Houtlijm reageert met looizuur in eiken

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Mijn Houtlijm D4 laat zwarte vlekken en spikkels achter op mijn hout (eiken). Welke soort houtlijm gebruiken jullie?

Alvast bedankt
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Heb je eventueel een foto? Vaak reageert eiken met ijzer wel met zwarte vlekken.

Je gebruikt d4 lijm, dus ik neem aan dat het hout buiten word gebruikt? Even om de antwoorden specifieker te kunnen maken.
 

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Heb je eventueel een foto? Vaak reageert eiken met ijzer wel met zwarte vlekken.

Je gebruikt d4 lijm, dus ik neem aan dat het hout buiten word gebruikt? Even om de antwoorden specifieker te kunnen maken.
Dat klopt daarnaast zijn alle lijmen van Griffon (Bison) D2, D3 en D4 PVAC lijmen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik heb met de Griffon KM45 (ook D40 geen problemen met eik.
Maar ik denk, net als Jelmer, dat ijzer de boosdoener is.

Hoe/waarmee heb je het hout bewerkt voor het lijmen + is er in de ruimte waar het eiken lag of is bewerkt ook met ijzer gewerkt/geslepen? Het zou kunnen dat er ijzerslijpsel op het hout heeft gezeten, wat is gaan reageren met het looizuur in het hout doordat het hout nat is geworden van de lijm.
 

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Ik heb met de Griffon KM45 (ook D40 geen problemen met eik.
Maar ik denk, net als Jelmer, dat ijzer de boosdoener is.

Hoe/waarmee heb je het hout bewerkt voor het lijmen + is er in de ruimte waar het eiken lag of is bewerkt ook met ijzer gewerkt/geslepen? Het zou kunnen dat er ijzerslijpsel op het hout heeft gezeten, wat is gaan reageren met het looizuur in het hout doordat het hout nat is geworden van de lijm.
Het is over mijn vlakbank heengegaan dat is alles. Niet in contact geweest met staal. Daarnaast heb ik het werkstuk na het lijmen afgenomen met een natte doek om de lijmresten weg te halen. Dan zou mijn hele werkstuk zwart moeten zijn of niet?
 

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Het is over mijn vlakbank heengegaan dat is alles. Niet in contact geweest met staal. Daarnaast heb ik het werkstuk na het lijmen afgenomen met een natte doek om de lijmresten weg te halen. Dan zou mijn hele werkstuk zwart moeten zijn of niet?
Om het nog wat completer te maken. Het eiken waren ruwe planken van 3,5 cm en zijn teruggeschaafd naar 2,5 cm. Als er dus staalstof op zou hebben gezeten dan was dat er wel af geweest na het van dikken.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
Daarnaast heb ik het werkstuk na het lijmen afgenomen met een natte doek om de lijmresten weg te halen. Dan zou mijn hele werkstuk zwart moeten zijn of niet?
Precies, als het aan de lijm zou liggen, en je smeert de lijm uit met een natte doek, dan moeten er vegen te zien zijn. Als je het eiken nat maakt, en er zit onbewust toch iets van ijzer(stof) op het hout, dan reageert het daar al op. En dan is het alleen waar ijzer is.

Maar een foto zou mij een beter inzicht geven (ik ben nogal visueel ingesteld)
 

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
Precies, als het aan de lijm zou liggen, en je smeert de lijm uit met een natte doek, dan moeten er vegen te zien zijn. Als je het eiken nat maakt, en er zit onbewust toch iets van ijzer(stof) op het hout, dan reageert het daar al op. En dan is het alleen waar ijzer is.

Maar een foto zou mij een beter inzicht geven (ik ben nogal visueel ingesteld)
 

Bijlagen

  • 921DDF04-3271-4FF1-918A-09CD6DDD3737.jpeg
    921DDF04-3271-4FF1-918A-09CD6DDD3737.jpeg
    127 KB · Weergaven: 147

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik heb ook geregeld dat houtlijm bij eik niet transparant opdroogt maar plaatselijk zwart wordt.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Ik heb dit ook regelmatig. Meestal als ik de lijmnaad heb afgedekt met een stuk siliconen om het werkstuk niet aan de werkbank te lijmen. Dat zwarte is oppervlakkig. FF met schuurmachine erover en het is weg.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.621
1.140
Fryslân
frenken heeft een speciale lijm voor eik en geeft aan dat d3 en d4 zwart uitslaat omdat het een zure lijm is
Interresant. Ik wist niet dat bepaalde d3 en d4 lijmen zuurder waren. Ik gebruik altijd d3 lijm, maar heb dit probleem nog nooit ondervonden.

Op de foto zijn het ook alleen de zachtere? nerven als ik dat zo inschat? Daar reageerd het misschien iets feller op?
 

Rogier1311

Actieve deelnemer
19 okt 2021
52
2
Den Haag
De meeste houtlijmen hebben dus een lage Ph zo rond de 2,5 a 3 (pH 7 is neutraal) Die zuurgraad reageert dus met het eiken.
D3 en D4 lijmen 1K zijn niet te verkrijgen met een hogere Ph waarde zover ik heb gezocht.
D2 lijmen zijn zelfs Ph neutraal verkrijgbaar.
D4 lijmen zijn 2k te verkrijgen met een hogere pH.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
899
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Interresant. Ik wist niet dat bepaalde d3 en d4 lijmen zuurder waren. Ik gebruik altijd d3 lijm, maar heb dit probleem nog nooit ondervonden.
Lijkt me onzin - in die zin dat PVAc lijmen _altijd_ zuur zijn. PVAc = polyvinylacetaat; een polymeer van vinylazijnzuur. Daar zit altijd een restant (vinyl)azijnzuur in, en het PVAc kan ook onder bepaalde omstandigheden depolymeriseren tot vinylazijnzuur. Als dit een rol zou spelen zou dat ook voor de D1 en D2 lijmen moeten gelden. En ook voor (de meeste) Titebonds, en alle andere PVAc lijmen. Bovendien is het lig voor mij nieuw dat looizuur met azijnzuur zwart zou kleuren. Er moet echt ergens ijzer in het spel zijn geweest...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.