Hulp gevraagd bij afstellen Elektra Beckum HC 260-M

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
De stang zit echter ‘vast’ door ringen, en die ringen zitten inbus boutjes in waar de kop kapot is. Dus ik moet even nieuwe ringetjes regelen en de oude er af zagen.

Maar omdat dit ook tegenzat heb ik de machine even aan de kant gezet. Wil deze zomer wel een tuin tafel maken, dus hopelijk binnenkort weer zin om er mee bezig te gaan. En dan nog een oplossing natuurlijk!

Heb je exact hetzelfde model? Uit 1990 is die van mij dacht ik.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
126
23
Harkstede
Die van mij komt uit 1989, maar de machines zullen identiek zijn vermoed ik. De meeste onderdelen zijn zelfs in de huidige machines terug te vinden.
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
126
23
Harkstede
Ik ben vanmorgen nog een keer met volle moed opnieuw begonnen. Eerst nogmaals de tafels parallel gezet en vervolgens de schaafbeitels opnieuw afgesteld. Ik heb nu echter de beitels nog lager afgesteld en flink druk gegeven tijdens het vastdraaien. Hierdoor bleven ze mooi laag staan en het welbekende latje wordt nu max. 1-2 mm meegenomen (2 is in het midden, de uitvoertafel is een fractie hol in het midden).
En het is wellicht niet zoals in de eerder geposte handleiding staat 4-6mm, maar in de originele handleiding van deze machine staat deze indicatie niet. En dit werkt blijkbaar.
De machine draait nu als een zonnetje en heb de rest van de ochtend met plezier kunnen schaven.
Erg blij mee gezien het aantal uren en de nieuwe onderdelen die ik reeds in de machine had zitten om hem volledig op te knappen.

Mocht je er niet uit komen kun je de machine wellicht een keer achter in de auto gooien en deze kant op komen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Wat goed zeg!! De beitels minder laten uitsteken dus. Hoe heb je de beitels goed kunnen afstellen als je uitvoertafel een beetje hol is? Ik heb volgens mij hetzelfde, maar dat weet ik niet meer zeker.

Ik ga het binnenkort nog maar eens een poging geven! 😀
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
126
23
Harkstede
De kracht van het middelen denk ik. Perfectie lukt gewoonweg niet door die lichte holling (en het is heel minimaal hoor! Het welbekende streepje licht kwam onder de lineaal door in het midden en daarmee is het ook gezegd). Maar zolang beide uiteinden maar gelijk staan, zit hij recht tav de tafels. Denk dat het simpelweg een kwestie van ongeduld/wennen aan een nieuwe machine was
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.