Hulp bij aanschaf beitels

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
3C97A5C0-AC8B-4E98-A423-F7A2550D2193.jpeg
Gisteren in de opleiding zijn er ook een aantal nieuwelingen met… een Bahco 434 set. Fier als een gieter tentoongespreid op de werkbank in een foudraal. Maar, zegt ie zo, ik kan er niet zo goed mee werken.
Ik geef er een kijkje naar… zal ik ze thuis wel eens slijpen.. ze zijn wel echt bot. Dus vandaag ze allemaal een paar halen over de slijpsteen.
De 32mm heeft een holle snijkant, de 25 is niet slecht, de 18/12/10 staan hol (dus bij het paren gaat de snede altijd naar beneden) en de 6 is bijna een ronde vijl.
Dat ze dit op de markt durven brengen en in de beschrijving staat er zo mooi :”precisie geslepen voor een scherp resultaat “

4 uur later, is het resultaat nog altijd erbarmelijk (niet naar mijn wens) maar iets of wat bruikbaar.
Heb de 32 zelfs 5mm korter moeten maken om die holling er uit te krijgen en bij 4 krijg ik de zijkanten niet vlak( je kunt zelfs nog de vernis zien bij de 18mm)
En dit voor een merk als Bahco,
0E7B538F-1A22-4FCB-AD10-6D94302918CD.jpeg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Ik zie niet echt een vraag in je topic, maar de titel durft te vermoeden dat je wilt weten welke beitels beter aangeschaft kunnen worden?

Ikzelf heb de beitels van Narex (Woodline Profi, met donker handvat). Deze bevallen goed en waren toch aardig recht. Weinig werk aan gehad, buiten het normaal wetten. De handvaten zijn alleen iets groter dan gemiddeld, dus met hele kleine handen even kijken of het lekker in de hand ligt.

Op de cursus die ik nu volg hebben ze de beitels van Kirschen liggen (deze set). Onze docent vind dat ook goede beitels qua prijs-kwaliteit verhouding, zeker voor beginnende cursisten om zelf aan te schaffen.
 

SjoerdvR

Actieve deelnemer
6 jun 2016
541
319
54848.jpg


Bovenstaand setje heb ik, aangevuld met een hele zwik nooitgedacht en ander merk beitels uit de kringlopen, in de afgelopen jaren vergaard.

Het werk, ik slijp ze snel op de elektrische steen en weer door.

Maar toch zou ik eens goed willen slijpen/wetten.
Ik ben best bereid dat een keer goed te doen met een paar uur werk, maar zou voor 'tussendoor' tijdens het werk toch een wat kortere methode willen hanteren. Wat is wijsheid?
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Weet niet of het al een keer voorbij gekomen is maar Stumpy nubs heeft een mooi filmpje over het gebruik van "goedkope" beitels + het vlijmscherp maken ervan. Tevens geeft hij volgens mij tegen het einde aan ook een recomendatie over beitels in verschillende (prijs)klasse.
 
Laatst bewerkt:

Jos Cuypers

Actieve deelnemer
12 aug 2013
424
36
Belgie - Tongeren
Ik zie niet echt een vraag in je topic, maar de titel durft te vermoeden dat je wilt weten welke beitels beter aangeschaft kunnen worden?

Ikzelf heb de beitels van Narex (Woodline Profi, met donker handvat). Deze bevallen goed en waren toch aardig recht. Weinig werk aan gehad, buiten het normaal wetten. De handvaten zijn alleen iets groter dan gemiddeld, dus met hele kleine handen even kijken of het lekker in de hand ligt.

Op de cursus die ik nu volg hebben ze de beitels van Kirschen liggen (deze set). Onze docent vind dat ook goede beitels qua prijs-kwaliteit verhouding, zeker voor beginnende cursisten om zelf aan te schaffen.
Klusrob,
Dit was van mij een reactie op een post. Dus geen vraag van mij 😉

ik heb deze ervaring ook in de review van gereedschap gezet.
Jos
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Ik gebruik heel vaak de 50mm van Narex vanuit de hand of schouder, verder vind ik de nieuwe Stanley Sweethearts heel fijn om met de hand iets uit te steken. Voor het uithakken van diepe gaten gebruik ik de Narex schietbeitels in combinatie met een houten hamer. En voor heel ruw werk (bijv. rond spijkers) heb ik nog een paar oude beitels van de lidl/aldi. Sandvik/Bahco beitels heb ik wel liggen, maar gebruik ik zelden. Ook die van 30 jaar terug zijn niet echt fantastisch.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik zie niet echt een vraag in je topic, maar de titel durft te vermoeden dat je wilt weten welke beitels beter aangeschaft kunnen worden?

Ikzelf heb de beitels van Narex (Woodline Profi, met donker handvat). Deze bevallen goed en waren toch aardig recht. Weinig werk aan gehad, buiten het normaal wetten. De handvaten zijn alleen iets groter dan gemiddeld, dus met hele kleine handen even kijken of het lekker in de hand ligt.

Op de cursus die ik nu volg hebben ze de beitels van Kirschen liggen (deze set). Onze docent vind dat ook goede beitels qua prijs-kwaliteit verhouding, zeker voor beginnende cursisten om zelf aan te schaffen.
Ik heb, toen Nooitgedagt stopte, de beitels van Kirschen opgenomen in ons assortiment. Heb er zelf ook een paar. Of de kwaliteit zoveel beter is dan Nooitgedacht waag ik te betwijfelen. Een beitel moet echt scherp zijn om er goed en makkelijk mee te kunnen werken. Dus hoe snel je een beitel scherp krijgt is voor mij belangrijk.
Dat is bij Kirschen geen probleem maar bij enkele merken die harde staalsoorten gebruiken ben je daar meer tijd aan kwijt. Zelf geef ik graag wat meer uit als een stuk gereedschap er mooi uitziet. Ik vind dat de prijs kwaliteit verhouding bij kirschen toch aan de hoge kant zit. Mooie midden klasse is het.
Wil je heel snel je gereedschap wetten zet dan een harde viltschijf op je slijper en doe er polijst middel op.
Je kan wel een keer of 10 wetten voordat je slijpen moet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik gebruik heel vaak de 50mm van Narex vanuit de hand of schouder, verder vind ik de nieuwe Stanley Sweethearts heel fijn om met de hand iets uit te steken. Voor het uithakken van diepe gaten gebruik ik de Narex schietbeitels in combinatie met een houten hamer. En voor heel ruw werk (bijv. rond spijkers) heb ik nog een paar oude beitels van de lidl/aldi. Sandvik/Bahco beitels heb ik wel liggen, maar gebruik ik zelden. Ook die van 30 jaar terug zijn niet echt fantastisch.
De Sandvik-Bahco beitels zijn heel lang door Nooitgedacht gemaakt. De meeste zijn van dezelfde kwaliteit als Nooitgedagt maar werden veelal korter geleverd.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
867
183
Veel van de Sandvik/Bahco beitels zijn compleet anders als de paar oude Nooitgedagt beitels die ik heb. Alleen de oude types Sandvik met zwart handvat zijn volgens mij door Nooitgedagt geproduceerd. De andere zijn van begin jaren 90, net toen het contract door Sandvik was opgezegd. De Nooitgedagt beitels zijn relatief zacht, snel en heel scherp te slijpen maar (daardoor) moet je vaak wetten/slijpen. Voor mij van sentimentele waarde, dus daarom gebruik ik ze in principe nooit.
De Sandvik/Bahco beitels zijn in vergelijking hard, langzaam te slijpen en relatief bros waardoor je er snel stukjes van afbreekt. Allemaal eigenschappen waardoor ze mij teveel tijd kosten, en ik gebruik deze dus ook nauwelijks meer. Vergeleken met mijn recentere Narex en Stanley modellen waren ze ook relatief duur, maar omdat ze beschikbaar waren en we nog in de pre-internet tijd zaten was extra exemplaren aanschaffen om een voorraadje scherpe te hebben een stuk makkelijker als een alternatief zoeken.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.584
2.503
Gaanderen
Ik weet van zowel de vertegenwoordiger van nooitgedagt en van Sandvick bahco dat de rode en zwarte bij nooitgedagt gemaakt werden. Inderdaad totdat het contract werd opgezegd.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.319
191
Gem. Winsum (Groningen)
Dit oud item blaas ik nieuw leven in omdat hier kennis zit over wat Nooitgedagt ooit voor derden heeft gemaakt.:

Ik heb recent een twintigtal ouwe schietbeitels en hakbeitels gekocht .O.a van het Duitse merk Ferdin Rubens . en Gustav Rubens. Een aantal daarvan heeft handvaten die heel veel lijken of identiek zijn aan door Nooitgedagt gebruikte handvaten. Best mogelijk dat het niet originele handvaten zijn.

Of heeft Nooitgedagt ooit handvaten voor derden - bijv. voor Ferdin Rubens - gemaakt?
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
352
43
Drunen bij Den Bosch
Een jaar geleden een setje Kirschen steekbeitels (houten handvat en houten kistje) en een setje Narex schietbeitels gekocht en beiden nageslepen. De Narex zijn echte werkpaarden. Deze week nog 8 sleuven voor pen gat verbindingen gemaakt (eerst uit frezen en boren). De Narex heb ik gebruikt om haaks op de draad de sleuven uit te hakken met een houten hamer. De kirschen zijn net wat scherper en de breedste ervan heb gebruikt om langs de nerf de sleuven met de hand uit te steken geen hamer nodig. De Kirschen zijn luxer maar de Narex zijn wel waar voor je geld. Ik hou zelf niet van mijn bouwmarkt Bahco’s, maar voor lomp werk zijn ze oké.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Zelf geen mening over nooitgedagt, maar aangezien er in dit draadje wellicht meer info staat over andere merken hier ook mijn ervaringen.
Eerste fatsoenlijke beitelset (na die van de bouwmarkt met de houten grepen zoals ook van de Aldi) waren Stanley 750 reissues, en daar ben ik heel blij mee. Laten zich goed scherpen, ligt goed in de hand, niet te lang voor goede controle, blijven ook goed scherp, aanrader, zeker voor die 100 euro voor een set van 8 bij Baptist destijds (inclusief lederen rol).

Narex zwaluwstaart beitels, zoals net ook al getypt in een ander draadje, erg zwakke snijkant, snel bot, lang, zwaar. Goed voor een specifieke toepassing (zwaluwstaarten in zachtere houtsoorten), maar niet voor algemeen gebruik.

MHG paar skew chisels. Niet heel fijn in gebruik, en voor mij lastig te slijpen, handig voor als je in een hoekje moet zijn waar je anders niet kunt komen, maar eigenlijk gebruik ik daar liever een fishtail chisel voor.

MHG fishtail chisel. Superfijn, vergt enige voorzichtigheid bij slijpen, maar ik gebruik deze heel vaak, zeer geschikt om hoekjes en randjes van zwaluwstaartverbindingen schoon te maken.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Taab

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.