Houtsoorten voor een (schilderij) lijst?

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.608
549
Steenbergen, Noord Brabant
Hier moet ik een beetje context bij plaatsen want het gaat wel om iets speciaals:rolleyes:……
een tijdje geleden zijn mijn echtgenote en ik tegen een aquarel aan gelopen die we beiden erg mooi vonden.
Het is op rijstpapier geschilderd, welke redelijk doorzichtig is. De aquarel zelf is ca. 2m breed en uit het hoofd ca. 40 cm hoog en was tentoon gesteld tussen 2 plexiglas platen die met rvs bouten waren gekoppeld. De bedoeling is om die aquarel aan te schaffen en daar een mooie lijst omheen te maken. Het thema van de aquarel is het oppervlak van water met planten e.d. die daar bij horen. Het papier gaat wel weer tussen twee plexiglas platen o.i.d.
De lijst die ik in gedachten heb, wil ik aan boven en onderzijde voorzien van een dunne ledstrip voor het aanlichten. Om het natuurthema te accentueren wil ik de lijst van hout maken en dit blank laten. Kan evt. Met olie of lak worden afgewerkt. Ik zat te denken om voor de horizontale zijden plataan te gebruiken i.v.m. de mooie tekening (rimpeling). Voor de vertikale zijden dacht ik aan cocobolo of een andere donkere houtsoort.
Het geheel krijgt de ophangpunten aan de zijkanten. De plexiglas beplating is ook een keuze i.v.m het gewicht.
De vraag is, omdat ik alleen ervaring heb met plataan op de draaibank of deze houtsoort geschikt is voor dit soort werk? Ik wil de lijst een beetje een ‘Japans’ profiel geven (bijv. De liggers in een Japanse poort). Dingen waar ik eventueel constructief rekening mee moet houden? Ik hoor graag jullie ideeen.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.498
712
Enschede
ingoogni.nl
Geheel eens met @Bert Vanderveen Daarnaast, een van de vele planten die voor "rijstpapier" gebruikt worden en die een papier geschikt voor aqurel opleveren is de moerbei boom. Misschien kun je, of je lijstenmaker, daar wat mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
85
61
Kapellen (Antwerpen)
lijkt iets om een heel lichte (kleur) houtsoort voor te kiezen - populier of zo (past dan subtiel ook nog in het waterthema ;) )
Hou er best ook rekening mee dat als je het licht van de ledstrip door de plexiplaten wil laten verspreiden (kops gemonteerd), elk stofje, krasje, vingerafdrukje... extra getoond wordt
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.608
549
Steenbergen, Noord Brabant
lijkt iets om een heel lichte (kleur) houtsoort voor te kiezen - populier of zo (past dan subtiel ook nog in het waterthema ;) )
Hou er best ook rekening mee dat als je het licht van de ledstrip door de plexiplaten wil laten verspreiden (kops gemonteerd), elk stofje, krasje, vingerafdrukje... extra getoond wordt
Dat wordt inderdaad wel een aandachtspuntje ja. Maar het is eerder de bedoeling een soort van strijklicht te creëren. Daar ga ik eerst wel nog even mee experimenteren om te zien wat het mooiste effect geeft.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.927
816
Enschede, Twente
@knotwilg @Bert Vanderveen
waarom raden jullie direct hulp van een lijstenmaker aan ?
wat is er zo specifiek aan kaders maken dat een hobbyist er beter niet aan zou beginnen ?
Een eenvoudige lijst is al een hele opgave voor een hobbyist als er gemikt wordt op strak en sterk, laat staan een gecompliceerdere opgave zoals jij voor ogen hebt. Dan telt ervaring, zeker als het gaat om een harmonisch geheel te maken - dus niet alleen de keuze en verwerking van het hout, maar ook de verhoudingen, de details (splines?), het passe-partout, de mogelijk noodzakelijke versteviging, kwaliteit van het glas (museumglas!), ophangsysteem, enz..

Sommige lijstenmakers zijn ware kunstenaars (niet voor niets zijn er wedstrijden in de branche), die het resultaat op een hoger niveau kunnen tillen.

Ik denk dat je blijer wordt van wat een professional ervan maakt dan dat je steeds geconfronteerd wordt met 'het is net niet (strak) (mooi) (evenwichtig) genoeg".

Maar dat is mijn mening, en daar hoef niemand zich wat van aan te trekken - soit, dus.

PS Hier in Enschede is Toon Govaarts een excellente lijstenmaker. Kijkje op zijn site (Portfolio!):

 
  • Leuk
Waarderingen: EdP en knotwilg

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.498
712
Enschede
ingoogni.nl
@knotwilg @Bert Vanderveen
waarom raden jullie direct hulp van een lijstenmaker aan ?
wat is er zo specifiek aan kaders maken dat een hobbyist er beter niet aan zou beginnen ?
Heb je wel eens een maatpak laten maken? Hoe wil je de afwerking van het revers, glad of met een "dimpeltje", hoe fijn moet het dimpeltje, hoeveel dimpeltjes. Hoe moet het borstzakje, met of zonder klepje, blind of met omslag. Voering, contrasterend met de stof va het pak of juist niet, welke kwaliteit, mat glandend. Binnenzak, de standaard afmeting links of rechts. Een extra diepe voor vliegtickets, of een wat sterkere voor je telefoon. Je Walther PPK, doen we die in het jasje of liver in de broek. Moeten we de broek dan een wat ruimere bandplooi geven? Een riem of liever bretels? Dat gaat met knoopjes. Wat doen we overal voor knoopjes? Hoorn, been parelmoer. Kissing buttons op de mouw, 3, 4, 5? M'n toen nog niet ega viel zowat van de kruk, 4621 mogelijkheden. Ze dacht dat een trouwjurk moeilijk was.

Eeen goede lijst is een maatpak. Het is niet alleen maar eenhouten randje. Je denken over dingen als, wel of geen passepartout. Is het op handgeschept papier dat niet is schoongesneden? Dan waarschijnlijk geen, maar met voldoende ruimte kan het wel. Zo wie zo, hoeveel ruimte is goed tussen lijst en werk. Wat voor karton vor het passepartout? Met een fijn werkje of glad, welke kleur, of in twee lagen met contrasterende kleuren? Op wat voor achtergrond zet je de aquarel? Licht donker. Natuurlijk worden er alleen zuurvrije materialen gebruikt. Het snijden van een passepartout allen al is iets dat je niet even met een stanleymesje doet. Hoe is de rest van de constructie, achterwand, ophanging. Dan hebben we het nog niet eens over hout, profilering, kleur, afwerking, verguld....
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
119
134
Aerdenhout
Met die redenering van hierboven kan je alles beter door iemand laten maken die het beter kan he... Ik heb zelf een paar eenvoudigere lijsten zelf gemaakt, prima te doen hoor. Beetje nadenken / afkijken / experimenteren en je komt er echt wel.

Succes!
 
  • Leuk
Waarderingen: Charel09, EdP en jelmer

Sparrows

Actieve deelnemer
5 jul 2024
48
36
Den Haag
Ik las net je bericht en opper wat ongevraagd advies/informatie over je glas-keuze. Gebruik van goed glas zorgt dat je aquarel (en het papier) niet verkleuren (het liefst museumglas, wat Bert vanderveen al benoemde ). Dat is niet goedkoop MAAR eenmaal vervaagd of verfletst is je oorspronkelijke, kostbare prent voor altijd verdwenen. Het glas zal het gewicht veranderen en dat is natuurlijk van invloed op je lijst-keuze. Succes met het project en groet, Michiel
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.128
898
Omgeving Leiden
Het ligt natuurlijk aan de voorstelling maar ik ben altijd wel gecharmeerd van esdoorn.
Licht van kleur. Inderdaad weinig tekening, maar dat kan juist goed uitkomen.
Wil je toch wat structuur dan kan je denken aan 'birdseye' of 'spalted maple'.
200x40 is een fikse afbeelding. Daarom een achterplaat van multiplex , dan heeft de lijst geen constructieve functie en kan je die zo dik, dun, breed, smal maken als je wilt. Vvoor de horizontale en verticale gedeelten zou ik één houtsoort gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.927
816
Enschede, Twente
200x40 is een fikse afbeelding. Daarom een achterplaat van multiplex , dan heeft de lijst geen constructieve functie en kan je die zo dik, dun, breed, smal maken als je wilt. Voor de horizontale en verticale gedeelten zou ik één houtsoort gebruiken.
Dan ga je toch slinks voorbij aan het gewicht van het glas, dat enkel op het onderste van de lijst drukt...
Ook plexiglas heeft massa, als je niet voor glas kiest.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.128
898
Omgeving Leiden
Dan ga je toch slinks voorbij aan het gewicht van het glas, dat enkel op het onderste van de lijst drukt...
Ook plexiglas heeft massa, als je niet voor glas kiest.
Daar heb je gelijk in, dus het hele glas/ plexiglas/ polycarbonaat pakket laten steunen op een aluminium profiel. En daar overheen de sierlijst. Is dat een idee @EdP ?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.498
712
Enschede
ingoogni.nl
was tentoon gesteld tussen 2 plexiglas platen die met rvs bouten waren gekoppeld.
Was het zo gepresenteerd, alleen maar om het werk te laten zien? Of is de manier van presentatie deel van het geheel? Is het kunstwerk alleen de aquarel of is het geheel het kunstwerk?

Nu is het niet zo dat een werk nooit een andere lijst krijgt, men sneed vroegen ook gewoon een stuk van het schilderij als het niet paste. Maar een lijst en werk zijn vaak aan elkaar gekoppeld, zeker als het ingelijst en al van de kunstenaar komt. Ook worden lijsten gebruikt om te dateren, of om te bepalen of iets 'origineel' is. Denk aan een 19e eeuws werk in een 16e eeuws kader.

Daar zou ik het zeker eens met de maker over hebben.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.608
549
Steenbergen, Noord Brabant
Daar heb je gelijk in, dus het hele glas/ plexiglas/ polycarbonaat pakket laten steunen op een aluminium profiel. En daar overheen de sierlijst. Is dat een idee @EdP ?
Het is maar net hoe de zwaarte van het lijstprofiel gekozen wordt, in combinatie met het gewicht van het glas/plexiglas of wat dan ook. Is onderdeel van het ontwerpproces:cool:. Natuurlijk zou een alu profiel toepassen ook tot de mogelijkheden behoren. Wordt vervolgd.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.