Houtkeuze stres

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
899
245
Twello
Denk eens aan lariks. Nadeel is scheurvorming, hars en zacht hout tussen de ringen. Geeft met lijnzaadolie wel een hele mooie rode kleur. Zo'n bankje is leuk, maar er gaat enorm veel hout in zitten.
Met een zaagtafel zit je al snel aan 3 mm voor de zaagsnede en die moet je dan ook nog een keer schaven.

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.451
536
Etten-Leur
Goedendag!

ik wil een bankje gaan maken echter om lekker bezig te zijn en mijn houtwerkskills weer wat verder te ontwikkelen.
Nu heb ik onderstaande afbeelding gezien en wil een vergelijkbaar iets maken.
Bekijk bijlage 159025

Hier zitten diverse bewerkingstechnieken in die ik nog niet eerder toegepast heb en lijkt mij een mooie opstap naar meer.
Het punt waar ik nu tegenaan loop is materiaal keuze... Ik wil het hout graag bewerken zodat het grijzer wordt en behandelen tegen vocht. Het zal voornamelijk binnen staan en met mooi weer naar buiten verplaatst worden. Ook zal het gebruikt gaan worden met bijv. verjaardagen en stel dat iemand iets morst of bijv. een wijnglas erop zet.
De diameter is 38-40mm en ik beschik niet over een vandiktebank dus koop het liefst iets geschuurd. Hoeft niet aan vier kanten geschuurd te zijn zolang het maar niet zo ruw is dat ik 3 dagen aan het schuren ben :)

Het bankje op de foto is gemaakt van Sapele hout wat best prijzig is. Ik heb gekeken naar eikenhout maar ook hier kom ik snel op 200 euro aan materiaal wat voor een testertje wat hoog is. Nu zoek ik dus een (goedkoper) alternatief maar loop hier vast.

In het verleden wat zaken gemaakt van douglas hout echter is dat wat grover en zit ik er niet op te wachten dat er hars uit loopt. Verder ben ik beuken en grenen tegen gekomen maar nog vele andere soorten.

Jullie nog tips/ tricks die mij verder kunnen helpen?!
Een ‘testertje’ of ‘prototype’ zou ik van vuren maken. Voor het ‘echie’ zou ik daarna splintervrij en harsvrij hout kiezen. Bijv iep is een prachtige keuze voor inlands hout. Import bijv Sapele.

John1969

Post veel
10 jul 2023
908
530
‘s-Hertogenbosch
Met vurenhout teststukken maken kan wel maar het is wel bewerkelijk hout.Met scherp gereedschap kom je een heel eind.Bij verbindingen of constructies die ik nog nooit gemaakt heb doe ik ook altijd een teststukje maken.Bv japanse verbinding,houten scharnier of een trapje met een ronding erin.Eenmaal onder de knie pak ik een mooi stukje hout.
Scharnier is van beuken 🫢

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.