Hulp bij planning van leidingwerk stofafzuiging

MaVé

Actieve deelnemer
24 jan 2025
30
9
Antwerpen, BE
Dag Allen,

Ik heb al een aantal topics over stofafzuiging doorgenomen en heb daar reeds enorm veel info kunnen uithalen.
Met die info ben ik momenteel aan het plannen om mijn werkplaats uit te kunnen rusten ...

De werkplaats is 4m20 op 4m10 en maar 2m10 hoog. Goede natuurlijke verluchting aanwezig.
Er is tevens een deurgat en soort van doorgeef gat van 1,5m op 1m aanwezig wat de verluchting ten goede komt.

Het plan is om een camvac in combinatie met cycloon te gebruiken op een netwerk met daarin zoveel mogelijk vaste leiding en enkel 45° bochten of y-splitsingen.
Ik heb hier al wat positieve en minder positieve zaken over de camvac gelezen, mijn keuze valt hierop vooral vanwege de compactheid.
Op basis van de info op cycloonfilters.nl wordt de keuze van cycloon gebasseerd op de luchtsnelheden. De camvac (3 motorige variant) heeft een bereik tussen 3240l/m en 9720 l/m, in mijn opzet zal de nominale snelheid op 6480l/m liggen. De cycloon filter die daarmee overeen komt is type L-60M. Deze cycloon heeft aansluitingen van 75mm diameter, terwijl de camvac een ingang van 100mm heeft. Dat wil zeggen dat ik na de cycloon meteen de leiding moet verbreden naar 100mm.

Mijn vraag is :
Is het correct om alle diameters van de vaste leidingen tussen de vebruiker/ventiel en de cycloon ook in 75mm uit te voeren ?
En daaraan gelinkt, sommige verbruikers vereisen andere diameters van leiding, ik zou die verlopen net voor de ventielen willen plaatsen waardoor het leidingwerk tussen ventiel en verbruiker mogelijks ook kleiner kan zijn, is dat een juiste werkwijze ?
En tot slot, zou het verstandiger zijn om naar een ander type cycloon te kijken welke mogelijks meer in lijn ligt met de aansluitingen en luchtsnelheden van de camvac ?

PR33_WP_PlanningAfzuiging.jpg

Mogelijks hebben jullie nog andere op- of aanmerkingen, alle input is welkom.

Ik kijk uit naar jullie feedback!

Cheers,
Matthias

Laatst bewerkt:

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
969
246
Die 75 mm past wel bij de middelste snelheid.

Maar wordt het niet erg druk in deze ruimte van 4 x 4 en 2,10 hoog.
Ik zou denken dat je de meeste machines/tafels op wielen zet en zo verplaatst dat je steeds voldoende werkruimte hebt.
Ik begrijp je streven wel met vaste leidingen maar lijkt mij niet het meest handige, overweeg een of twee hoofdleidingen en de rest met slang.

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.370
1.046
Omgeving Leiden
Het is geen goed idee om een cycloon met 75 mm aansluitingen er tussen te zetten.
Een slang met een diameter van 75 mm heeft 2/3 van de oppervlakte van een 100mm slang.
Daardoor ga je de luchtstroom flink afknijpen met een flinke verlaging van de luchtstroom als gevolg.
Hier eentje met 100mm aansluitingen, geen ervaring mee trouwens:

• Leuk
Waarderingen: Athanor

Efvee

Post veel
9 jun 2021
854
340
RegioRotterdam
Vertrouw niet te veel op de cijfers die RP opgeeft voor de Camvac. Dat zijn de cijfers voor de losse motoren, zonder de filters en zonder de groene bus. De leidingverliezen zijn aanzienlijk. Die bobbeltjesslang die ze erbij leveren doet er ook geen goed aan.
Mijn enkelmotorige camvac 'doet' ongeveer 5.5 m/s op de 100 mm slang van 2 m, dus plm 2500 l/min, ongeveer 70% van de opgave. De motor zit alleen, midden in de bus en hoeft dus niet te concurreren met andere motoren.

Let verder op wat je machine nodig heeft. Als je spanen wil afvoeren heb je een hogere snelheid nodig dan je nodig hebt voor schuurstof.

• Leuk
Waarderingen: wijk0983

knarfb

Actieve deelnemer
20 nov 2015
83
43
friesland
Een slang met een diameter van 75 mm heeft 2/3 van de oppervlakte van een 100mm slang.

Volgens mij heeft een slang van 75 mm maar 56% van de oppervlakte van een slang van 100mm

• Leuk
Waarderingen: Hkuit en thomasz

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
969
246
Mijn enkelmotorige camvac 'doet' ongeveer 5.5 m/s op de 100 mm slang
Stel dan dat dubbele 11 meter doet; met die snelheid hoef je er geen cycloon tussen te zetten, die zal geen hoge afscheidingsgraad halen.
75 mm voor leiding en cycloon is dan beter; zit je op ongeveer 20 m/s.

MaVé

Actieve deelnemer
24 jan 2025
30
9
Antwerpen, BE
@elzenmaa Bedankt voor jou input, ik heb op mijn schema inderdaad uitbundig verbruikers toegevoegd, het zal in opstart fase minder uitgebreid gebouwd worden, doch met de mogelijkheid om op termijn de aanpassingen te kunnen maken ... Wat betreft flexibels, het is juist mijn bedoeling om die zoveel mogelijk te mijden en ze zo kort mogelijk te houden, vandaar de hele opzet ... 😇 Hoe dan ook, in al deze gevallen is het belangrijk om de juiste diameters te hanteren denk ik ?

@thomasz Bedankt voor jou input ... Zeer interessant wat jij hier aangeeft, dit staat ook zo beschreven op de website van Oneida. Hoewel hier op het forum vaak wordt verwezen naar cycloonfilters.nl, waar men iets anders beweerd. Ik kan ook geen reden bedenken waarom zo een cycloon in overmaat niet goed zou werken, in tegendeel zou ik zelfs denken. Het is op dit moment mijn voorkeur om jou advies hier te volgen.

@Efvee Bedankt voor jou input ... Wederom zeer interessant wat je hier aangeeft betreft snelheid. Is het dom om te denken dat in het geval van een camvac, die snelheid 'gewoon' kan geregeld worden door de leidingdiameter aan te passen ? Waarbij ik in mijn opzet - enkel - de diameters tussen de toepassing en het ventiel, voor elke toepassing afzonderlijk moet bepalen ?

@knarfb & @ZotVanHout Thanks !

@elzenmaa Kan je mij doorverwijzen naar een info bron waar ik wijsheid kan vinden om de maat van cycloon te bepalen ? In mijn beperkt begrip zie ik, wat afscheidingsgraad betreft, enkel mogelijke problemen bij een te klein uitgevoerde cycloon ?

Bedankt allen, hier ben ik al een stuk mee vooruit geholpen ... 🙏

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
518
Etten-Leur
Dag Allen,

Ik heb al een aantal topics over stofafzuiging doorgenomen en heb daar reeds enorm veel info kunnen uithalen.
Met die info ben ik momenteel aan het plannen om mijn werkplaats uit te kunnen rusten ...

De werkplaats is 4m20 op 4m10 en maar 2m10 hoog. Goede natuurlijke verluchting aanwezig.
Er is tevens een deurgat en soort van doorgeef gat van 1,5m op 1m aanwezig wat de verluchting ten goede komt.

Het plan is om een camvac in combinatie met cycloon te gebruiken op een netwerk met daarin zoveel mogelijk vaste leiding en enkel 45° bochten of y-splitsingen.
Ik heb hier al wat positieve en minder positieve zaken over de camvac gelezen, mijn keuze valt hierop vooral vanwege de compactheid.
Op basis van de info op cycloonfilters.nl wordt de keuze van cycloon gebasseerd op de luchtsnelheden. De camvac (3 motorige variant) heeft een bereik tussen 3240l/m en 9720 l/m, in mijn opzet zal de nominale snelheid op 6480l/m liggen. De cycloon filter die daarmee overeen komt is type L-60M. Deze cycloon heeft aansluitingen van 75mm diameter, terwijl de camvac een ingang van 100mm heeft. Dat wil zeggen dat ik na de cycloon meteen de leiding moet verbreden naar 100mm.

Mijn vraag is :
Is het correct om alle diameters van de vaste leidingen tussen de vebruiker/ventiel en de cycloon ook in 75mm uit te voeren ?
En daaraan gelinkt, sommige verbruikers vereisen andere diameters van leiding, ik zou die verlopen net voor de ventielen willen plaatsen waardoor het leidingwerk tussen ventiel en verbruiker mogelijks ook kleiner kan zijn, is dat een juiste werkwijze ?
En tot slot, zou het verstandiger zijn om naar een ander type cycloon te kijken welke mogelijks meer in lijn ligt met de aansluitingen en luchtsnelheden van de camvac ?

Bekijk bijlage 153077

Mogelijks hebben jullie nog andere op- of aanmerkingen, alle input is welkom.

Ik kijk uit naar jullie feedback!

Cheers,
Matthias
Ik heb deze website gebruikt voor de ombouw van stofafzuiging in de werkplaats (afm vergelijkbaar met de jouwe). Algemeen: als jouw stofzuiger begint met 100 mm blijf daar dan zo lang mogelijk bij en verjong pas zo lat mogelijk. Als je al weinig capaciteit hebt zet er dan zo min mogelijk weerstand tussen. Een cycloon heeft voldoende entree snelheid nodig om de te kunnen werken en geeft altijd grote weerstand/drukverlies. Koop alleen afzuigers waarvan je de prestatiecurve kent om je plannen mee door te rekenen of gebruik ervaringen van anderen.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
518
Etten-Leur
Krijg wel geen stofvrees als je de site van Bill Pentz leest :)
Korte inhoud:
- kies de verbruiker die het grootste volume / flow nodig heeft en bepaal waar je afzuigunit moet komen, dan kun je het leidingsysteem bedenken. dat bepaalt de leiding weerstand (verliezen en pas dan kun je de gewenste afzuigunit selecteren (niet te krap ivm groei, tegenvallers)
- begin met de grootste diameter waar de afzuigunit voor is ontworpen en verjong alleen dicht bij de verbruikers
- doe je het omgekeerd (kies voor afzuigunit en dan verder) dan kan dat prima als je iemand vindt met een goed werkend voorbeeld.
- vraag Deniis van Hooked on Wood of hij jouw plan wil beoordelen
- vraag RP wat zij van jouw plan vinden.

Mijn achtergrond: ben gestart met een 100 mm systeem maar dat voldeed niet; nu een 160 mm systeem wat te groot is maar nooit te krap (140 zou ws ook kunnen) . Fijnstof gemakkelijk onder streefwaarde te houden.

• Leuk
Waarderingen: MaVé

MaVé

Actieve deelnemer
24 jan 2025
30
9
Antwerpen, BE
Ik heb deze website gebruikt voor de ombouw van stofafzuiging in de werkplaats (afm vergelijkbaar met de jouwe). Algemeen: als jouw stofzuiger begint met 100 mm blijf daar dan zo lang mogelijk bij en verjong pas zo lat mogelijk. Als je al weinig capaciteit hebt zet er dan zo min mogelijk weerstand tussen. Een cycloon heeft voldoende entree snelheid nodig om de te kunnen werken en geeft altijd grote weerstand/drukverlies. Koop alleen afzuigers waarvan je de prestatiecurve kent om je plannen mee door te rekenen of gebruik ervaringen van anderen.

Thanks @wijk0983 !

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
969
246
@elzenmaa Kan je mij doorverwijzen naar een info bron waar ik wijsheid kan vinden om de maat van cycloon te bepalen ? In mijn beperkt begrip zie ik, wat afscheidingsgraad betreft, enkel mogelijke problemen bij een te klein uitgevoerde cycloon ?
Eigenlijk niet, veel zoeken op internet.
Maar ga uit van de snelheid in je leidingen. Die moet ergens bij 20 - 25 m/s liggen. Met calaciteit van je afzuiger en deze snelheid bepaal je de leiding diameter. En zoek hier dan de cycloon bij die deze maat inlaatopening heeft.

Cyclonen met hoog rendement zijn hoog en slank van vorm, met een rechthoekige inlaat. De cycloontjes die wij gebruiken van Oneida etc. zijn dat niet maar werken prima als voorafscheider voor een stofzuiger.

• Leuk

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
518
Etten-Leur
Eigenlijk niet, veel zoeken op internet.
Maar ga uit van de snelheid in je leidingen. Die moet ergens bij 20 - 25 m/s liggen. Met calaciteit van je afzuiger en deze snelheid bepaal je de leiding diameter. En zoek hier dan de cycloon bij die deze maat inlaatopening heeft.

Cyclonen met hoog rendement zijn hoog en slank van vorm, met een rechthoekige inlaat. De cycloontjes die wij gebruiken van Oneida etc. zijn dat niet maar werken prima als voorafscheider voor een stofzuiger.
De website cycloonfilters.nl geeft wel een vergelijk van hun aanbod met benodigde volumedebiet; helaas geen drukverlies gegevens.

• Leuk

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
518
Etten-Leur
Vertrouw niet te veel op de cijfers die RP opgeeft voor de Camvac. Dat zijn de cijfers voor de losse motoren, zonder de filters en zonder de groene bus. De leidingverliezen zijn aanzienlijk. Die bobbeltjesslang die ze erbij leveren doet er ook geen goed aan.
Mijn enkelmotorige camvac 'doet' ongeveer 5.5 m/s op de 100 mm slang van 2 m, dus plm 2500 l/min, ongeveer 70% van de opgave. De motor zit alleen, midden in de bus en hoeft dus niet te concurreren met andere motoren.

Let verder op wat je machine nodig heeft. Als je spanen wil afvoeren heb je een hogere snelheid nodig dan je nodig hebt voor schuurstof.
Heb je al eens geprobeerd om een kleinere diameter of veel lengte aan te sluiten en te meten welke luchtsnelheid er dan is? Dat lijkt mij een interessant gegeven. Bijv mijn Hitachi 1200 W, snelheid vlak bij de afzuiger 15 m/sec, na cycloon en 10 mtr slang plm 11 m/sec.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
854
340
RegioRotterdam
Heb je al eens geprobeerd om een kleinere diameter of veel lengte aan te sluiten en te meten welke luchtsnelheid er dan is? Dat lijkt mij een interessant gegeven. Bijv mijn Hitachi 1200 W, snelheid vlak bij de afzuiger 15 m/sec, na cycloon en 10 mtr slang plm 11 m/sec.
Ik heb niet uitgebreid geëxperimenteerd en gemeten.
RecordPower geeft in de productcatalogus van oktober 2021 wel het volgende 'wetenschaps' artikel met op bladzijde 2 een grafiekje.

Bijlagen

• 20250201-132403.pdf
    715,5 KB · Weergaven: 8
  • Leuk
Waarderingen: MaVé en wijk0983

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
969
246
helaas geen drukverlies gegevens.
Dat is ook lastig voor hun omdat vooral afhankelijk is van de snelheid.
Ik rekende altijd met een weerstand van 10 mbar, waren wel grotere cyclonen met betere inlaten etc.
Stel dat deze cycloontjes 15 of 20 doen, bij een bouwstofzuiger die altijd wel meer dan 200 mbar is dat verhoudingsgewijs weinig.
Ander natuurlijk ligt dit bij een afzuiger, hoog volume lage druk.

• Leuk
Waarderingen: MaVé en wijk0983

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.386
518
Etten-Leur
Dat is ook lastig voor hun omdat vooral afhankelijk is van de snelheid.
Ik rekende altijd met een weerstand van 10 mbar, waren wel grotere cyclonen met betere inlaten etc.
Stel dat deze cycloontjes 15 of 20 doen, bij een bouwstofzuiger die altijd wel meer dan 200 mbar is dat verhoudingsgewijs weinig.
Ander natuurlijk ligt dit bij een afzuiger, hoog volume lage druk.
Ik dacht simpelweg dat zij het volgende kunnen opgeven: voor type xl minimaal 600 m3/uur met abc drukverlies, maximaal 1100 m3/uur geeft xyz drukverlies. Dat is al iets om mee te beginnen.

• Leuk

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
969
246
Het plan is om een camvac in combinatie met cycloon te gebruiken
Even terug naar het begin, waarom een cycloon bij de Camvac. Die camvacs heb je met een vat van 90 of 200 liter. Een cycloon met ook weer een vat eronder vraagt ook weer extra ruimte.
Ik gebruik zelf een Festo stofzuiger waar ik een Oneida cycloontje met vat op heb staan. Met een 50 mm slang voor mijn zaag Dewalt 7492, lintzaag en dunnere slang voor invalzaag, bovenfrees, etc. Wanneer ik mijn stofzuiger mee wil nemen haal ik het cycloontje er snel af.
Daarnaast een stofafzuiger (op wielen) met 100 mm slang voor mijn vvd.
Ik heb geen leidingen maar rijd alles op zijn plaats naar behoefte. Ben een hobbyist en heb stofzuiger en afzuiger gebruikt gekocht.
Ik weet natuurlijk hoeveel geld je uit wilt/kunt geven maar qua kosten loopt een 3 motorige Camvac en een leidingstelsel met kleppen m.i. toch wel op tot een aardig bedrag.

Als je toch een Camvac wilt zou ik beginnen met alleen een Camvac en slangen. Wanneer dan je werkplaats wat meer vorm heeft gekregen en alles min of meer zijn plaats heeft weet je of je behoefte hebt aan een cycloon en leidingstelsel.

• Leuk

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.