Houtworm gaten herstellen

Isa belle

Nieuw lid
9 apr 2023
1
0
Belgie
Goedemorgen,

Wij hebben een oude woning aangekocht met een mooie antieke beuken trap. De trap is helaas erg aangetast door houtworm, we hebben de houtworm reeds bestreden. De tredes zijn nog in goede staat, maar de dunne trapspijlen zijn erg verzwakt. Is er een mogelijkheid om die kanalen te injecteren met een product om er weer wat sterkte te krijgen? Ik zou namelijk graag de originele zo veel mogelijk behouden. Enkele spijlen zijn gebroken - die heb ik kunnen herstellen met een deuvel.

Dat is iets wat ik zag in de repair shop, maar ik ken niemand die dit al gedaan heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=Mw5_FnxNaTc

Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? En welk product hebben jullie dan gebruikt? Ik ben benieuwd naar jullie ervaring hier mee.

Groeten
Isabelle
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.991
818
Omgeving Leiden
Daar heb ik geen ervaring mee moet ik vooraf even zeggen. Bij het artikeltje van de repairshop gaat het enkel om cosmetische verbeteringen en het behoeden voor verder verval; niemand gaat die schoenen nog gebruiken.
Trapspijlen hebben een belangrijke functie. Je wil niet dat je straks met leuning en al beneden ligt. En het zijn al dunne exemplaren schrijf je. Vervangen lijkt mij de beste en veiligste optie.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Enkel trapspijlen draaien is leuk werk. Moet je er 20 draaien dan vind ik het de richting op gaan van werken. Dan wordt het "vervelend"
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.