Hulp elektrische aansluiting stofafzuiging met thermische beveiliging en inschakelautomaat

jorisvh

Post veel
Hallo houtfanaten, en hopelijk ook elektriciteitsfanaten?,

Ik heb een Klinger&Born 3x400V inschakelautomaat Automatic starting three-phase aangeschaft voor mijn stofafzuiging. Die doet wat die moet doen: de slave (stofafzuiging) wordt ingeschakeld enkele sec nadat ik een master (machine: zaag, vvd, …) inschakel en uitgeschakeld enkele sec nadat ik een master uitschakel.

Nu moet ik mijn stofafzuiging dus in permanent "Aan" kunnen zetten zodat de inschakelautomaat zijn werk kan doen maar dat krijg ik niet voor mekaar. Mijn Robland DC1300 stofafzuiging heeft namelijk een KEDU KJD18 3P 400V-50Hz schakelaar.
51qAVtlAY+L._SL1000_.jpg517wPxOyAeL._SL1000_.jpgIMG_0188.jpg

Wat ik al uitgevogeld heb:
  • 1-3-5 (zwart/lichtblauw/bruin achteraan op de foto) zijn de 3 fases van de voeding (van de inschakelautomaat)
  • 2-4-6 (zwart/rood/blauw vooraan op de foto) zijn de 3 fases van de motor
  • De ”1”-knop indrukken brengt spanning op 2-4-6 zo lang “1” ingedrukt blijft of zo lang er spanning op A1 zit en tot de “0”-knop ingedrukt wordt
  • De 2 witte kabels van pin 4 naar de motor en van de motor naar pin A1 lijken met elkaar verbonden (kleine weerstand tussen beiden en zelfde spanning in bedrijf). Ik vermoed dat ertussen een thermische beveiliging zit die “opent” bij te hoge inwendige temp zodat A1 spanningsloos wordt en de schakelaar uitschakelt.
  • De KJD18 zorgt voor:
    1. Aan/Uit ("0"/"1")
    2. Noodstop: het dekseltje van de schakelaar indrukken drukt de ”0”-knop in
    3. NVR (no voltage release): als de spanning wegvalt (bvb zekering springt), komt A1 zonder spanning en komt de schakelaar in “0” waardoor der machine niet inschakelt als de spanning hersteld wordt
    4. Thermische beveiliging: als contact tussen 4 en A1 opent, is er geen spanning op A1 en schakelt de motor uit
Zoals het nu is moet ik, nadat de inschakelautomaat spanning geeft, ook nog op de “1”-knop van de afzuiging drukken. Uit lukt wel automatisch. Ik heb m.a.w. een uitschakelautomaat 😢🤣😂🤣.
Het is de NVR functie die me nekt, maar gezien die geïntegreerd is met de thermische beveiliging weet ik niet hoe ik dit kan oplossen.

De enige manier om de KJD18 permanent "Aan" te laten lijkt om permanent spanning op A1 te zetten maar dat lijkt me geen goed idee want dan is er geen thermische beveiliging meer.
Ik kan die KJD18 volledig elimineren en de inschakelautomaat voor "0"/"Auto"/"1"gebruiken.
Noodstop kan ik apart toevoegen (tussen inschakelautomaat en stofafzuiging of een algemene noodstop voor de inschakelautomaat).
NVR mag er niet zijn.
Maar hoe kan ik de thermische beveiliging houden zodat ik geen nieuwe motor moet kopen als bvb de impeller ooit blokkeert? Iemand suggesties?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes,
Joris
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
De master hoeft alleen een stuurspanning op de houdspoel van de kjd 18 te geven. Gewoon in serie met de beveiligingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
De master hoeft alleen een stuurspanning op de houdspoel van de kjd 18 te geven. Gewoon in serie met de beveiligingen.
Ah ja, de houdspoel in de KJD18 permanent onder spanning houden door die uit de master te voeden met de thermische beveiliging in serie. Goed plan, dankjewel, ga ik eens proberen!

Is het een probleem als de KJD18 houdspoel 24/7 onder spanning blijft? Of best ‘s avonds uitschakelen en ‘s ochtends 1 maal op de “1” van de afzuiger drukken (zo lui ben ik ook weer niet 🙄).
Ik hoop dat de inschakelautomaat niet schakelt door de stroom die de master trekt voor de houdspoel, maar dat zal wel niet, hè. Ik denk dat de schakeling sowieso op basis van 1 fase gebeurt (waarschijnlijk L1 die ook voor de 230V master gebruikt wordt) dus kan desnoods nog L2 of L3 gebruiken voor de houdspoel.

Ik had, verder denkend op je suggestie, nog het idee om de KJD18 volledig te elimineren en de thermische beveiliging in serie met de houdspoel in de inschakelautomaat te zetten. Maar dan verdwijnt de noodstop, dus minder goed plan.

Hoe dan ook zal ik naast de 3 fase voedingskabel een extra connectie tussen inschakelautomaat en stofafzuiging moeten hebben. Ik denk dat ik de inschakelautomaat op de voet van de stofafzuiging ga monteren, dan blijft de warboel aan kabels beperkt.
 

jorisvh

Post veel
Waarom zou je je afzuiger altijd aan willen hebben staan?
Ik wil enkel de houdspoel in de KJD18 altijd “aan” hebben staan (als ik aan het werk ben).
Daartoe moet ik 1 keer de “1”-knop van de afzuiging indrukken, niet om de afzuiging aan te zetten maar om de knop door de houdspoel in “1” te houden zodat de stofafzuiging vervolgens ingeschakeld kan worden door de inschakelautomaat.
Vandaar mijn vraag of het kwaad kan om die houdspoel constant geactiveerd te laten.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Je wil toch dat de master je stofzuiger aan stuurt? Die laat je dan ook de spoel in je kjd 18 aansturen. Die voedt je vanuit een van de fases die van je master naar je slave gaan. Die groene knop gebruik je dan dus niet meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
Je wil toch dat de master je stofzuiger aan stuurt? Die laat je dan ook de spoel in je kjd 18 aansturen. Die voedt je vanuit een van de fases die van je master naar je slave gaan. Die groene knop gebruik je dan dus niet meer.
De spoel in de KJD18 extern aansturen lukt niet.
Die kan enkel manueel geactiveerd worden door op de groene ”1”-knop te drukken.
Om de stand “1” te behouden na loslaten, moet er blijkbaar spanning zijn op A1 (thermische beveiliging) èn op de voeding van de motor (NVR).
Maar blijkbaar enkel ingeschakeld houden, niet schakelen.
Ik ga morgen proberen om het stuursignaal van de controller naar het relais dat de slave schakelt in de inschakelautomaat over de thermische beveiliging te laten lopen.
Dankjewel voor de vele tips!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
kan je de vraag niet gewoon aan robland stellen ?
je bent tenslotte een goeie klant van hen

of zij inschakelautomaten leveren weet ik niet
indien niet, dan kunnen zij hier wat uit leren, en eventueel inschakelautomaten aan hun aanbod toevoegen
felder verkoopt die automaten wel

in de rand: mijn stofafzuiging staat onhandig ver van mijn machine
daartoe heb ik 2 drukknoppen die een afstandsschakelaar aansturen, die op zijn beurt de 3x400V schakelt
ik moet dan wel de houtmachine en de afzuiging apart opstarten, maar regelmatig gebruik ik de afzuiging om rond de machine de spaanders weg te zuigen, en daartoe wil ik de houtmachine niet opstarten
(dit is enkel nog maar op papier in orde, want heb nog niet de tijd genomen om het te installeren)

aanvulling
thermische beveiliging op een stofafzuiging ?
mijn stofafzuiging van 2 pk is 32 jaar oud
ik weet zelfs niet of dat er op zit
ze is nooit afgeslagen & heeft nooit vonken afgegeven
op een houtmachine is die nuttig omdat een motor overbelast kan worden
bij een stofafzuiging zie ik weinig nut
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
kan je de vraag niet gewoon aan robland stellen ?
je bent tenslotte een goeie klant van hen

of zij inschakelautomaten leveren weet ik niet
indien niet, dan kunnen zij hier wat uit leren, en eventueel inschakelautomaten aan hun aanbod toevoegen
felder verkoopt die automaten wel
Ik ga eerst eens bij Klinger Born proberen. Ik zie net in hun troubleshooting guide
6846FD05-2C5B-4E6F-8C3F-A10448DCDA0C.jpeg
Als dat niks wordt, ga ik volgende week op Prowood zeker iem v Robland aanspreken.
Felder verkoopt idd aanloopautomaten. Het kleine model lijkt me trouwens het kleine model van Klinger Born (ook bij Vaesco te koop). De grotere modellen zijn enkel de stuurmodules en vereisen heel wat elek kennis (wat ik dacht niet nodig te hebben door kant en klaar te kopen 🐣🙄).
in de rand: mijn stofafzuiging staat onhandig ver van mijn machine
daartoe heb ik 2 drukknoppen die een afstandsschakelaar aansturen, die op zijn beurt de 3x400V schakelt
Heb ik ook overwogen, maar zou zelfde probleem gegeven hebben, die Robland eist gewoon een druk op de knop zelf, spanning aan/uit leggen doet niks vanwege de No Voltage Release functie.
ik moet dan wel de houtmachine en de afzuiging apart opstarten, maar regelmatig gebruik ik de afzuiging om rond de machine de spaanders weg te zuigen, en daartoe wil ik de houtmachine niet opstarten
Dat doe ik ook. Op de inschakelautomaat is een “0”/“auto”/“1”-knop voor manueel aan/uit ipv automatisch bediend door de master
op een houtmachine is die nuttig omdat een motor overbelast kan worden
bij een stofafzuiging zie ik weinig nut
Tja, misschien zal ik die uiteindelijk opgeven als niks werkt.
Ik denk dat, als de impeller ooit zou blokkeren door een stevig stuk hout, de motor snel zal overhitten. Hoewel, voor de impeller die 3000tpm draait stilstaat zullen de schoepen er waarschijnlijk af gevlogen zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.096
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als dat niks wordt, ga ik volgende week op Prowood . . .
staat op maandag in mijn agenda . . .
Ik denk dat, als de impeller ooit zou blokkeren door een stevig stuk hout, de motor snel zal overhitten. Hoewel, voor de impeller die 3000tpm draait stilstaat zullen de schoepen er waarschijnlijk af gevlogen zijn.
dat heb ik al een paar keer opgezogen
je hoort het dan kletteren tot het hout in de stofzak zit
ik denk dat mijn schoepen uit metaal zijn
als die waaier niet meer draait, dan hoor je het direct, of vraagt die zo veel energie dat de zekering af slaat
een paar weken had ik een gelijkaardig probleem met de motor van mijn top
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.913
2.535
Als ik het verhaaltje uit je link lees, staat daar dat de schakelaar niet werkt met een under voltage release. Je kan je afzuiger voorzien van een PKZ voor de motorbescherming. Dan kan je de temperatuurcensor opnemen in het stuurstroomcircuit. Stuurstroom pak je dan van een van de inkomende fases, zoals ik eerder al aangaf. Als je de afzuiger zonder de master slave schakelaar gebruikt gaat hij dan wel gelijk aan als je de stekker in plugt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

jorisvh

Post veel
staat op maandag in mijn agenda . . .
Voor mij woensdag NM. Samen pintje drinken zal voor een andere keer zijn.
dat heb ik al een paar keer opgezogen
je hoort het dan kletteren tot het hout in de stofzak zit
ik denk dat mijn schoepen uit metaal zijn
als die waaier niet meer draait, dan hoor je het direct, of vraagt die zo veel energie dat de zekering af slaat
een paar weken had ik een gelijkaardig probleem met de motor van mijn top
Ja, misschien moet ik het gewoon simpel houden, de KJD er uit, stekker er aan en klaar.
 

jorisvh

Post veel
Als ik het verhaaltje uit je link lees, staat daar dat de schakelaar niet werkt met een under voltage release.
Ja, inderdaad. Dat een inschakelautomaat niet werkt in combinatie met een NVR wist ik. De inschakelautomaat doet niks anders dan spanning aan/uit zetten. Als de machine telkens de spanning wegvalt in “uit” komt, dan lukt opnieuw opstarten natuurlijk nooit. Helaas wist ik niet dat mijn afzuiging een NVR had, dacht dat het gewoon een huis/tuin/keuken aan/uit was.
Je kan je afzuiger voorzien van een PKZ voor de motorbescherming. Dan kan je de temperatuurcensor opnemen in het stuurstroomcircuit. Stuurstroom pak je dan van een van de inkomende fases, zoals ik eerder al aangaf.
Heb nu aan de Klinger Born gevraagd of het lukt om de thermische beveiliging op te nemen in het controle signaal voor het relais in de inschakelautomaat.
Ik vermoed dat ze me een extra motorstartrelais gaan proberen verkopen want die doen ze ook.
Het lijkt me zonde om het 3x400V/16A relais in de inschakelautomaat enkel te gebruiken om een controle signaal voor een extra motorstartrelais te leveren.
Als je de afzuiger zonder de master slave schakelaar gebruikt gaat hij dan wel gelijk aan als je de stekker in plugt.
Ja, de afzuiging afzonderlijk werkt helemaal zoals het hoort. Heb die altijd zo gebruikt, maar was het telkens apart aan/uit zetten beu. Wat ik niet wist omdat ik het nooit geprobeerd had is dat als ik met draaiende afzuiging de stekker uit trek en weer in steek, die niet opnieuw start (door de NVR).
Ondertussen hebben ik en jullie 🙏 meer tijd gespendeerd dan die machine 1000 keer aan/uit zetten, maar we leren ervan zullen we maar denken.…
 

jorisvh

Post veel
YES, ik heb het werkend gekregen.
  • Jeremy Clarckson gewijs (“anything can be fixed with a hammer”) de KJD18 open gefoefeld
  • De NVR onklaar gemaakt door de spoel van het relais aan te sluiten op de ongeschakelde L1 en L2 i.p.v. de geschakelde L1 en L2, met de thermische beveiliging in serie
  • 2 veertjes die het relais uit wilden duwen weggelaten omdat het ratelde
Zodra het relais in de inschakelautomaat spanning geeft, schakelt het relais in de gehackte KJD18 zodat de stofafzuiging start, tenzij de thermische beveiliging de stuurspanning van het KJD relais doet wegvallen.

Zo ziet het er nu uit:
4B0437E7-430A-49FD-898F-B6CC808C84B3.jpeg
De knop rechtsonder is voor “auto” (inschakelautomaat) / “0” (machine zonder afzuiging) / “1” (afzuiging zonder machine).
Nog ruimte voor 1 machine op drijfkracht en 1 op 230V 😜 (voorzijde).
Kan de bouwstofzuiger op de 230V slave hangen als ik die in de toekomst met de zaagkap verbindt.
Moet nog een noodstop toevoegen voor de stofafzuiging of een algemene. Nu moet ik de “0”-knop van de KJD18 blijven indrukken om de afzuiging uit te hebben, niet echt oké voor een noodstop dus.

Maar, ben er zeer tevreden mee.
Dank aan allen voor het meedenken en de suggesties.
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.