Hugo's Roubo werkbank

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vanmorgen, voor de regen 2 poten met elkaar verbonden. Ik ga ze vastzetten met beuken pennen en lijm. Volgens Cris Schwartz is dat een ijzersterke verbinding. Wat betreft de hoogte :?: :?: :?: Ik ben maar gewoon begonnen met 1mtr. Dit is aardig aan de maat maar tijden deze bouw kwam ik er achter dat ik vaak op de workmate werk daarop het nieuwe blad en daarop de poten. Je raad het al precies 100 cm. Als het echt te hoog word dan zaag er rondom gewoon een paar cm af. Ik heb ook al met het idee van een vlonder gelopen, De vloer in de schuur is van beton en winters best wel koud. Ik heb er nu underlaiment in liggen, een extra rooster is ook makkelijk voor de troep.

Attached files
 

maus

Actieve deelnemer
7 sep 2011
28
0
Dat ziet er goed uit en ik kan me wel voorstellen dat het op maat maken van de balken de nodige zweetdruppeltjes kost :shock: . Ik had het al warm na een balkje van 7 bij 7 :D

Veel succes met het project en zal duimen voor een mooie nazomer.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Een kleine update van de laatste tijd. Ik heb nu al de poten en het verbindingswerk passend in elkaar zitten. Je krijgt nu echt een idee hoe het er uit gaat zien. Mocht je zeeziek van de foto's worden,sorry. Omdat ik een klein schuurte heb moet ik het van het mooie weer hebben om buiten te klussen. Je krijgt zo wel een beetje het kleur idee wat ik in mijn hoofd heb. We gaan er rustig mee door, want het ijzerwerk komt eraan. :?:

HG Hugo

Attached files
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Volgende keer even je foto's 180 graden draaien voor je ze plaatst ;)
Ziet er netjes uit hoor, maar hoe wil je de lange ligger tussen de poten gaan fixeren? Deze loopt namelijk helemaal door de poot heen.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Joris
Mijn plan met de liggers is juist om ze door te laten lopen. ze steken er net een stukje uit, en de schaaf ik schuin af. Ik had het plan om al de verbindingen met deuvels/pennen vast te zetten. Maar omdat mijn huis te koop staat en we dus gaan verhuizen zullen het wel schroeven worden. Ik ga de poten in de breedte WEL met pennen vast zetten, dit is voor mij een nieuwe techniek,spannend hoor. Omdat de werkbank uit elkaar moet zal ik meer gaan schroeven als mij lief is, helaas . Het blad zelf weegt een kleine 60 kg das best heftig.
HG Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
De laatste dagen weer een en ander gedaan. Voor de wagon vice een gat gemaakt. Ik heb een oude bankschroef op de kop getikt op marktplaats. Een beetje omgebouwd en aangepast. Een stuk resteiken van de tafelpoten als slee. Ik wil eigenlijk het aluminium er af zagen maar twijfel een beetje.



Ik heb in de loop van de tijd nogal wat ijzer op de kop getikt om te gebruiken. Ik kan nooit zo goed een keuze maken dus hier alles op het blad.


Voor de bankschroef heb ik het purperhart verlijmd en op maat gemaakt. Een gat erin en de spil door de poot geboord en vast gezet.



Zo langzaam maar zeker komt het einde in zicht, :lol: maar dat denk ik al een hele lange tijd.
HG Hugo

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Aan klemkracht geen gebrek zo te zien.
De klem uiterst rechts in beeld op je vierde foto is bedoeld om handzagen tijdens het vijlen tussen te spannen.
Meestal zijn deze klemmen van het merk Ulmia, ze worden met de houten balk tussen de bankschroef gespannen, zo werk je steeds op een ergonomisch verantwoorde wijze :)

Mvg,

André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Andre'

Ik had al zo''n idee dat het voor zagen slijpen is. Ik ben eigenlijk op zoek naar informatie wat betreft het spindel met de ronde kop. Lijkt me een beetje te zwaar voor een houten werkbank? Ik heb hem gekocht op marktplaats, ik wilde hem laten opsturen maar hij was zwaarder als 10 kg. Er had toen bij mij al een lampje :idea: moeten gaan branden. Maarja je staart je wel eens blind en rijdt dan heen en weer naar Zuid Limburg.
Ik vond het een mooi stuk gereedschap en dacht, die komt misschien nog wel eens van pas. Heb jij van zoiets niet een krukje gemaakt? :?:

HG Hugo
 

tuoh

Oud hout
Hugo,

die spindel met bolle ronde kop word normaal gebruikt voor verticale houten bankschroeven, dus voor een identieke opstelling als bij jou. Maar aan het de dikte van de spindel te zien moet dat een zeer grote werkbank geweest zijn waar het ding oorspronkelijk op gemonteerd zat. Die werkbankspindels zijn in alle mogelijke afmetingen en modellen te vinden, van eerder basic tot heel mooi afgewerkte, je mag je aanwinst gerust tot deze laatste categorie rekenen.

Mijn krukje heeft inderdaad zo een basic spindel ingebouwd gekregen.

De spindel die je nu gebruikt hebt word eerder bij horizontale bankschroeven gebruikt, dit in combinatie met twee geleidestangen. Maar bij je verticale opstelling zal die ook ruimschoots voldoen.

Verder goe bezig zo te zien, dat komt dik in orde.

Mvg,

André
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
vandaag was het nog mooi weer. De bankschroef op maat gemaakt, grof . De schaaf moet er nog flink overheen. Ook zit de geleide lat er nu onder. We gaan gewoon DOOR. :lol:

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Ik vind dat purplehart wel erg paars hoor! Gelukkig gaat dat nog erg naar bruin verkleuren....

Zo'n staande poot bankschroef heb ik ook, met net zo'n spindel, ergens op marktplaats gevonden. Dit model voldoet heel goed. Die andere bankschroef (wagonvise) vind ik ook mooi, heel origineel opgelost zo.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ha Kees
IK hoop juist het paars te houden, ik denk aan poetsen met citroenzuur. Ik wil juist de verschillende soorten en kleuren uit laten komen, we zien wel wat het gaat worden.
HG Hugo
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ben vanmiddag verder gegaan, maar eerst mijn nieuwe wetsteen geprobeerd. ( David, prima spul) Ik gebruikte hiervoor al een wetsteen maar hiermee vergeleken heb ik altijd met een BAKSTEEN gewerkt. De Naniwa Super Combistone 800K/5000K werkt voor mij prima. Er ontstaat een soort spiegeling op de slijpsnede, die had ik nooit eerder gezien. Ook gaat het schaven nog veel soepeler. mooie flinterdunne krullen.

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Nou ja, hij past zo wel mooi bij je schuurtje ;)

Wil je echt super resultaat van het wetten hebben dan kan ik je nog een 8000 Naniwa aanraden. Dat is echt een supersteen die een oogverblindend spiegelend resultaat achterlaat.

Heb je ook al iets om je stenen te vlakken? De Naniwa's weten wel snel hol te worden.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Kees

Nee ik heb er nog niet echt over na gedacht. Ik heb een aardige voorraad schuurpapier. Is dat misschien een idee?????
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Vandaag het laatste werk aan de bankschroef gedaan, nog even flink geschaafd. Eerst de spindel door en door vast gezet met verzonken bouten en moeren. Daarna de ondergeleider( ik weet de naam niet) met pennen vast gezet, de eerste keer deze techniek geprobeerd.Ik had een beuken rondhout gekocht en deze met de drowboor (??????) techniek vast gezet. Er was er een afgebroken tijdens het inslaan maar van de andere kant ging het wel, zal wel scheef hebben geboord. Een nieuwe techniek, ik moet er wel een beetje aam wennen maar het moet wel heel goed vast zitten, oja de lijm is voor mijn gevoel :lol: :lol: :lol:

Attached files
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
armadaman zei:
Hallo Kees

Nee ik heb er nog niet echt over na gedacht. Ik heb een aardige voorraad schuurpapier. Is dat misschien een idee?????


Ja dat kan, schuurpapier op een glasplaat. Nadeel vind ik dat je dan eerst de steen moet laten opdrogen.
Zelf heb ik een diamantplaat, een XXgrove van DMT(?). Dat gaat als een trein en die gebruik je juist nat.
Ik heb ook wel gehoord van mensen die die schuurplaten voor stucwerk gebruiken op een vlakke plaat. Dat kan je natuurlijk ook nat gebruiken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.