Goedemiddag Jaap,
Mooi werk ! Ik hou er wel van dat het hout bij wijze van spreken tot en met het zaagsel opgebruikt wordt. Weggooien kan altijd nog (al besef ik dat je wel de ruimte moet hebben om alle stukken en stukjes resthout te kunnen bewaren).
Ben nog wel benieuwd naar een stukje verslaglegging van het houten blokje met de kogels erin... Kun je daar ook wat van posten ??
Hoi Ekko,
Dat eerste blok met een kogel erin was 60x60x60 mm, dat dat lukte goed. Maar zulk dik hout had ik niet meer, en toen heb ik 4 kubussen van 45x45x45 mm gezaagd, en daar die 23mm gaten in geboord. Maar dat mislukte, er zit dan te weinig "vlees" om het boorgat, ze barstten allemaal open.
Omdat ik nog balkjes van 45x60mm had liggen, heb ik dat ding met die twee kogels bedacht: in de brede zijde een sleuf van 23mm, en in de smalle zijde een sleuf van 16 mm. Ik heb er maar één gemaakt, en intussen weggegeven. Het enige dat ik er nog van heb is dit schetsje (op het witte tafelblad):
De sleuf van 23mm in de brede zijde heb ik -naar binnen toe- heb verbreed met een zwaluwstaartfreesje, is het nog te volgen?? De sleuf van 16 mm in de smalle zijde speelt verder geen rol, die is er om alles te kunnen zien...
Ná het zagen en frezen van de gleuven heb ik het houten blok een uur gekookt, en vervolgens de stalen knikkers één voor één naar binnen geperst door de 23mm sleuven (aan. lange kant, dus niet door het kopse hout, zoals bij die kubus).
To mijn verbazing ging dat persen vrij gemakkelijk, ze plopten er gewoon in. Daarna het zaakje in de magnetron, en eenmaal droog, in de olie (dat was in dit geval Danish Oil).
Het grappige is dat de twee kogels hun eigen weg vinden in het blokje, je kunt het ding zowel in verticale als ook in horizontale stand gebruiken, bv. als presse-papier....