Houtrek / opslag vraag

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
Hi all,

Ik heb nu een partij grote schaaldelen liggen. Notenhout is het breedste met 70cm. Nu wil ik het hout in een rek gaan opslaan. Mijn garage heeft nog flink wat kluswerk nodig en wil het hout van de grond af hebben ter bescherming en ruimte die het inneemt.
Na wat research online heb ik zelf twee mogelijkheden geidentificeerd:

1: Rek maken met vuren balken
2: Modulair ijzeren wandrek

Ik neig gezien de modulairiteit en kosten naar optie twee. Qua gewicht moet het geen problemen leveren aangezien ik genoeg dragers wil plaatsen. Echter de dragers hebben een maximale diepte van 60cm, dit zou voor het noten een 10cm overhang betekenen.
Graag had ik jullie mening over wat de beste aanpak is en of 10cm overhang acceptabel is.

Groet,
 

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
60MM haak heeft de volgende specificaties:

Belasting/draagkracht 65 kg
KenmerkDe specificatie van het draagvermogen is per paar, max. plankdiepte: 600 mm

En ik wil dus over de breedte 4/5 dragers hebben.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
bij de haken of dragers stel ik mij geen vragen
wanneer je er per breedte 4 hangt, heb je dus 2 x 65 = 130 kg draagkracht
het zijn de rails waarvan ik niet zeker ben
wat gaan die aankunnen ?
hoe breder de dragers - en je neemt de breedste - hoe groter de trekkracht op de rails
kunnen de wand + de bevestigingen dat aan ?
hoeveel kg ga je in totaal aan de rails hangen ?
 
  • Leuk
Waarderingen: Kayu

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
bij de haken of dragers stel ik mij geen vragen
wanneer je er per breedte 4 hangt, heb je dus 2 x 65 = 130 kg draagkracht
het zijn de rails waarvan ik niet zeker ben
wat gaan die aankunnen ?
hoe breder de dragers - en je neemt de breedste - hoe groter de trekkracht op de rails
kunnen de wand + de bevestigingen dat aan ?
hoeveel kg ga je in totaal aan de rails hangen ?
50kg per 20cm rails
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Zet die wanddragers goed vast, bij mij zijn ze de eerste keer uit de muur gekomen en is alles eraf gevallen. Ik had er net 30 seconden daarvoor onder gestaan. Mazzel gehad.

Bedenk je ook dat als de rails niet goed uitgelijnd zijn, het gewicht mogelijk niet goed over alle dragers is verspreid, waardoor je belasting te zwaar kan worden voor een rails..
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.148
1.953
Klein-Brabant, Vlaanderen
Zet die wanddragers goed vast, bij mij zijn ze de eerste keer uit de muur gekomen en is alles eraf gevallen. Ik had er net 30 seconden daarvoor onder gestaan. Mazzel gehad.
precies dat had ik in gedachten 😭
Bedenk je ook dat als de rails niet goed uitgelijnd zijn, het gewicht mogelijk niet goed over alle dragers is verspreid, waardoor je belasting te zwaar kan worden voor een rails.
daartoe heb ik op de wand eerst sls'en gezet, en de rails met een laserwaterpas uitgelijnd daar op
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Tweede optie zou ik ook niet doen, die verticale rails zijn gewoon te dun hiervoor. Ik heb ook al eens veel geluk gehad een stapel hout net niet op mijn hoofd te krijgen. Gelukkig was mijn vader vlakbij, zodat hij alles er terug kon afhalen terwijl ik aan het stutten was. Het was niet de bevestiging aan de muur die faalde, maar de rail zelf die plooide.
 
  • Leuk
Waarderingen: thewieger en MartijnEHV

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Een klein deel van mijn voorraad ligt op systeem b. Overige voorraad ligt ook op verstelbare stellingen. In de praktijk verstel je de stellingen niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kayu

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Ik zou aan een verticale koker een horizontale steun vastlassen , omgekeerd L profiel. Het profiel waar je de dragers inhaakt kun je vastschroeven of lassen aan de verticale staander. Het geheel word dan zelfdragend, voor de zekerheid kun je de bovenkant vastmaken aan de garagemuur, maar dat word dan geen extreme belasting omdat de horizontale steun onder de krachten opneemt. Je moet aan de onderkant wel een schoortje lassen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ik heb een complete slaapkamer voorzien van de enkelvoudige dragers en ik moet zeggen dat het tot nu toe aardig is blijven zitten. De dragers liggen tot het plafond vol met vooral tropisch hardhout en eiken.Ik heb een paar dubbele dragers gebruikt voor mijn materiaallift. 60 cm lang en daar gaan zonder problemen 8 zakken gips op. Dus die dingen kunnen best wel wat hebben. In mijn nieuwe hobbyhok heb ik een gebruikte overtoom draagarm stelling gezet. Die is nog een stuk steviger. Maar belangrijker, hij hoeft niet aan de muur vast, want ik heb niet zo'n vertrouwen in metalstud met gipsplaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kayu

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
@Kayu misschien lees ik eroverheen, maar wat is de muur samenstelling? En die link afbeelding van die pluggen hmmmm die zou ik zelf nooit gebruiken ongeacht de muur.
 

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
@vandikte Had mijn post verwijderd toen ik merkte dat de pluggen niet goed waren. Ik heb zojuist alles opgehangen. Wat een k*t werk om 5 strips op gelijkte hoogte in beton te boren. Gelukkig was Hornbach weer open en heb ik met kundige medewerker gesproken. Ipv 6 mm 4,5 diep te gaan (zoals aangeraden van fabrikant) zijn we naar 8mm beton pluggen met 6cm lange schroeven gegaan.Per strip 10 schroeven in de muur. Bij twee strips onderin gat niet recht geboord en daardoor een slot onbruikbaar. Niet erg aangezien ik daar netjes de zware noten schaaldelen kan onder schuiven.
Ben verder te vreden over hoe het hangt. wellicht dat ik nog wat schuim rol over de dragers leg zodat hout wat makkelijker contact maakt als er paar mm verschil is.
Kan nu stuk voor stuk mijn nieuwe werkplaats verder inrichten (elektra, afzuiging etc.) En dus tijd zat om te kijken of alles blijft hangen zonder dat er iemand in de buurt is.

Ohja van boven naar beneden:
1 Esdoorn
2 Essen, Walnoten en gestaakte project : Nelson Bench van essen hout
3 Kersen
4 Noten
 

Bijlagen

  • IMG_2168.jpeg
    IMG_2168.jpeg
    172 KB · Weergaven: 44

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
In beton blijft het al gauw zitten. Een standaard 6mm plug met een 4 x 60 schroef is meer dan voldoende. Een 4,5 x 60 in een 8 mm plug, geeft je wat meer ruimte om de schroeven er een beetje scheef in te draaien als de gaten wat verlopen zijn met boren. Om de rails goed op gelijke hoogte te krijgen, plak je achter elke strip twee stukjes dubbelzijdig tape. Dan kan je ze moeiteloos op je maatlijn plakken. Dan de gaten even doorboren met betonboor 5mm. Halve cm is genoeg. Dan haal je de rails van de muur, boort alle gaten op 6 of 8 mm, pluggen er in en je kan de rails monteren. Eerst alle schroeven er in en daarna pas aandraaien.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Kayu

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hi all,

Ik heb nu een partij grote schaaldelen liggen. Notenhout is het breedste met 70cm. Nu wil ik het hout in een rek gaan opslaan. Mijn garage heeft nog flink wat kluswerk nodig en wil het hout van de grond af hebben ter bescherming en ruimte die het inneemt.
Na wat research online heb ik zelf twee mogelijkheden geidentificeerd:

1: Rek maken met vuren balken
2: Modulair ijzeren wandrek

Ik neig gezien de modulairiteit en kosten naar optie twee. Qua gewicht moet het geen problemen leveren aangezien ik genoeg dragers wil plaatsen. Echter de dragers hebben een maximale diepte van 60cm, dit zou voor het noten een 10cm overhang betekenen.
Graag had ik jullie mening over wat de beste aanpak is en of 10cm overhang acceptabel is.

Groet,
Het probleem met beide is dat als je er een plank van wilt hebben die er tussen zit, moet je het er allemaal af halen on de beste plank voor jou project er van tussen uit te halen en dan alles er weer in/op te plaatsen

Vertical plaatsen neemt dit probleem weg en neemt ook minimaal vloer ruimte op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Kayu

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Meer haken gebruiken. Als je niet zo veel ruimte hebt, wil je je houtvoorraad zo hoog mogelijk tegen de muur. Niet op de grond.
 

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
Het probleem met beide is dat als je er een plank van wilt hebben die er tussen zit, moet je het er allemaal af halen on de beste plank voor jou project er van tussen uit te halen en dan alles er weer in/op te plaatsen

Vertical plaatsen neemt dit probleem weg en neemt ook minimaal vloer ruimte op.

Hmmm goede tip, wat laat voor mij nu maar oke haha.Doel was juist om het hout van de vloer af te krijgen...

@chevy66 Qua ruimte is het in dit geval gelijk als ik het er onder schuif. Zoals gezegd is onderin niet alles belastbaar, het notenhout past er. onder , al is het dan op een latje. m2 bezetting blijft dus gelijk.
 

Kayu

Actieve deelnemer
27 mrt 2019
96
24
Aken
In beton blijft het al gauw zitten. Een standaard 6mm plug met een 4 x 60 schroef is meer dan voldoende. Een 4,5 x 60 in een 8 mm plug, geeft je wat meer ruimte om de schroeven er een beetje scheef in te draaien als de gaten wat verlopen zijn met boren. Om de rails goed op gelijke hoogte te krijgen, plak je achter elke strip twee stukjes dubbelzijdig tape. Dan kan je ze moeiteloos op je maatlijn plakken. Dan de gaten even doorboren met betonboor 5mm. Halve cm is genoeg. Dan haal je de rails van de muur, boort alle gaten op 6 of 8 mm, pluggen er in en je kan de rails monteren. Eerst alle schroeven er in en daarna pas aandraaien.
Hahah gouden tips allemaal nu alles hangt :) toch bedankt. Heb er nog 3 :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.