Hulp bij planning van leidingwerk stofafzuiging

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
518
Etten-Leur
Met een hogere lucht snelheid kan je de zelfde hoeveelheid lucht, door een dunnere buis sturen. Dat geeft wel meer weerstand, dus wordt een deel van je debiet in warmte omgezet

Dat is niet zo vreemd.
Bij een “ideale machine” zou de volumestroom constant blijven onafhankelijk van wat je er aan hangt. De stromingssnelheid zou dan omgekeerd evenredig zijn met de sectie van de buis. Maw halve sectie zou dubbele snelheid geven om dezelfde flow te houden.
In de praktijk neemt de volumestroom af naarmate de weerstand toeneemt.
Een kleinere sectie geeft een grotere weerstand om verschillende redenen:
- Omdat randeffecten (de stromingssnelheid is nul tegen de wand) toenemen: kleiner een cirkel, hoe groter de verhouding van omtrek / oppervlak, dus hoe groter het deel waar de stromingssnelheid =0 is.
- Hoe kleiner de sectie, hoe hoger de snelheid, hoe groter de kans dat de stroming niet laminair (alle lucht beweegt enkel volgens de as van de buis) blijft maar turbulent wordt waarbij meer verlies optreedt
- …
Joris, ik heb met een behoorlijke portie stromingsleer in mijn opleiding en werk gehad; het gaat hier meer om waarom de afzuigunit van CamVac zo efficiënt lijkt te zijn; wat maakt dat ding bijzonder. Bij een gewoon schoepenrad zoals in mijn Felder afzuiger of een hbm’etje zie je veel meer verlies als je de doorvoer knijpt. Keer het eens om: een ventilator produceert een flow van 500m3/uur maar als je de doorlaat met 40 % vergroot wordt het 600 m3/uur; waar komt die 20 % extra benodigde energie vandaan?? Gaat de ventilator harder draaien of heeft hij minder inwendig verlies? Minder wrijvingsweerstand cq warmteopbouw? Het uittrede filter pakket blijft hetzelfde dus de energie daarvoor neemt ook met 20% toe. Nb voor een vloeistofstroom had ik de vraag niet zo gesteld, dan hangt het af van de pomp/motor efficiency maar voor gassen ligt dat anders.

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.508
3.254
Een centrifugaalcompressor heeft een beperkt gebied waarin hij optimaal werkt. Dat gebied kan je wat vergroten door bijvoorbeeld de hoek van de compressorbladen te veranderen, maar er zijn grenzen. Een houtmot zuiger heeft een niet erg economische centrifugaalcompressor. Hij werkt maar in een klein gebied goed. Maar het ontwerp is wel heel robuust en verstopt niet snel. De compressor in een stofzuiger is een stuk efficienter. Maar dat loopt snel terug als je er houtmot door heen jaagt. De 20 % energie waar je het over hebt, werd bij een kleinere flow gewoon in warmte omgezet. Door de flow te vergroten komt de compressor beter in zijn optimale werkgebied.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
518
Etten-Leur
Een centrifugaalcompressor heeft een beperkt gebied waarin hij optimaal werkt. Dat gebied kan je wat vergroten door bijvoorbeeld de hoek van de compressorbladen te veranderen, maar er zijn grenzen. Een houtmot zuiger heeft een niet erg economische centrifugaalcompressor. Hij werkt maar in een klein gebied goed. Maar het ontwerp is wel heel robuust en verstopt niet snel. De compressor in een stofzuiger is een stuk efficienter. Maar dat loopt snel terug als je er houtmot door heen jaagt. De 20 % energie waar je het over hebt, werd bij een kleinere flow gewoon in warmte omgezet. Door de flow te vergroten komt de compressor beter in zijn optimale werkgebied.
Ok, dank voor de toevoeging, hier laat ik het bij.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
969
246
De 20 % energie waar je het over hebt, werd bij een kleinere flow gewoon in warmte omgezet.
Het elektrisch vermogen wat een ventilatormotor moet leveren is het product van het debiet Q en de opvoerhoogte of leidingweerstand H.
Wanneer je de H verlaagt, door grotere diameter, minder bochten etc, neemt het debiet Q toe.
Meestal neemt Q procentueel meer toe dan dat H minder wordt, zeker bij een centrifugaalventilator, dit komt door de vorm van de ventilator curve.
Het product van Q en H wordt dan groter. De elektromotor moet dan dan meer vermogen leveren.

MaVé

Actieve deelnemer
24 jan 2025
30
9
Antwerpen, BE
doe gerust, hij is op verzoek te bestellen 😉.

ah, een odeekayer die naar 0 getrokken is. ik heb de omgekeerde beweging gemaakt.
😜

Nee ook een toerist hier, hebben daar een een twintig tal jaar een appartementje boven de Clipper gehad maar ondertussen verkocht.
Maar ... Ik ben mijn hart daar wel verloren, vooral buiten het seizoen vond ik het daar héél aangenaam vertoeven.
Ik ben geboren en getogen in euh ... '0' denk ik ? ☺️

Wat betreft de diameter van de leidingen twijfel ik opnieuw ...
In die mate dat ik met het idee speel om eerst een kleine proef opstelling in elkaar te knutselen met een drietal diameters om uit te testen, in principe denk ik al wijzer te worden als ik gewoon een buis met eventueel verloop en wat 45° bochten op de camvac zet en een lengte simuleer van pakweg 8m. Iemand een idee om de windsnelheid op die drie diameters consequent te kunnen meten ? Of misschien een betere manier om te vergelijken/meten ?

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
518
Etten-Leur
Ik gebruik een eenvoudige anemometer van Amazon met losse meetkop van 72 mm; daarmee krijg je een goede indruk van de luchtsnelheid. Een Parkside geeft vergelijkbare resultaten (veel goedkoper) maar geeft een kleiner kopje. Zolang je geen ‘garantie’ hoeft te geven is een onderling vergelijk (voor mij) goed genoeg.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
854
340
RegioRotterdam
Vandaag heb ik mijn Camvac leeg gemaakt en het filter uitgeklopt. Hij was niet echt vuil, maar waar ik afgelopen week krap 6 m/s meette, had ik nu bijna 8 m/s.
De staat van de Camvac doet dus heel veel voor de prestatie.
Ik gebruik hem bij het schuren dus het was voornamelijk schuurstof.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
518
Etten-Leur
Of misschien een betere manier om te vergelijken/meten ?
Ik weet je niet of je hier veel aan gaat hebben, maar ik heb de afgelopen twee jaar een fijnstofmeter in dde werkplaats die constant monitored wat het fijnstofgehalte (PM10, PM2.5, PM1) is; toen ik voldoende vertrouwen had in de metingen heb ik een aantal stofzuigers in de werkplaats gehad en die telkens hetzelfde schuurklusje op de draaibank voorgeschoteld en gekeken wat het fijnstofgehalte in de werkplaats werd en hoe vlot het werd gereduceerd. Aan de hand daarvan weet ik nu vrij goed welke apparaten voldoen en waarom dat zo is en wat je kunt doen om dat te verbeteren. Een collega heeft zijn stofafzuigapparaat gemodificeerd aan de hand van de metingen bij mij. Daaruit volgt dat luchtsnelheid in m/sec de sleutel is; voor dat schuren heb ik nu een aardig goed beeld maar bijvoorbeeld de afkortzaag (miter saw, die vaak wordt genoemd als lastig af te zuigen, heb ik niet beproefd. Daarvoor zou ik in eerste instantie kijken naar de data die je bij Bill Penske kunt vinden of bij collega's. Wel blijft voor mij overeind dat zo'n fijnstofmeter ongelooflijk waardevol is om te weten of je 'goed bezig bent' in termen van stofafzuiging.

MaVé

Actieve deelnemer
24 jan 2025
30
9
Antwerpen, BE
Ik weet je niet of je hier veel aan gaat hebben, maar ik heb de afgelopen twee jaar een fijnstofmeter in dde werkplaats die constant monitored wat het fijnstofgehalte (PM10, PM2.5, PM1) is; toen ik voldoende vertrouwen had in de metingen heb ik een aantal stofzuigers in de werkplaats gehad en die telkens hetzelfde schuurklusje op de draaibank voorgeschoteld en gekeken wat het fijnstofgehalte in de werkplaats werd en hoe vlot het werd gereduceerd. Aan de hand daarvan weet ik nu vrij goed welke apparaten voldoen en waarom dat zo is en wat je kunt doen om dat te verbeteren. Een collega heeft zijn stofafzuigapparaat gemodificeerd aan de hand van de metingen bij mij. Daaruit volgt dat luchtsnelheid in m/sec de sleutel is; voor dat schuren heb ik nu een aardig goed beeld maar bijvoorbeeld de afkortzaag (miter saw, die vaak wordt genoemd als lastig af te zuigen, heb ik niet beproefd. Daarvoor zou ik in eerste instantie kijken naar de data die je bij Bill Penske kunt vinden of bij collega's. Wel blijft voor mij overeind dat zo'n fijnstofmeter ongelooflijk waardevol is om te weten of je 'goed bezig bent' in termen van stofafzuiging.
Dat is zeker een interessant gegeven @wijk0983, ik wil op termijn mij daar ook nog wat meer in verdiepen ...
Ik vond een filmpje op youtube waarbij de filtratie van de camvac wordt vereenvoudigd dmv cartridge filters, er bestaat zelfs een website om adapters aan te kopen zodat deze 'plug & play' kunnen geïnstalleerd worden en waarbij de uitlaat extra wordt gefilterd met hepa filters en geluidsisolatie. Ik zoek ook die aanpassing op termijn te maken, maar beginnen bij het begin, eerst zorgen dat ik zonder die toevoeging alvast een goed draaiend systeem heb.

De anemometer had ik ook op het oog, alleen betwijfel ik of ik daar een representatieve meting mee kan doen.
Ik vrees dat als ik op een identiek draaiend systeem tien metingen met een anemometer ga doen dat ik tien verschillende resultaten ga bekomen ... ?

@Efvee Een goede afscheider kan hierbij helpen, met een doorzichtig reservoir zodat je het visueel kan controleren ... Naast de bekende en veel (té veel) plaats innemende cyclonen bestaan er tegenwoordig compactere en meer horizontale toestellen. Commerciële fabrikanten waarvan ik de naam niet ga noemen brengen dit uit voor héél veel centjes, maar op youtube vind je de instructies om het voor de prijs van een goede cycloon zelf te maken. Er wordt daar gegoocheld met cijfers zoals 99,5% van je stof wordt gescheiden en je kan +30 uren met je camvac doen zonder deze schoon te maken, misschien een idee ? :)

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
518
Etten-Leur
Dat is zeker een interessant gegeven @wijk0983, ik wil op termijn mij daar ook nog wat meer in verdiepen ...
Ik vond een filmpje op youtube waarbij de filtratie van de camvac wordt vereenvoudigd dmv cartridge filters, er bestaat zelfs een website om adapters aan te kopen zodat deze 'plug & play' kunnen geïnstalleerd worden en waarbij de uitlaat extra wordt gefilterd met hepa filters en geluidsisolatie. Ik zoek ook die aanpassing op termijn te maken, maar beginnen bij het begin, eerst zorgen dat ik zonder die toevoeging alvast een goed draaiend systeem heb.

De anemometer had ik ook op het oog, alleen betwijfel ik of ik daar een representatieve meting mee kan doen.
Ik vrees dat als ik op een identiek draaiend systeem tien metingen met een anemometer ga doen dat ik tien verschillende resultaten ga bekomen ... ?

@Efvee Een goede afscheider kan hierbij helpen, met een doorzichtig reservoir zodat je het visueel kan controleren ... Naast de bekende en veel (té veel) plaats innemende cyclonen bestaan er tegenwoordig compactere en meer horizontale toestellen. Commerciële fabrikanten waarvan ik de naam niet ga noemen brengen dit uit voor héél veel centjes, maar op youtube vind je de instructies om het voor de prijs van een goede cycloon zelf te maken. Er wordt daar gegoocheld met cijfers zoals 99,5% van je stof wordt gescheiden en je kan +30 uren met je camvac doen zonder deze schoon te maken, misschien een idee ? :)
Het belangrijkste, tevens lastigste, is om het stof aan te zuigen, als dat niet lukt zweeft het in de ruimte of ligt op de grond. Het filtreren is wel belangrijk maar pas als het aangezogen is.
De anemometer werkt goed genoeg om reproduceerbare resultaten te geven en waarom zou je hier perfectie nastreven? Ik kan met mijn stofafzuiger variëren van 40 naar 60 Hz en dan zie je iedere keer dezelfde verschillen in snelheid ontstaan, dat is goed genoeg.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.370
1.046
Omgeving Leiden
Door een anemometer te gebruiken krijg je inzicht. Je hoeft geen gecalibreerde metingen te doen voor het KNMI of TNO, het gaat vergelijkende metingen thuis.
Leg je de afzuigslang in een flauwe of een scherpe bocht, maakt dat verschil? En als je van 100mm naar 50mm verloopt wat gebeurt er dan? En andersom?
Nu is het gissen wat er gebeurt. En fabrikanten geven nou eenmaal de gunstigste cijfers op.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

MaVé

Actieve deelnemer
24 jan 2025
30
9
Antwerpen, BE
Dus ik schaf een anemometer aan ...
En ik slaag er in om die gecentreerd en stabiel op de ingangen van drie verschillende diameters te hangen ...
En ik slaag er in om consistente resultaten te registreren ...
En ik zet die snelheden om in theoretische volume's ...
Dan heb ik een resultaat met een volle buis diameter aan laminaire luchtstroom.
Of een resultaat met de gemiddelde luchtstroom van de diameter van de anemometer, opnieuw laminair over de volle buis diameter.

Dan maak ik dezelfde keuze als diegene die ik nu al zou kunnen 'gissen', toch ?!
Of wat zie ik over het hoofd ?

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.