Houtsnijmessen slijpen

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Leuk om te lezen dat je houtsnijden ook leuk vindt. Ik ben dit topic begonnen over slijpen. Ik wil mijn messen graag scherper krijgen. Heb ze nu professioneel handmatig laten slijpen. Snijd beter maar denk dat het nog beter kan. Niks zo fijn als scherp gereedschap. Wil het ook graag zelf leren. Ben nu zo'n 10 maanden bezig. Laatste maand wat intensiever omdat ik met pensioen ben. Groet Wim
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Dit is maar een klein deel van het kookgerei dat ik in de loop der jaren gesneden heb. Op Pinterest vind je nog veel meer. Ik ben al heel snel van vers hout overgegaan op droog hout, omdat de keus van houtsoorten die geschikt zijn om met houtsnijmessen te bewerken dan groter is. Én er is op de wereld droog hout te koop dat veel mooier is dan Nederlandse wilg, populier, berk en andere zachtere soorten. Zirbe wordt traditioneel in Oostenrijk al eeuwen gebruikt voor houtsnijden. Het is bijzonder geurig hout, met mooie nerven. Ik koop het zelf ter plekke in Oostenrijk, wanneer we er op vakantie zijn. Vooral oud Zirbenhout (Zirbe = arve) heeft ook een prachtige kleur. Interesse gewekt, laat wat van je horen en zien op deze site of via Facetime/Zoom/Skype.
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Leuk om te lezen dat je houtsnijden ook leuk vindt. Ik ben dit topic begonnen over slijpen. Ik wil mijn messen graag scherper krijgen. Heb ze nu professioneel handmatig laten slijpen. Snijd beter maar denk dat het nog beter kan. Niks zo fijn als scherp gereedschap. Wil het ook graag zelf leren. Ben nu zo'n 10 maanden bezig. Laatste maand wat intensiever omdat ik met pensioen ben. Groet Wim
Hallo medepensionado, fijn dat je messen nu alvast scherp zijn. Maar je zult ze regelmatig moeten wetten en polijsten. Op de foto's zie je onder andere een leren strop. Van een ingenieur heb ik geleerd dat voor wetten en polijsten ook aluminiumoxide gebruikt wordt. Dat zit ook op sommige soorten schuurpapier. Het is heel goedkoop en werkt verbazingwekkend goed. Nu en dan strooi ik het poeder op een met pasta besmeerde strop. Koop trouwens geen schuurpapier maar schuurlinnen. Als je specifieke vragen hebt, laat maar horen. Ik vind het fijn met medehoutsnijders over het ambacht te babbelen.
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Het beste schuurlinnen dat ik ken: Klingspor uit Polen. Ik gebruik P180 en daarna P600. Te vinden op Ebay.
 

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Leuk om te lezen dat je ook pensionado bent en tijd hebt. Leren strops gebruik ik ook van flexcut met de gele pasta. Ook schuurpapier van Baptist waterproof 600-5000
 

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
D294DFC1-5E6F-4A7C-8813-932D76E0D94C.jpeg

Goedemorgen Edwin,
Ik heb juist dat verhaal over de stam van de kersenboom gelezen. Jij houdt blijkbaar evenveel van hout als van het werkstuk. Mijn eerste aankoop van een stuk stam in Passau. Deze Zirbe was blijkbaar op te rijke grond gegroeid. Een stuk van een Zirbe. In de jaren daarna ben ik in Oostenrijk gaan zoeken in de streken waar boven 1500 meter de Zirbe op de hoge rotsen groeit. En ik vond een timmerman die stammen van Zirbe kocht die al lang bij boeren in de hof lagen. 3DEAFBAA-B1F9-4641-BFC3-BF65C39694EA.jpeg

De Zirbe had ik voor het eerst leren kennen in een Oostenrijks hotelletje waar de slaapkamers van Zirbenhout gemaakt waren. Zirbe geurt geweldig. De geur maakt ook rustig. Sindsdien snijd ik nog voornamelijk Zirbe. Zirbe is makkelijk met handsnijmessen te bewerken. In kersen heb ik ook wel eens gewerkt met handsnijmessen. Als het stuk niet te groot is, gaat het nog. Mijn rechterhand is in de loop der jaren wel sterker geworden. Soms koop ik een stukje bijzonder hout bij de Arnhemse Fijnhouthandel. Heerlijk om daar te snuffelen. Wat een geur.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.