Natuurlijk, dit kunstwerkje kan zo een museum in... Ik ga er vooralsnog vanuit dat je de zijkanten van iedere plank waar boeken op komen in een groef plaatst of op een andere manier stevig ondersteund.
Ik zie twee opties om doorhangen te beperken zonder het ontwerp optisch te veranderen. Even legenda:
Geel - verticale plaat die je 4 keer in je ontwerp hebt zitten (zijkanten)
zwart - plank die boeken draagt
blauw - plank ter ondersteuning
groen - achterwand
oranje - groef
De eerste optie is het linkermodel. Als achterwand kan je tussen iedere boekenplank een zeer precies op maat gemaakte plaat plaatsen. Deze gaat helemaal tot onderaan en ondersteund iedere boekenplank in serie. In theorie kan nu enkel de voorzijde van de boekenplank doorzakken, maar in de praktijk acht ik deze kans klein (ongeteste statement).
Optie 2 is dat de achterwand 1 geheel is, en dat je daar horizontaal een groef in maakt (oranje) en zo hetzelfde bereikt als optie 1.
Op beide manieren worden de boekenplanken aan de zijkanten en aan de achterzijde ondersteund.
Bekijk bijlage 166249
Even wat brainstormen. Je planken zitten overal op dezelfde hoogte en voor de tussenpanelen is een groef wellicht minder wenselijk. Stel je hebt 18 mm dik materiaal, je groef zou in mijn optiek minimaal 7 mm diep moeten zijn, haal dit weg keer 2 en je hebt nog maar 4 mm materiaal over. Voor mij valt groef hier dus af als ik gebruik maak van 1 enkele 18mm plaat.
Dus je zou dan 2 keer 18 mm materiaal kunnen doen voor de tussenpanelen, dat zou bouwen duurder maken, maar ook iets eenvoudiger. Want je bouwt 3 bakken die later met elkaar verbindt, ipv 1 gehele constructie. Dan kan je 9mm diepe groeven maken voor de boekenplanken. Je zou deze dan ook kunnen bedekken met een front en je zou de breedte van de front (+- 36mm) over alle panelen kunnen doen, inclusief de zijkanten. Een voorbeeld hieronder.
Ik overengineer alles, dat is een van mijn problemen. Maar met bovenstaande suggestie en met het voorstel van Charel bouw je al veel stevigheid in, en het mooiste is dat je het niet ziet.
Hopelijk helpt dit
Bekijk bijlage 166248