hout'scheur' vullen

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Hallo,

ik heb een plak van een boom verwerkt tot schijf (wat een broodplank word). Nu is het zo dat ik het deel van de boom heb waar de stam splitst in twee stammen. In het midden van de schijf zit dus een scheur, wat feitelijk ook schors is. Ik wil dit vullen met epoxy want daar hoor ik goede verhalen over. Nu heb ik er nog nooit meegewerkt. Welke epoxy kan ik het beste gebruiken? En de schijf wordt uiteindelijk afgewerkt met houtolie (skydd van ikea) kan ik het beste eerst vullen met epoxy of eerst olieen? En is het beter om de epoxy te vullen met kleurpigment of met houtstof?

René
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Epoxy en olie zijn geen goed idee, voor een optimale hechting van de epoxy dient het hout zo schoon mogelijk te zijn.
Persoonlijk zou ik het niet met vulstof vullen, mooier is transparant laten.

Heb je een foto van het geheel ?
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
20131010_170117.jpg

Hier een foto. Transparant laten kan eigenlijk ook wel ondergrond is immers ook donker. De scheur zit ook aan de andere kant blaas ik er lucht door komt het aan de andere kant eruit hij is dus door en door. Vulstukjes sowieso niet dat verpest het totaalplaatje vind ik. Het gaat om de rechter scheur die onderin zit is toch nog van het werken...
 

Mac

Actieve deelnemer
Renault,

Heel mooi stukje hout zeg...Leuk dat je er wat mee wil doen.

Ik heb een soortgelijk gevalletje gehad met een kaasplank. Omwille van de hygiene heb ik de scheur opgevuld met kleurloze epoxy. Daarna de aanzichts kant weer geschaafd en geschuurd en gewoon in de slaolie gezet

Maar, er zijn vele oplossingen denkbaar ;-)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja ik ben er ook erg in mijn sas van. Vooral dat het eigenlijk 3 kernen heeft en dan die bruine vergroeiing in het midden en de 'spiegels die in het midden onderaan en bovenaan zitten (in het echt nog duidelijker zichtbaar) Ik vermoed dat het populier is vanwege de geur maar 100% zeker durf ik het niet te zeggen. Ik wil het inderdaad vullen met epoxy vanwege hygenie en troep die erin blijft zitten. Maar door alle soorten epoxy (of eigenlijk de harders) zie ik het eigenlijk niet meer zo goed welk nou perfect voor de klus is. Als ik deze zo bekijk http://polyservice.nl/Poly-Pox-THV-500--200-gr-epoxyhars-p-16173.html lijkt die de taak te volstaan. Kan iemand dat bevestigen?
 

Mac

Actieve deelnemer
Ja, het is een uniek stukje hout.

Epoxy wordt eigenlijk maar door een of twee fabrikanten gemaakt ( Shell en ?? ), en vervolgens gaat het een ingenieus distributie apparaat in.
Ik heb WEST epoxy gebruikt, maar wat jij hier aangeeft is net zo goed. Niet vergeten de harder ook te bestellen he?? :)

Ik zou eerst even een kleine hoeveelheid aanmaken om gevoel voor het produkt te krijgen alvorens met het echte werk te beginnen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er zijn wel meer fabrikanten die epoxy maken
Zowel de epoxy als de harder zijn belangrijk, niet elke epoxy verdraagt zomaar elke harder (langzaam, gewoon, snel)
Als je het goed wilt doen moet je eigenlijk epoxy nemen die geschikt is voor bijv, drinkwater tanks te maken (levensmiddelen geschikt dus) maar ik geloof niet dat je de epoxy er af gaat snijden om die tussen je brood te krijgen dus zelf zou ik geen moeite met gewone epoxy hebben.

'T is hier nog bij lange na niet op orde, anders mag je hier wel een scheurtje komen vullen (heb genoeg epoxy staan om schalen te gieten :)

Er is ook nog een epoxy hars die erg mooi als vervanger van bijv. lak, dit heet foto hars, als deze aangebracht is moet je deze verwarmen en zo komen de luchtbelletjes er uit en krijg je een zeer goede vloei
Dit resulteert in een dikke laag met een diepe glans waar je uren naar kan kijken :) (maar dat was niet je vraag)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Je hebt al besteld zie ik.
Mengen doe je het beste door de delen te wegen (veel nauwkeuriger dan afmeten)
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Bedankt voor je aanbod maar inderdaad te laat. En het klopt dat gewichtverhouding nauwkeuriger is maar dan moet je die wel weten... Als die binnen is en alles erop zit schiet ik nog wel een fototje.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Staat er meestal wel op en anders even bellen met waar je het besteld hebt (polyservice ?)

Laat je iig niet verleiden als er op 2/1 op staat (of iets anders) als volume om dit om te rekenen naar gewicht.
Het sg. van hars en harder is niet hetzelfde
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja klopt, zat nog even op de site te kijken. Daar staat zelfs al vermeld dat de verhouding in gewichtsdelen is. Ik ben er van op de hoogte dat gewicht en volume anders is; zelfde als bij 2k lakken.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Oke, de scheur is gevuld dat is ziet er top uit. Tevens een aantal lagen olie (skydd van ikea) op gesmeerd. Nu heb ik er wat waterdruppels op gesprenkeld om te kijken hoe waterafstotend het geheel is. Dat is acceptabel maar wat wel is dat waar de waterdruppels lagen nu rood/oranje vlekjes zitten. Iemand die dit herkent of weet waar het aan kan liggen?
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Heb je toevallig druppels epoxy gemorst en vervolgens de boel weer opgeschuurd om die druppels epoxy voor het oog te verwijderen? Het kan namelijk zijn dat die verkleuringen druppels epoxy zijn die wat dieper het hout in is gedrongen
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Nee ik heb niet geknoeit met de epoxy. Blijf het wel raar vinden zeker bij olie die zeer geschikt is voor snijplanken. Misschien een reactie met een stof in het hout??
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.