hulp gevraagd ivm Alu profielen

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Ik heb voor mijn Erika85 mijn standaard langsgeleider vervangen door een 3060 alu profiel en dan kan ik die originele langsgeleider gebruiken in mijn In2tools rail met chinese miter. Op die 3060 kan ik de Jessem guides ook makkelijker installeren (zowiezo een aanrader ivm anti kickback) maar nu merk ik dat het bereik van de guides nog vergroot kan worden door een 3030 profiel bovenop de 3060 te zetten.
Nu zou ik graag 2 korte stukken 3030 profiel op de 3060 zetten en daar dan de Jessem guides op aanbrengen zodanig dat ik de guides heen en weer kan schuiven en ze daar plaatsen waar het meest gepast is (opm. de Erika is een trekzaag dus soms moeten de Jessem guides ergens anders staan)
De vraag is, hoe kan ik 2 profielen aan elkaar bevestigen en de bovenste korte stukjes heen en weer schuiven en terug vastzetten ?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Je hebt speciale sliders voor dit soort profielen. Ik gebruik die bijvoorbeeld in mijn zelfgemaakte parallelle aanslagen voor op de roltafel van mijn zaagtafel. Werkt erg goed. Een excenterklem van Kipp of een ander merk maakt het heel eenvoudig om de boel vast te zetten en weer te lossen.

In deze post zie je op de 5e en 6e foto hoe zo'n slider eruit ziet.

Degene die ik gebruik vind je hier (maar er zijn ook zat andere leveranciers hoor):

 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Oeps, vergeten de link naar de betreffende post aan het bericht toe te voegen. Sorry. Bij deze alsnog:


Je boort op de geschikte plek een gat door het onderste profiel heen. Daar doe je dan de handle of excenterklem doorheen. Dan draai je een glijmoer (in dit geval meer een glijplaat) die past in de uitsparing van je profiel op de bout. Die glijmoer gebruik je om met behulp van de klem het tweede profiel vast te zetten op de juist plek.

Ik zal kijken of ik straks een foto van de opzet kan maken voor je.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb even wat foto's voor je gemaakt. Helaas met een iets ander type glij-element, maar het achterliggende idee is hetzelfde.

Op de 1e foto zie je het glij-element in de uitsparing van een profiel. Het idee is dat erboven een 2e profiel zit dat is vastgeschroefd aan het glij-element. De onderkant van het glij-element (de "gevoerde" kant) glijdt vrij door het slot van het onderste profiel, tenzij je de boel hebt gefixeerd met een klem.

Op foto 2 en 3 zie je de boel zonder profielen, zodat het iets duidelijker wordt. De klem gaat van bovenaf door het bovenste profiel (je boort daarvoor dus een gat in het profiel), door het gat in het midden van het glij-element, en wordt in een glijmoer die in de uitsparing van het profiel past gedraaid. Ver genoeg doordraaien en je zet beide profielen ten opzichte van elkaar vast. Lossen en ze kunnen ten opzichte van elkaar glijden. Beide gaten aan weerszijden van het midden van het glij-element gebruik je om met een boutje en moertje het glij-element vast je zetten op het bovenste profiel, want dat moet niet kunnen glijden ten opzichte van dat profiel (wordt sowieso lastig als de bout van de klem erdoorheen is gevoerd)

Overigens ben ik van gewone schroefklemmen overgestapt op excenterhefbomen (zie laatste foto). Dat werkt veel aangenamer in de meeste situaties.

Hopelijk heb je hier iets aan.
 

Bijlagen

  • 20220702_214609_9.jpg
    20220702_214609_9.jpg
    66,4 KB · Weergaven: 28
  • 20220702_214809_2.jpg
    20220702_214809_2.jpg
    76,9 KB · Weergaven: 26
  • 20220702_214831_6.jpg
    20220702_214831_6.jpg
    87,6 KB · Weergaven: 27
  • kipp_excenterhefboom.jpg
    kipp_excenterhefboom.jpg
    23,3 KB · Weergaven: 33
  • Leuk
Waarderingen: Jan. en Charel09

Jan.

Actieve deelnemer
8 nov 2021
269
69
Oldenzaal
Weer wat inzichten gekregen en een nieuwe webshop aan de lijst toegevoegd. Top.
Bedankt voor de effort hdv. 👍

Eens kijken of ik een slimme manier kan bedenken om een goede geleider voor mijn Meber SC 700 te maken. Het werkblad heeft helaas geen t-slot.
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Is het werkblad magnetisch? Zo ja, dan kan ik je magswitches aanraden. Die werken perfect. Ik gebruik ze regelmatig en ben er zo tevreden over dat ik overweeg om een babyfeeder op die manier te bevestigen aan mijn tafelfrees en lintzaag.

Moet je nog wel iets bedenken om de geleider consistent perfect parallel of haaks te plaatsen.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Op foto 2 en 3 zie je de boel zonder profielen, zodat het iets duidelijker wordt. De klem gaat van bovenaf door het bovenste profiel (je boort daarvoor dus een gat in het profiel), door het gat in het midden van het glij-element, en wordt in een glijmoer die in de uitsparing van het profiel past gedraaid.
kun je effe helpen met een link naar die glijmoer, dat moet een dunne zijn toch die nog tussen het profiel en de t-gleuf past ?
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik kan je de link naar de algemene webpagina voor dat soort moeren geven:


Een concrete link naar de moer die jij nodig hebt kan ik je helaas niet geven, want dat hangt van een aantal factoren af. De meest belangrijke daarvan zijn de maatvoering van je profiel (doorsnede, niet lengte) en het type sleuf. In de meeste gevallen zul je of een I-type of een B-type gebruiken. Kijk even op de bon o.i.d. van het profiel dat jij hebt welk type je nodig hebt. Daarnaast heb je soms meerdere boutmaten (de bekende M-zoveel), dus daar moet je ook even naar kijken.

Sorry dat ik het niet concreter kan maken voor je. Misschien kun je een mailtje of belletje doen naar de leverancier van het profiel dat je gebruikt?
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Je zou een houten winkelhaak kunnen maken met een aanslag die je tegen de voorkant van je tafel legt. In de poot parallel aan de snede kun je dan de magswitches plaatsen. Zolang je zorgt dat er geen vuil tussen de winkelhaak en de tafel zit wanneer je hem plaatst zou dat redelijk eenvoudig en betrouwbaar moeten werken. Wel even opletten dat je de winkelhaak niet perfect haaks maakt, want je wilt iets van "toe out" houden, zodat je zaagblad zich niet vastzet en je werkstuk naar je toe kan slingeren. Misschien een stelschroef gebruiken zodat je de haak eens in de zoveel tijd kunt afstellen?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan.

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
bedankt @hdv voor de info

zo ziet de setup er nu uit:
image.jpg
image.jpg
een stukje uit de geleider gesneden en daar zo’n glijschroef ingestoken
image.jpg
enigste ‘probleempje’ is dat het Alu profiel net te hoog staat in het begin, gleuf van 3060 profiel staat iets te laag
image.jpg
 
Laatst bewerkt:

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Wat heb je nu onder het profiel zitten dat het zo'n stuk van de tafel afkomt?

Een mogelijke oplossing is om een stripje UHMWPE te maken en dat onder je profiel te monteren. Hout kan natuurlijk ook, maar een bijkomend voordeel van dat spul is dat je aanslag een stuk makkelijker zal glijden. Het is namelijk heel glad en slijtvast. Je kunt ook UHMWPE tape kopen in verschillende diktes en breedtes (die zijn overigens wel vaak flink aan de prijs). Misschien dat daar iets bij zit dat past?
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.620
686
Antwerpen
Wat heb je nu onder het profiel zitten dat het zo'n stuk van de tafel afkomt?
niks, de aansluiting van de Mafell MFA komt niet overeen met het 3060 profiel. Aan de voorkant heb ik een paar mm speling, aan de achterkant ligt het Alu profiel op de tafel. Zo kan ik nog altijd dunne stukken tegen mijn aanslag duwen zonder dat het er onderdoor schuift.
Een mogelijke oplossing is om een stripje UHMWPE te maken en dat onder je profiel te monteren. Hout kan natuurlijk ook, maar een bijkomend voordeel van dat spul is dat je aanslag een stuk makkelijker zal glijden. Het is namelijk heel glad en slijtvast. Je kunt ook UHMWPE tape kopen in verschillende diktes en breedtes (die zijn overigens wel vaak flink aan de prijs). Misschien dat daar iets bij zit dat past?
nadeel is dat dunnere stukken er onderdoor kunnen
ik ga zien of ik wat aan de MFA kan chipoteren zodanig dat het profiel toch op de tafel ligt
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.