Houtsnijmessen slijpen

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Ik ben oktober 2022 begonnen met houtsnijden. Waar ik tegen aanloop is het slijpen van de messen. Ik heb van alles geprobeerd. Bij Baptist gevraagd, YouTube gekeken, strops gekocht, wetsteen, waterproof schuurpapier enz. Veel geprobeerd en verprutst. Ik ben er de laatste maanden uren mee bezig geweest. Ik krijg de messen niet vlijmscherp. Het werkt niet lekker en begint licht te frustreren. Is er iemand in omgeving Arnhem die het mij kan leren? Of iemand die cursus weet. Ik heb messen van flexcut en 1 van morakniv. Mvg, Wim
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Ik ben oktober 2022 begonnen met houtsnijden. Waar ik tegen aanloop is het slijpen van de messen. Ik heb van alles geprobeerd. Bij Baptist gevraagd, YouTube gekeken, strops gekocht, wetsteen, waterproof schuurpapier enz. Veel geprobeerd en verprutst. Ik ben er de laatste maanden uren mee bezig geweest. Ik krijg de messen niet vlijmscherp. Het werkt niet lekker en begint licht te frustreren. Is er iemand in omgeving Arnhem die het mij kan leren? Of iemand die cursus weet. Ik heb messen van flexcut en 1 van morakniv. Mvg, Wim
Edwin van @hartvoorhout.jouwweb.nl kan je wellicht helpen..
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Hoi Wim , we kunnen rustig een keer wat afspreken, geen probleem al wordt dat niet op korte termijn. Ik weet niet of jij naar ODH komt ?.
Veel al slijpen we te rond waardoor we niet de juiste scherpte krijgen. Let wel , je hebt niks verprutst. In het ergste geval kun je ze altijd opsturen om ze te laten slijpen ( door prof ). Dit kost dan misschien wel iets maar hun kunnen vaak verkeerd geslepen weer als nieuw krijgen. Ik heb ook geen slijpmachine van honderden euros met speciale slijpstenen.

Je bent altijd welkom in Heelsum.

Groet Edwin
 

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Hoi Edwin, Dank voor je reactie. Zutphen had ik nog niet in de agenda staan. Begreep dat het daar voornamelijk om houtdraaien gaat. Mocht het de moeite waard zijn zal ik zeker gaan. Heelsum ligt dichtbij, dus een keer afspreken lijkt me leuk, ook al moet ik daar even op wachten. Mvg Wim
 
Hoi Wim,

Leuk , we gaan wat afspreken .
ODH 2022 in Zutphen........ Je hebt voor een deel gelijk, hout draaien is al om en massaal aanwezig maar, er zijn veel interessante andere dingen te zien. Veel aanbieders van gereedschappen, hout en nog veel meer. Ik vind het bijna jammer dat ik zelf sta. Ik krijg die dag bijna niet de kans om zelf rond te neuzen. Vorige beurzen heb ik prachtig en goedkoop hout gekocht maar ook hele mooie gutsen voor een veel lagere prijs dan normaal. Dus ik zeg kom naar Zutphen en geniet.

Neem een werkstuk mee en je kunt gratis naar binnen 👍🏼😁.

Groet Edwin
 

WimZon

Nieuw lid
16 okt 2022
14
8
Arnhem
Dan ga ik kijken of ik kan op die datum, zal wel lukken. Had geschreven dat ik oktober 22 was begonnen maar dat was oktober 21. Werkstukjes heb ik zeker. Ook al eens bij ander artikel geplaatst.
 

Bijlagen

  • 20220416_104253.jpg
    20220416_104253.jpg
    109,9 KB · Weergaven: 5
  • IMG-20220501-WA0001.jpeg
    IMG-20220501-WA0001.jpeg
    56,1 KB · Weergaven: 4
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.181
353
Etten-Leur
Wim, ik heb nog een alternatief: Jan van Harskamp van Houterij de Specht in Zetten kan je ongetwijfeld leren om te slijpen. Ik volg bij hem de cusus beeldsnijden in hout.
Nb ODH is veel breder van opzet dan alleen houtdraaien maar het is wel volop aanwezig
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.693
2.568
Gaanderen
Ja het is natuurlijk belankrijk te weten waarom men denkt dat het alleen om houtdraaien gaat. Dat daar een hele actieve groep bij zit weet ik. Ook dat Radius (nederlandse houtdraaiersvereeniging) er prominet aanwezig is is een feit. Maar volgens mij is het minder dan de helft.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl
Ik denk niet dat je kunt stellen dat de ODH voornamelijk over houtdraaien gaat ;-)
Nee, dat kun je zeker niet.
Er is zoveel meer om te zien, ontdekken en je vingers bij af te likken.
De laatste ODH..... Tjonge ik het daar intresaria werkstukken gezien waarbij me het water uit de mond liep. Ongelofelijk dat er mensen zijn die dat kunnen maken. Ook heb ik met open mond staan kijken en praten met iemand die cello,'s maakt. En hoe hij deze vervaardigd, kunstwerken met een hele grote K, stel je voor, dan maakte hij voor de koper ook nog een reis model zodat ze op hun hotelkamer konden oefenen terwijl hun instrument acclimatiseerde aan de concertzaal waar ze dat weekeinde of die week concerten gaven . Tevens heb ik zelf prachtige en bijzondere stukken hout gekocht . Dus er is veel en veel meer dan alleen maar houtdraaien.
 
Laatst bewerkt:
Ja het is natuurlijk belankrijk te weten waarom men denkt dat het alleen om houtdraaien gaat. Dat daar een hele actieve groep bij zit weet ik. Ook dat Radius (nederlandse houtdraaiersvereeniging) er prominet aanwezig is is een feit. Maar volgens mij is het minder dan de helft.
Ik probeer zoveel mogelijk houtsnijders bij elkaar te krijgen. De laatste keer hadden wij als houtsnijders een hoekje waar we gezamelijk het publiek onze werkstukken en kunsten konden tonen. Er was enorm veel interesse van de bezoekers wat ik heel erg waardeerde.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ook heb ik met open mond staan praten met iemand die cello,'s maakt.
Ik ga zelf altijd even bij het Bouwerscontact van de Vereniging Huismuziek kijken bij die makker die klarinetten (en blokfluiten) bouwt. Daar kan ik ook altijd een leuke conversatie over akoestische eigenschappen van blaasinstrumenten mee opzetten...
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
Jaren geleden heb ik in verschillende ateliers leren beeldhouwen in hout, met gutsen. Maar na een tijdje ben ik overgestapt naar houtsnijden met messen. Ik vind het fijn dichter contact te hebben met hout. En daarom snijd ik nu al een jaar of tien lepels en ander kookgerei. Begonnen ben ik met vers hout, maar de laatste vijf jaar gebruik ik Zirbe. Omdat hier nu even het onderwerp houtsnijmessen en slijpen is, post ik hierbij het gereedschap dat ik gebruik. Aarzel niet om contact op te nemen als je het werken met houtsnijmessen interessant vindt of meer wilt weten over gereedschap en slijpen. Ik heb in een aantal landen (Nederland, Japan, Oostenrijk, Suriname) veel geleerd over houtsoorten, gereedschap, staalsoorten, manieren van slijpen, slijpstenen, design van lepels. Ik zou het fijn vinden houtsnijders te ontmoeten, reëel en virtueel.
 
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

cwv

Actieve deelnemer
28 okt 2019
105
53
Eindhoven
E1CDC1B5-50C0-49B6-9776-C8DA36FA797A.jpeg


De vijltjes zijn horlogemakers- of sleutelmakersvijlen. Geweldig om een werkstuk fijn af te werken. Te vinden op Ebay. Ik heb er eens een stel gekocht uit een oude voorraad van het leger.
Carl
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: hartvoorhout.jouwweb.nl

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.