Hulp gevraagd bij afstellen Elektra Beckum HC 260-M

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Goedemiddag allen!
Ik heb kort geleden een 2e hands vlak vandiktebank gekocht van het merk Elektra Beckum, model HC 260-M

Ik probeer deze af te stellen, en zo makkelijk als het lijkt, ik krijg het niet goed voor elkaar. Als ik denk dat de machine goed is afgesteld, is het geschaafde deel vaak hol, of ik krijg ‘snipe’ op het eind.

Is er iemand die deze machine van boven tot onder kent en mij wellicht kan assisteren / uitleggen wat ik fout doe?

Bij voorkeur op gepaste afstand op locatie, anders telefonisch 😃 ik woon in Leeuwarden.

uiteraard op het forum is ook mogelijk, maar met het afstellen van bepaalde zaken is het makkelijker als je er voor staat, vind ik.

alvast bedankt!
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.838
1.036
Omgeving Eindhoven
Ik ken de machine niet, maar de snipe ligt mogelijk niet aan de afstelling.
De snipe, is dat bij vandikteschaven en zit die puur op de laatste cm's van het stuk hout? En is het erger bij langer/zwaarder hout?
Dan komt dat meestal doordat het hout uit de machine komt, en niet meer ondersteund wordt door de aanvoerrol. Doordat het hout aan de andere kant over het einde van de tafel heen hangt, drukt het dar door de zwaartekracht omlaag; de tafelrand werkt als scharnier en drukt het stuk dat nog in de machine zit omhoog, dus extra stevig tegen de messen aan.
Veel mensen hebben hier en tafelverlenging voor, of een andere vorm van ondersteuning. Of met een beetje handigheid/oefenen het hout op het juiste moment ondersteunen of iets optillen.

Het hol zijn, is dat bij het vlakken of de vandikte? Als het bij het vlakken is, lijkt het alsof de tafels niet in 1 lijn tov elkaar staan (dus de uiteinden iets te ver omhoog of omlaag).
 
  • Leuk
Waarderingen: RHK

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
313
119
heb de handleiding toegevoegd, vind je veel nuttige info in.
ivm snipe
schaven --> zorg voor verlengde uitvoertafel bij langere balken
van dikte --> meestal doe je meerdere balken, duw die perfect achter elkaar door de machine. En je moet hier gewoon rekening mee houden, dus balken altijd langer rekenen zodat je de snipe kan afzagen
 

Bijlagen

  • Handleiding Elektra Beckum HC260M.pdf
    2,1 MB · Weergaven: 55

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Alle problemen die ik nu ervaar, inclusief de snipe, is van het vlak gedeelte. Dat wil ik eerst in orde hebben. het zijn overigens korte stukken hout (32cm) dus die verlaten de uitvoertafel niet eens.

De snipe lag mogelijk aan dat de messen te hoog waren ingesteld, dus ben helemaal opnieuw begonnen. Tafels opnieuw afgesteld zo goed als ik kan (met lange waterpas). Vervolgens de messen zo goed mogelijk afgesteld met de methode van een potlood streep en een houtje. En toch wordt het nog niet perfect vlak. Was huiverig bezig met duur hout te vlakken, maar ondertussen maar overgestapt naar vuren.

het moet ergens in de tafels of de messen zitten, maar ik loop daarbij tegen wat praktische problemen aan die te maken hebben met specifiek deze machine, maar ik kom er niet uit.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
heb de handleiding toegevoegd, vind je veel nuttige info in.
ivm snipe
schaven --> zorg voor verlengde uitvoertafel bij langere balken
van dikte --> meestal doe je meerdere balken, duw die perfect achter elkaar door de machine. En je moet hier gewoon rekening mee houden, dus balken altijd langer rekenen zodat je de snipe kan afzagen
Bedankt! Had een Engelse maar dit is ook wel handig. Hier staat helaas voor mij niets nieuws in. Ook staat hier helaas niet in wat de beste manier is om de tafels goed af te stellen
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
821
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Messen te hoog inderdaad!

Klinkt ook als aan en afvoerrafel niet parallel..
Maar vlakken van hou moet je leren goed kijken waar er hout af moet corrigeren en de juiste druk geven.
Het is net zo als met de hand vlak schaven als je niet naar je hout kijkt en gewoon gaat schaven word het hout niet vlak! Ik vermoed dat het voornamelijk aan je schaafkunsten ligt :)
Ik zie dat je in Leeuwarden woont als je wilt kun naar me toe komen(Akkrum) en laat ik de basis principes zien van het vlakken en strijken van hout.
Ben ook wel bereid om bij je langs te komen.
Heb zelf een Emco woodstar 300 vlak vandikte combinatie (20 jaar)


Groetnis,

Roeland

Ps 32 cm zijn wel korte stukken hoor maak ze de dubbele lengte 64cm en je zult minder problemen hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

JonasLa

Actieve deelnemer
15 mei 2016
93
73
Kijk ook eens hier. Forumlid Tuoh geeft daar mijns inziens een heldere uitleg. Het is belangrijk het hout op de juiste moment op de juiste plaats te 'begeleiden' bij het vlakken.

Let er bij het vlakken op dat je niet zo hard op het hout drukt dat het buigt, laat de machine zijn werk doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Bedankt voor alle tips! Ben hele middag nog bezig geweest maar het zint me nog niet.

Wat ik ook erg storend vind, is dat als je super lang bezig bent geweest met de hoogte afstelling, en je alles goed aandraait dat het dan weer veranderd. Telkens als ik denk dat het goed staat, gaat het weer fout.

Momenteel baal ik van m’n aankoop. De kans is groot dat het komt door onkunde, dus er is nog hoop 😂

bedankt voor je aanbod @Roeland! Ik heb al veel op YouTube gekeken, maar een praktijklesje kan nooit kwaad! Ben wel bang dat als ik bij jou ben geweest, dat ik dan nog meer baal van mij machine, haha! Zou het wel leuk vinden als iemand me hier kan helpen met mijn machine!

Bijgevoegd nog een foto van het einde van rondom geschaafde latten. Aan de rechter balk zie je ook precies ter hoogte van de kier, de snipe.
 

Bijlagen

  • DE331B84-6D66-445D-A877-18B4C0129DA0.jpeg
    DE331B84-6D66-445D-A877-18B4C0129DA0.jpeg
    263,5 KB · Weergaven: 70

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
821
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Bijgevoegd nog een foto van het einde van rondom geschaafde latten. Aan de rechter balk zie je ook precies ter hoogte van de kier, de snipe.
die snip valt wel mee hoor! Als je wat handiger met doorvoeren word heb je daar geen last meervan (handigheid en machine kennis)
Maar wat me opvalt de machineslag, die is behoorlijk groot! dit kan liggen aan je doorvoer snelheid maar ook dat je met 1 mes schaaft (het andere mes staat te laag).
Volgens mij zitten er maar 2 messen in toch? Mijn Emco heeft ook twee messen en de machine slag is veel kleiner. Voer ik het hout op de vlakbank te snel door krijg ik ook golven van 5 a 6 mm
Op vandikte stand heb ik maar 1 snelheid. De Electra Beckum heeft volgens mij ook 1 doorvoer snelheid.
En messen stellen is bij deze machines een tijdrovend karweitje!
Het wisselen van de twee messen op mijn vlakvandikte bankje kost me gemiddeld 35 minuten, en soms moet het opnieuw en ben ik ruim een uur verder.

Overigens is de machine die jij hebt aangeschaft een super machientje en zeer gewild!
Niet al te snel de moet opgeven! En kom je er echt niet uit stuur dan een PBtje

Groetnis

Roeland
 
  • Leuk
Waarderingen: JonasLa

Mc Mudface

Actieve deelnemer
15 jan 2016
183
72
Ook ik heb gisteren een EB HC260 gescoord (475€). Welk youtube filmpje of welke link zegt juist hoe je moet beginnen vanaf 0 met afstellen? Ik heb al nieuwe messen besteld (omkeerbare).
Ik heb er ook een stukke (zelfbouw?) bahco afzuiginstallatie bijgekocht, maar die blijkt jammer genoeg niet te werken. Ook hiervoor zoek ik filmpje of tekst om te kijken hoe ik zo'n motor kan herstellen.
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Hopelijk wel vanuit het midden naar de buitenzijde!

Dat vind ik erg lastig/verwarrend. Mijn beitelblok heeft 3 hoogte verstellingen, op de uiteindes en het midden. Maar het filmpje dat ik heb gevonden heeft slechts 2 hoogte verstellingen.

Volgens mij zitten er maar 2 messen in toch?

Klopt hoor! En de kans is aanwezig dat de messen niet goed zitten. Ben er uren mee bezig geweest, en nog niet naar tevredenheid. En dan twijfel ik weer dat de tafels niet goed staan, en dan ben je weer terug bij af 😭

Ook ik heb gisteren een EB HC260 gescoord

Leuk! Gefeliciteerd 😀👍🏼 Als je een dergelijk filmpje hebt gevonden, laat het gerust weten. Van waar ben je? Misschien kunnen we het samen uitzoeken!
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
821
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Dat vind ik erg lastig/verwarrend. Mijn beitelblok heeft 3 hoogte verstellingen, op de uiteindes en het midden. Maar het filmpje dat ik heb gevonden heeft slechts 2 hoogte verstellingen.
Vergeet de middelste hoogte verstelling en gebruik alleen de twee buitenste, en.. schaaf een lat (rei) en markeer daar twee streepjes met 4 a 5 mm afstand.
Heel belangrijk mooi fijn nerfig hout gebruiken welke goed van rei is Bij voorkeur met de handschaaf.
Dan kun je heel precies afstellen.

Groetnis,

Roeland
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Ik denk dat ik eerst maar eens moet investeren in een goede metalen rei, zodat ik de tafels om te beginnen perfect kan uitlijnen. Deze kan ik dan ook als referentie gebruiken voor een houten rei om de messen af te stellen. Gebruik nu het meest vlakke stuk hout dat ik kon vinden.

De werkwijze die ik me tot nu toe heb aangeleerd.

De invoer tafel heeft enkel middels een draaiknop een hoogteverstelling om te bepalen hoeveel je er af wilt schaven. Het lijkt er op dat je deze tafel niet verder kan afstellen en kan laten ‘kantelen’.

De uitvoertafel rust op twee inkepingen in een verstelbare beugel en vervolgens geklemd met klemmen aan weerszijde. Door de beugels los te draaien kan je de uitvoertafel in hoogte verstellen. Ik had deze in eerste instantie helemaal op zijn laagste stand gezet. Vervolgens heb ik dwars naar de beitel-as gekeken en zag ik dat de uitvoertafel niet zuiver parallel aan de beitel-as stond. Met de beugels dit afgesteld en vastgeklemd.

Nu een waterpas gepakt. De vloer en de tafel die ik heb gemaakt zijn redelijk waterpas. De uitvoertafel heeft aan weerszijde helemaal onderin het draagvlak een inbus boutje zitten. Door deze naar binnen te draaien, kantel je de uitvoer tafel. Als ik deze helemaal terug draai, zodat de tafel vol op het ijzer rust, staat de uitvoertafel ook waterpas! De invoer tafel stel ik nu aan de kant van de beitel-as op gelijke hoogte als de uitvoer tafel:

Echter, als ik nu een lange waterpas op de uitvoer tafel leg, en laat overhangen op de invoer tafel, dan zie je op het begin van de invoer tafel een kier van ongeveer 8mm.

De enige manier om deze kier te sluiten, is door de uitvoer tafel middels de twee inbus boutjes te liften, zodat hij in dezelfde ‘helling’ staat als de invoer tafel. Omdat ik geen goede rei heb, gebruik ik een waterpas en een post-it. Ik leg de waterpas op beide tafels, en stel net zo lang tot ik met de post-it overal even veel weerstand voel als ik deze heen en weer beweeg. De waterpas leg ik links, rechts, en diagonaal tijdens het stellen.

Omdat ik de uitvoer tafel heb laten kantelen, is de kant aan de beitel-as iets te ver naar beneden gegaan, waardoor de laagste stand van de messen al te hoog is. We kunnen dus opnieuw beginnen! Nu de uitvoer tafel om te beginnen iets hoger afgesteld met de beugels, en bovenstaand herhaald.

Als dit allemaal goed is, laat ik de invoer tafel weer zakken, zodat mijn afstel houtje niet daar per ongeluk op rust.

Nu zet ik twee potlood strepen op bijna het einde van de uitvoer tafel, met een onderlinge afstand van 5mm. Ik pak een houten lat die iets langer is dan de uitvoer tafel, zet een potlood streep en die zet ik gelijk met de eerste streep op de tafel. Nu draai ik met de hand de beitel-as, en ga ik afstellen net zolang totdat de messen het houtje zo ver meenemen, zodat het streepje op het hout wordt meegenomen naar het tweede streepje.

Het afstellen van de messen:

De beitel-blokken bevatten drie inbus boutjes om de hoogte te verstellen, deze draai ik dusdanig ver terug dat ze niet meer uitsteken. Nu plaats ik de houders met de messen er op. Hierbij merk ik dat je er goed op moet letten dat de inkepingen in de messen, goed op de beitel blokken zitten, en er niet af wippen tijdens het plaatsen van de blokken. De bouten in de blokken waarmee je de klemt in de beitel-as moeten namelijk eerste helemaal naar binnen gedraaid om de blokken te plaatsen, maar eenmaal geplaatst weer helemaal naar buiten. Nadat je ze er in hebt gelegd en je draait de bouten naar buiten, kan het zijn dat het mes van de inkeping afvalt, en als je nu de blokken klemt, en de hoogte gaat verstellen, neemt hij de messen niet goed mee. Dit is me al een paar keer gebeurd. Ik heb ook geprobeerd om met een plakbandje de messen op de blokken te zetten, maar als je de hoogte gaat verstellen, en je moet de messen iets laten zakken, dan zorgt het tape er voor dat hij niet goed zakt. Erg vervelend. Nu alles op z’n plek zit, zorg ik dat de bouten net wel/net niet vast zitten, zodat de hoogteverstelling nog soepel loopt. Let hierbij op, dat as je de messen omhoog draait, het geheel vaster komt te zitten in de beitel-as. Dus het kan soms gebeuren dat het hoogte verstellen opeens niet meer wil. Dan moet je de bouten weer ietsjes losser draaien!

Nu stel ik de messen op de uiteindes van de tafels op goede hoogte, en als dit goed is, draai ik de middelste twee bouten vast van de blokken. Nu controleer ik nogmaals de uiteindes, en als dit goed is schroef ik ook de twee buitenste bouten hand vast met het kleine steeksleuteltje.


Als dit alles is gedaan, zou het goed moeten zijn. Zelfs als ik het schrijf, kan ik geen problemen ontdekken, dus het zullen m’n schaaf kunsten wel zijn 😆

Na een eerste draai merk ik dat de afstellingen van de messen niet meer kloppen, dit is ook erg vervelend. Misschien komt dit door mijn houtje, dat dit een vuren latje is die wellicht niet zuiver vlak is. Hier ga ik eerst maar in voorzien.

Mocht iemand nog een probleem ontdekken in mijn werkwijze, dan hoor ik het graag!
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.859
1.061
Leeuwarden
Het lijkt wel aardig op de standaard werkwijze voor afstelling, alhoewel dat vast ook wel van de mogelijkheden van de machine afhangt. Bij mijn Hammer en mijn voormalige Robland was de werkwijze als volgt.
  • De uitvoertafel parallel stellen aan de Beitelas, niet aan de beitels.
  • De invoertafel ook parallel stellen.
  • De beitels stellen vanaf de uitvoertafel parallel of aan het beitelblok met stelmechanisme.
  • De hoogte van de uitvoertafel afstellen, met bijv. een latje.
  • De invoertafel en hetzelfde vlak brengen als de uitvoertafel.
  • Schaven en nastellen, bijv. bij snipe de uitvoertafel iets omhoog en afhankelijke van je behoefte aan holschaven ook de invoertafel
Dit is afhankelijk van de afstel mogelijkheden van je machine natuurlijk.

Ik heb wel een stalen rei van 90cm voor je te leen. Overigens gebruik ik op mijn Hammer ook wel een lange aluminium waterpas die blijkt ook mooi recht te zijn. Ik heb volgens mij ook nog ergens een stel-setje liggen voor klassieke beitels, maar betwijfel of je daar wat mee kunt met wisselmessen.

Ken je het filmpje van de Woodwhisperer die e.e.a. ook uitgebreid behandeld?

Volgens mij ben je na het nodige leergeld(tijd) aardig op de goede weg!

Succes! Fons
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Bedankt voor je informatie Fons! Het lijkt inderdaad aardig hetzelfde, ware het niet dat mijn invoer tafel zich niet laat stellen.

de uitvoer tafel had ik eerst gelijk met de beitel-as, maar omdat ik de uitvoertafel moet kantelen om parallel te krijgen met de invoer tafel, komt hij onder de beitel-as uit.

Zal na het stellen de uitvoer tafel dus dan nogmaals op hoogte van de beitel-as moeten stellen!

Zojuist zijn de nieuwe beitels uit UK binnen gekomen, dus vanavond doen we gewoon een nieuwe ronde, we geven de moed niet op! 😀
 

Bijlagen

  • 3137F2F9-E80C-4BD6-9863-2200AA07DBC8.jpeg
    3137F2F9-E80C-4BD6-9863-2200AA07DBC8.jpeg
    296,7 KB · Weergaven: 49
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
126
23
Harkstede
Heb je het probleem al verholpen? Ik loop namelijk tegen exact hetzelfde probleem aan met exact dezelfde machine.
Bij mijn weten alles exact juist afgesteld. Tafels met een lange stalen rei afgesteld en mijn voelermaat van 0.05mm komt nergens onderdoor, beitels zo afgesteld dat die het latje 2, 3, 4 of 5 mm meenam (alle opties geprobeerd). Zelfs nog met de rei liggend op de beitel gecontroleerd dat deze (zoals de handleiding beschrijft) niet meer dan 0.1mm boven de uitvoertafel uit komt.

Ik heb deze machine aangeschaft vanwege het bredere schaafvlak, met mijn vorige machine nergens last van gehad. Dus het zou natuurlijk aan mijn schaafkunsten kunnen liggen, maar dan had ik het bij mijn vorige machine ook gehad.
Mocht je de oplossing hebben gevonden hoor ik dat graag!
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Vervelend dat je dezelfde problemen hebt! Nee, ik heb het probleem nog niet opgelost helaas. Ik heb er ook al even niet meer mee bezig geweest. Heeft al heel veel tijd en frustratie ingezeten.

Ik geloof er nog wel steeds in dat het goed afgesteld kan worden, maar ik wil eerst de invoer tafel demonteren, maar die zit vast middels de stang voor de hoogte verstellingen, en die krijg ik momenteel niet los. Mocht ik de oplossing vinden, dan deel ik dit uiteraard! Zou het leuk vinden als jij dit ook doet 😀
 

Speculaasbrok

Actieve deelnemer
19 dec 2018
126
23
Harkstede
Die stang kun je er gewoon uit draaien en vervolgens kun je die tafel los halen. Wellicht is er iemand in de omgeving van Groningen die ons met dit probleem kan helpen? Ik zet desnoods de machine zo in de auto en rijd naar diegene toe
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.