Houtworm in constructiebalken voor hergebruik

Gerco

Actieve deelnemer
25 okt 2018
40
46
Ik wil de houten vloerbalken van de verdieping in mijn huis hergebruiken voor hetzelfde doel. Omdat het ongeschaagde balken zijn heb ik ze door de vdb gehaald. Maar nu zie ik op sommige plekken gaatjes van houtworm. Geen idee of dit oud is. Ik heb tot nu toe nooit bultjes houtstof zien liggen. Iemand tips? Balken als verloren beschouwen of gewoon gebruiken. Ik heb er weinig zin in dat mijn hele huis straks vol zit met houtworm...
20260530_113926.jpg
20260530_113904.jpg

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
236
78
Hier soms daar
Uit voorzorg behandelen?
Als het in deze balk zit zal het ook wel ergens anders zijn.

Met wat, ik zou het op dit moment niet weten wat mag.
Vroeger werden stukken in de petroleum gezet, dit stinkt wel heel erg.
Weet ook niet of het nog toegestaan is om geïmpregneerde houten balken te gebruiken in woningen.

Balken die gewaterd zijn hebben minder last van insecten omdat de zoete stoffen van het hout er uit gespoeld zijn.

• Leuk
Waarderingen: Gerco

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
532
174
Apeldoorn
Houtworm hou je niet tegen, het komt en het gaat, in mijn ervaring. Uiteraard kun/moet je (preventief) behandelen, maar uitbannen ga je het nooit. Bovendien, als je ze nu behandeld, ben je ongeveer 15 jaar beschermt, ga je daarna de vloerbalken opnieuw behandelen?

Of de balken herbruikbaar zijn hangt van de schade af die de houtworm al heeft aangericht, in de foto lijkt het zeer beperkt, maar lijkt er boven het kleine gangetje al bredere gangen verpulpte houtstof te zitten?

Anderzijds, (geen idee hoeveel balken je nodig hebt) nieuwe balken kosten niet de wereld, leg je waarschijnlijk met een kleinere hoh afstand (origneel lagen ze bij mij op ruim 70, nu op ongeveer 54) en levert je dus een stabielere vloer en een zekerder gevoel op... ;)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.