Houtsnijmessen slijpen en/of stroppen?

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb 2 jaar geleden van Vers Hout, Job Suijker, een workshop gehad over lepel snijden. Dat kan ik iedereen aanraden, zo leuk. Met je ogen, handen een scherp mes en een stuk hout ga je aan de slag, echt eerlijk houtbewerken.

Dus is heb ook zo'n Mora houtsnij mes gekocht die het pas echt goed doen als ze vlijmscherp zijn. Beter dan een Gillette scheermes. Als je dan op YouTube rondkijkt (is 1 van mijn favoriete bezigheden geworden....) dan zie dat mensen hun messen slijpen op schuurpapier, op diamand stenen, waterstenen en vooral, ze stroppen allemaal.
Ook weer een techniek met te veel mogelijkheden; een strop van leer, van balsa, mdf. Stroppasta in allerlei kleuren of diamand slurrie.....

Met gewone beitels zie je natuurlijk ook veel verschil, Paul Sellers stropt ook fanatiek, Rob Cosman zweert bij zijn super fijne Shapton.

Doug Linker maakt leuke filmpjes een redelijke no-nonsens guy, en hij zegt dat zijn messen nooit een slijpsteen zien. Hij stropt alleen maar, zelfs elektrisch zoals in het filmpje te zien is.

Hoe doen jullie het, wat is de beste strop en welke strippasta?

jaap

 
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Jaap,

Ik gebruik sinds jaar en dag de electrische polijstmachine van Koch met groene pasta. De schijven zijn ook los te koop en met boorkop of draaibank te gebruiken..

Op de hout-beeldhouwcursus bij Jan van Harskamp gebruiken we van de Tormek het polijstwiel met Tormek pasta. ik zou geen verschil kunnen aanwijzen in de werkstukken die we zo maken, maw wat het beste is? zo belangrijk is dat nu ook weer niet. Bij houtsnijmessen kun je niet zoveel met een dubbele vouw, dus het moet wel vlak of iets hol blijven.
 

Sandra Witteman

Actieve deelnemer
15 nov 2020
61
83
Terborg
Ik heb 2 stroppen, eentje met behoorlijk grove pasta en de andere met fijnere pasta. Beide pasta's had ik nog liggen vanuit het goudsmeden. Belangrijk bij een strop is dat het nagenoeg niet veert, dus een harde ondergrond heeft. Ik heb behoorlijk hard leer op een houtje geplakt en ben daar zeer tevreden over.

Met een strop kun je het moment van echt slijpen uitstellen, maar als je je mes niet goed vlak houdt kun je er ook mee bewerkstelligen dat je eerder moet slijpen, omdat je je scherp afrond. Oefening baart kunst geldt ook hiervoor. Het is wel zaak dat je niet te lang wacht met je mes over de strop heen halen. Als ik een half uurtje zit te snijden dan haal ik m'n mes alweer even eroverheen.

Als m'n messen, beitels, haalmessen, bijlen het niet mee redden met de strop, dan wordt het wetten. Ik had hiervoor altijd een aantal wetstenen, maar die ben ik al bijna een jaar kwijt, helaas. Nu heb ik laatst van dat diamantspul gekocht, van korrel 180 tot 1200. Ik moet zeggen, ik vind het goed werken. Veel feeling met het mes, omdat de "slijpsteen" niet zo zwaar is, dus makkelijker om het onder de goede hoek te houden. Vanaf 1200 pak ik de grove strop en dan de fijne. Ik ben tevreden.

Maar, zoveel mensen, zoveel wensen, dus iedereen doet het anders met een meer of minder bevredigend resultaat.

Groetjes Sandra
16089158924418351465705614077583.jpg
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
444
594
47
Breda
Ik heb een slijp obsessie. Ik kan niet tegen bot gereedschap en heb in loop der jaren veel geïnvesteerd in slijpmiddelen. Niet alleen de manier van slijpen maar ook de hoek van slijpen is belangrijk. Snij je in hardhout kun je beter een grotere hoek aanhouden.

Stroppen is de laatste stap in het slijpproces. Stroppen geeft de snede net dat zetje van zeer scherp naar eng scherp. Met stroppen kan je bijna altijd van scherp naar eng scherp gaan maar is je mes bot dan heeft stroppen geen zin meer. Dan zul je moeten gaan slijpen.

Een goede strop is vlak, hard en groot. Ik werk met diamand sprays. Een pasta zal je regelmatig moeten aanbrengen maar een spray gaat vrijwel onbeperkt mee. Diamand spray werkt ook beter met de betere modernere metalen.

Ik heb 4 verschillende strops met de volgende compounds : 4 micron, 2 micron, 0,5 micron en 0,01 micron.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sandra Witteman

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.582
2.502
Gaanderen
Ik .deel de mening van Wijk. Ik heb de polijstmachine van Robert Koch. Met hun polijstpasta kun je het slijpen een 10 keer uitstellen. De pasta bevat een soort koelmiddel. Hierdoor heb je geen last van de warmteontwikkeling. Ik heb er een met vier schijven van 2cm. Er is inmiddels een schijf van 4cm beschikbaar. Deze wil ik zeker adviseren. Ik slijp op de Tormek en wet af op de Koch machine. Niet dat er veel verschil zit tussen afwetten op de Tormek hoor maar dat vloeibare polijst middel spat bij mij.
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
815
161
Twello
Mijn beeld is dat goede polijstpasta het belangrijkst is. Dan maakt het niet veel meer uit waar je het op smeert.
Voor gutsen smeer ik het op ronde houtjes, voor beitels en messen op leer. Als je zeer regelmatig wet en alleen Linde snijdt heb je bijna geen wetsteen nodig.
Echter als je vuren, grenen of ander hout met noesten schaaft dan redt je het niet zonder slijpstenen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Leuke en waardevolle reacties allemaal. Heb zelf net als Mosseltje ook wel wat een slijpfetisj. Maar dat stroppen is nog wel iets aparts. Je leest over harde materialen als strop, zoals mdf of esdoorn maar ook zachte zoals leer en balsa hout. En met leer komt het dan weer heel precies welke kant boven zit.

Heb zelf een oude strop met een stuk suède achtig leer aan de bovenkant. Gebruik eigenlijk alleen maar het gele stootblok van Flexcut als strop pasta. Vorig jaar op de Open Dag Hout kocht ik bij de leerbewerkster uit Arnhem een stukje leer voor een strop. Zit al een tijdje te twijfelen welke kant boven.
Heb ook al een half jaar geleden een heel klein flesje met diamandpasta van Jende gekocht. Dat heb ik op een stukje balsa hout gesmeerd (ben daar dan misschien te zuinig mee :() maar zag nog niet direct verschil met de suède strop met pasta.

Maar stroppen heeft wel effect, het maakt de snede nog iets zuiverder en daardoor scherper. En echt scherp is iets wat je een keer moet beleven, dat het mes plots net wat gemakkelijker door het hout snijdt en een glanzend oppervlak achterlaat.

Nog wel een vraagje: die suède strop gebruik ik al een tijdje, ook voor b.v. de keukenmessen. Moet je zo'n ding ook een keer schoonkrabben en hoe zie/weet je dat?

Zal van het balsa plankje nog een foto opzoeken. Moet ook nog een strop hebben waarvoor ik een oude leren broeksriem gebuikt heb. Vind de esdoorn stropwielen die in het filmpje van Doug Linker staat ook de moeite waard om een keer te maken voor de gutsen.

jaap

op de foto's de oude strop die 33x7,5 cm is. Het nieuwe leren stukje er onder is 22 x 6,5cm

oude strop.jpg

nieuwe strop glad.jpg

nieuwe strop ruig.jpg
 

Joseph

Actieve deelnemer
17 aug 2013
219
92
Omgeving Alkmaar
Ik gebruik een simpele zelfgemaakte tweezijdige strop. Aan een kant het leer met de ruwe zijde naar buiten, met polijstpasta erop. Aan de andere kant het gladde leer. Het leer heb ik simpelweg met dubbelzijdig tape bevestigd. Stuk hout van een oude tafel, leer uit een doos met stukken leer van marktplaats, en witte polijstpasta (hbm?). Geen idee van de 'korrelgrootte' van de polijstpasta, maar het werkt denk ik. Ik kan er kopshout mee spiegelglad mee snijden.

20201228_181428.jpg20201228_181421.jpg
Dat schoonmaken van de strop ben ik ook wel nieuwsgierig naar. Doet iemand dat? De mijne zit vol met prut. Of kun je dan beter het leer vervangen?
 
Het slijpen van snij messen probeer ik zo min mogelijk te doen.
Dat wil zeggen dat ik ze echt alleen "slijp " als de snede is beschadigd door gebruik, iets in het hout of vallen stoten tegen ander gereedschap.
Ik gebruik als de snede goed is Flexcut Gold wetpasta. Soms op papier wat op een vlakke glasplaat geplakt zit, maar vaak op een polijst schijf.

Door gebruik te maken van een polijst schijf hou je ook het deel wat niet geslepen wordt schoon en glad.

Edwin
 

Mathijs

Actieve deelnemer
31 mei 2010
26
8
Wijk bij Duurstede
Ik heb nog maar een paar lepels gemaakt maar heb nog nooit hoeven slijpen. M'n mora is nog steeds vlijmscherp. Wel strop ik het mes zeer regelmatig.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.