoon erg lang.

Ik heb de keuze gemaakt een cbn wiel icm met de standaard steen op mijn machine te zetten in combinatie met de oneway wolverine jig en varigrind.
En dat bevalt mij heel erg goed!

Goede tip inderdaad van de dubbele slijpmachine.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.223
531
Eanske
ingoogni.nl
In mijn atelier komt geen Tormek binnen: te traag
Te traag door de lage draaisnelheid?

Voor een gewone bankslijper, 1450 rpm of 3000 (en nogwat)? Dictum heeft een 1450 versie. Er zijn ook motoren die je kunt schakelen tussen deze twe snelheden, maar die heb ik nog niet op een slijper gezien.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.444
538
Voor mij is het hele Tormek systeem enerverend langzaam, hoe langer hoe meer vind ik het een machine voor amateurs en niet voor professionelen. Het doet zijn ding, maar je moet wel veel tijd hebben. Onder meer door de trage afname van het staal. Ik zou niet graag werknemers betalen die daarop hun beitels moeten slijpen. Ik hoorde al lang geleden dat er al heel wat bedrijven hun Tormek verwijderd zouden hebben.

Tegen de tijd dat je een beitel of guts in een houder, hulpstuk hebt , de juist plaats op de beitel hebt vastgesteld , in verband met de slijphoek, en water in het bakje hebt gedaan, is de beitel, guts, boor of schaafmes al geslepen op een bankslijper. Tenminste als men leunspanen gebruikt en daar geen Tormek ronde baar en hulpstukken voor zet. Het aardige aan leunspanen is dat als eenmaal de hoek is ingesteld ( vb voor steekbeitels, ) je de rest van je set beitels maar over de machine moet halen , en dat die dan alle geslepen worden onder de juiste hoek, (indien de beitels even dik zijn, om helemaal correct te verwoorden). De machine staat steeds klaar.

Indien je sturend leert slijpen, kun je ook alles slijpen.

Hulpstukken om te slijpen houden dit eigenlijk tegen, denk maar in eerste plaats aan de slijphulp om te gebruiken op wetstenen. . Je leert steeds beter met het hulpstuk werken maar je leert niet echt slijpen. Proef: laat iemand die afhankelijk gemaakt is van zo'n hulpstuk , dat tegenwoordig als " essentieel voor een beginner wordt aanzien" , maar eens een guts slijpen.

Nochtans is slijpen toch gewoon ..... slijpen? Bij sturend slijpen op meen machine en het sturend afwetten , zonder die hulpjes , maakt het gewoon niet uit of het een guts is , of een beitel , of een metaal spiraalboor is dat er moet geslepen worden.


Het is enkel mijn mening, op mij ervaring gebaseerd.
Ook kan er gesteld worden dat het voor een beginner niet moeilijker is om ineens juist sturend te leren slijpen tegen over het beginnen te leren werken met al die hulpstukjes. Het gebruik van die hulpstukken is dues in het begin ook niet makkelijker , maar houdt wel het leren van het echte slijpen tegen, dus al wat niet in die hulpstukjes past zal problemen blijven geven. Ook deze waarneming is gebaseerd op heel veel persoonlijke ervaring, en observatie van starters, gedurende enkele decennia.

In mijn atelier komt er geen Tormek binnen en voor mij zijn de bankslijpers gewoon onmisbaar.

Een Tormek slijpmachine blijft natuurlijk ook voordelen hebben: je kunt onmogelijk een gereedschap oververhitten wegens de waterkoeling. En het slijpstof komt niet in de lucht terecht, het blijft in het water.


Knotwilg, bij Willy Vanhoutte verkopen ze een tweetoerige bankslijper. Gezien de prijs zou ik dan eerder een 1450 t:m machine aankopen en een goedkope hoogtoerige erbij. Dan zou men 4 stenen kunnen gebruiken , in plaats van 2.

Groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu

film houtsnijden.jpg
film houtsnijden
 
  • Leuk
Waarderingen: knotwilg en mink
Voor mij is het hele Tormek systeem enerverend langzaam, hoe langer hoe meer vind ik het een machine voor amateurs en niet voor professionelen. Het doet zijn ding, maar je moet wel veel tijd hebben. Onder meer door de trage afname van het staal. Ik zou niet graag werknemers betalen die daarop hun beitels moeten slijpen. Ik hoorde al lang geleden dat er al heel wat bedrijven hun Tormek verwijderd zouden hebben.

Tegen de tijd dat je een beitel of guts in een houder, hulpstuk hebt , de juist plaats op de beitel hebt vastgesteld , in verband met de slijphoek, en water in het bakje hebt gedaan, is de beitel, guts, boor of schaafmes al geslepen op een bankslijper. Tenminste als men leunspanen gebruikt en daar geen Tormek ronde baar en hulpstukken voor zet. Het aardige aan leunspanen is dat als eenmaal de hoek is ingesteld ( vb voor steekbeitels, ) je de rest van je set beitels maar over de machine moet halen , en dat die dan alle geslepen worden onder de juiste hoek, (indien de beitels even dik zijn, om helemaal correct te verwoorden). De machine staat steeds klaar.

Indien je sturend leert slijpen, kun je ook alles slijpen.

Hulpstukken om te slijpen houden dit eigenlijk tegen, denk maar in eerste plaats aan de slijphulp om te gebruiken op wetstenen. . Je leert steeds beter met het hulpstuk werken maar je leert niet echt slijpen. Proef: laat iemand die afhankelijk gemaakt is van zo'n hulpstuk , dat tegenwoordig als " essentieel voor een beginner wordt aanzien" , maar eens een guts slijpen.

Nochtans is slijpen toch gewoon ..... slijpen? Bij sturend slijpen op meen machine en het sturend afwetten , zonder die hulpjes , maakt het gewoon niet uit of het een guts is , of een beitel , of een metaal spiraalboor is dat er moet geslepen worden.


Het is enkel mijn mening, op mij ervaring gebaseerd.
Ook kan er gesteld worden dat het voor een beginner niet moeilijker is om ineens juist sturend te leren slijpen tegen over het beginnen te leren werken met al die hulpstukjes. Het gebruik van die hulpstukken is dues in het begin ook niet makkelijker , maar houdt wel het leren van het echte slijpen tegen, dus al wat niet in die hulpstukjes past zal problemen blijven geven. Ook deze waarneming is gebaseerd op heel veel persoonlijke ervaring, en observatie van starters, gedurende enkele decennia.

In mijn atelier komt er geen Tormek binnen en voor mij zijn de bankslijpers gewoon onmisbaar.

Een Tormek slijpmachine blijft natuurlijk ook voordelen hebben: je kunt onmogelijk een gereedschap oververhitten wegens de waterkoeling. En het slijpstof komt niet in de lucht terecht, het blijft in het water.


Knotwilg, bij Willy Vanhoutte verkopen ze een tweetoerige bankslijper. Gezien de prijs zou ik dan eerder een 1450 t:m machine aankopen en een goedkope hoogtoerige erbij. Dan zou men 4 stenen kunnen gebruiken , in plaats van 2.

Groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu

film houtsnijden.jpg
film houtsnijden
Mooie impressie van je snijwerk. Ook mijn favoriete muziek erbij.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.556
Gaanderen
Voor mij is het hele Tormek systeem enerverend langzaam, hoe langer hoe meer vind ik het een machine voor amateurs en niet voor professionelen. Het doet zijn ding, maar je moet wel veel tijd hebben. Onder meer door de trage afname van het staal. Ik zou niet graag werknemers betalen die daarop hun beitels moeten slijpen. Ik hoorde al lang geleden dat er al heel wat bedrijven hun Tormek verwijderd zouden hebben.

Tegen de tijd dat je een beitel of guts in een houder, hulpstuk hebt , de juist plaats op de beitel hebt vastgesteld , in verband met de slijphoek, en water in het bakje hebt gedaan, is de beitel, guts, boor of schaafmes al geslepen op een bankslijper. Tenminste als men leunspanen gebruikt en daar geen Tormek ronde baar en hulpstukken voor zet. Het aardige aan leunspanen is dat als eenmaal de hoek is ingesteld ( vb voor steekbeitels, ) je de rest van je set beitels maar over de machine moet halen , en dat die dan alle geslepen worden onder de juiste hoek, (indien de beitels even dik zijn, om helemaal correct te verwoorden). De machine staat steeds klaar.

Indien je sturend leert slijpen, kun je ook alles slijpen.

Hulpstukken om te slijpen houden dit eigenlijk tegen, denk maar in eerste plaats aan de slijphulp om te gebruiken op wetstenen. . Je leert steeds beter met het hulpstuk werken maar je leert niet echt slijpen. Proef: laat iemand die afhankelijk gemaakt is van zo'n hulpstuk , dat tegenwoordig als " essentieel voor een beginner wordt aanzien" , maar eens een guts slijpen.

Nochtans is slijpen toch gewoon ..... slijpen? Bij sturend slijpen op meen machine en het sturend afwetten , zonder die hulpjes , maakt het gewoon niet uit of het een guts is , of een beitel , of een metaal spiraalboor is dat er moet geslepen worden.


Het is enkel mijn mening, op mij ervaring gebaseerd.
Ook kan er gesteld worden dat het voor een beginner niet moeilijker is om ineens juist sturend te leren slijpen tegen over het beginnen te leren werken met al die hulpstukjes. Het gebruik van die hulpstukken is dues in het begin ook niet makkelijker , maar houdt wel het leren van het echte slijpen tegen, dus al wat niet in die hulpstukjes past zal problemen blijven geven. Ook deze waarneming is gebaseerd op heel veel persoonlijke ervaring, en observatie van starters, gedurende enkele decennia.

In mijn atelier komt er geen Tormek binnen en voor mij zijn de bankslijpers gewoon onmisbaar.

Een Tormek slijpmachine blijft natuurlijk ook voordelen hebben: je kunt onmogelijk een gereedschap oververhitten wegens de waterkoeling. En het slijpstof komt niet in de lucht terecht, het blijft in het water.


Knotwilg, bij Willy Vanhoutte verkopen ze een tweetoerige bankslijper. Gezien de prijs zou ik dan eerder een 1450 t:m machine aankopen en een goedkope hoogtoerige erbij. Dan zou men 4 stenen kunnen gebruiken , in plaats van 2.

Groeten ,
Ornament
www.houtsnijden.eu

film houtsnijden.jpg
film houtsnijden
Ik ben het met de meeste dingen eens maar niet dat de tormek altijd langzaam is. Als je je beitels gutsen in de juiste hoek hebt geslepen ( de eerste keer doe ik dat op een gewone slijper) gaat het op de tormek zeer snel. Van water heb ik geen last meer (cbn wiel). In de achterzak van mijn houtdraaivest zit een cbn plaatje waarmee ik tussendoor de houtdraaibeitels en gutsen even snel over de vouw aai.
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Ik vroeg me af of er veel verschil is tussen de stenen van de hbm natslijper en de tormek T4.
Het verschil tussen 200 en 380 euro is natuurlijk wel aanzienlijk maar het is wel een investering voor het leven ook met messen en scharen voor thuis.
Daarnaast ik ben een hobbyist en heb wel wat te slijpen maar dat zijn 2 beitelsets en een blok keukenmessen. Tijd is geen issue.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.556
Gaanderen
Ik heb alleen op de voorganger van de T4 geslepen dat voldeed volledig aan de verwachtingen. Wat na lange tijd bij dat type een probleem gaf was de stalen as. Deze zat vast in de de steen "gerot" Zelfs met een moker er niet meer uit te krijgen. Dat is bij de nieuwe opgevangen door een rvs as. Dus als er een stalen as in de hbm zit dan moet je daar rekening mee houden. Regelmatig schoonhouden en niet het water in de bak laten staan.
Neem het half uur gebruik niet te streng (ik heb op de oude demo's gegeven die waar de machine uren aaneen aan stond. Ja de steen kan ovaal worden. Bij mij kwam dit door te hard drukken. Verder is de tormek beter te verkopen dan een HBM. Dit soort machines zijn simpel m.b.t. de constructie dus met een beetje aandacht kan iedere fabrikant een redelijke machine maken voor de DHZ-er. Je vraag is doet die chinees dit voor HBM en vele andere.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Keukenmessen zou ik bij voorkeur op waterstenen of diamantplaatjes slijpen, niet op een draaiende steen.
Houdt er rekening mee dat de prijs van de machine zelf maar een gedeelte van de kosten is. Je hebt ook nog de hulpstukken voor geleiding nodig. Zelf maken is natuurlijk ook een optie.
 

Niels.o

Actieve deelnemer
18 mrt 2022
91
10
eindhoven
Dus als de as van ijzer is regelmatig even loshalen en schoonmaken en niet continu nat laten.
Kun je dan eigenlijk ook snel even scherp maken op de leren riem tijdens het draaien?
En eigenlijk zeg je dat de Chinese versies ook ok zijn omdat het eigenlijk een hele simpele machine is die alleen draait?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.672
2.556
Gaanderen
Ik zeg dat een goede geproduceerde chinese versie oke kan zijn. Ze controleren lang niet alles en als er veel vraag is gaat alles de deur uit. Het kan vriezen en dooien. Er zijn niet veel motoren in dhz machines die lang achter elkaar kunnen draaien. Dat komt bij een dhz-er eigenlijk niet voor. Maar als je een nieuwe hoek aan een wat grotere beitel moet slijpen op een tormek watersteen standaard dan gaat het je waarschijnlijk niet lukken in een half uur.
En ja je kunt op de leren schijf je messen opnieuw wetten. Ik heb hier de machine van Robert Koch voor en die zegt dat je houtsnijmessen er tot 10 keer op kunt wetten voor je opnieuw moet slijpen. Dit is echter een hoogtoerige machine die anders werkt en veel meer kan afnemen. De houtdraaierij heeft een heel mooi filmpje waar hij diverse machines met elkaar vergelijkt kijk maar eens op youtube
Hoe meer je je in leest hoe moeilijker de keuze wordt. Er zijn zo veel mogelijkheden. Wat het voordeel is dat als je de methode beheerst ze ook allemaal werken. De vraag is wat is jouw methode? Ik zou altijd gaan voor kwaliteit en niet voor chinese spullen Laat je leiden door het filmpje van de houtdraaierij en maak dan een keuze. Ligt het niet binnen je budget koop dan een oude creusen machine en schaf het hulpstuk van tormek aan om de tormek toebehoren op/voor deze machine te plaatsen. Je kunt die tormek hulpstukken laten op een goede machine gebruiken en die creusen koop je voor een paar tientjes en zijn goed.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Ik heb een ferm werkbankslijper waar ik best tevreden mee ben voor een paar tientjes. Als ik veel moet afnemen, dan koel ik af en toe in een bakje water. Dan is dat hoge toerental niet zo'n probleem. Uit de hand slijpen gewoon een paar keer oefenen op je goedkopere gereedschap;)
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.