Houten zijpanelen huis regendicht maken

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
20
0
Wij hebben een overkapping aan ons huis van hout. Als het regent lekken de zijpaneeltjes echter water door naar de de onderkant van de overkapping, met watervlekken tot gevolg aan het uiteinde van de overkapping (je kan dit zien in de foto). De plankjes absorberen dat water plus het stroomt ook door de spleten tussen de planken naar vanonder.
Mijn vraag is, hoe kan ik die naden tussen die plankjes het beste waterdicht maken? Ik denk dat silicone niet zo'n goede optie is. Misschien met houtpaste of zoiets?
Eenmaal de naden toe zijn, zal ik de plankjes behandelen met een waterafstotende beits. Ik weet dat ik dat zal moeten herhalen na een aantal jaar, maar ik zie het niet zitten om die plankjes eruit te slopen en ze te vervangen met een niet-absorberende kunststof variant. Liever gewoon makkelijk.

De vraag is ook of de watervlekken aan de onderkant van de overkapping daarmee ook gedaan zullen zijn... Ik denk dat er vanaf de onderrand van de onderste plank nog altijd een beetje water zal doorsijpelen naar de planken van de overkapping. Misschien een metalen profieltjes installeren met druiprand ofzo? Iemand suggesties wat ik het beste zou doen? Danku.

Afbeelding van WhatsApp op 2025-05-21 om 20.20.47_bc22d566.jpg20240714_160945.jpg

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.002
2.514
Klein-Brabant, Vlaanderen
dit ziet er niet zo fris meer uit
in de veronderstelling dat het een kleine oppervlakte is, zou ik het volledig vervangen
neem profielen met een groef en een schuine tand uit duurzaam hout
planken schuin naar pannen toe af laten hellen (2 cm / m)
vertikaal raakvlak met de bakstenen met siliconen dichten

1747852671984.png

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
20
0
dit ziet er niet zo fris meer uit
in de veronderstelling dat het een kleine oppervlakte is, zou ik het volledig vervangen
neem profielen met een groef en een schuine tand uit duurzaam hout
planken schuin naar pannen toe af laten hellen (2 cm / m)
vertikaal raakvlak met de bakstenen met siliconen dichten

Bekijk bijlage 156853
Ik ben er zeker van dat dat hout nog in orde is hoor. Ik weet niet welk soort hout het is, maar ik heb de onderkant geschuurd en dat ziet er weer perfect uit. Het is een redelijk harde houtsoort. Er is gewoon een beetje mos dat je ziet daar maar dat betekent niet dat het slecht is. Als ik het schuur gaat het gewoon zoals de onderkant eruit zien.

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
571
260
Aan de onderkant is het probleem dat de plank geen waterhol heeft. Schaaf er een kleine sponning aan als waterhol, zodat het water daar naar beneden valt en niet doorloopt.

Heeft dit hout nu een profiel om te zorgen dan het niet tussen de plank door inwatert? Het lijkt er niet op, en die v-groef helpt al helemaal niet dan.
Vervangen door rabatdelen is dan simpel, dat profiel is ervoor gemaakt. Als je deze planken wilt behouden, zal je iets doorgelijks moeten bedenken. Is het mogelijk om alle drie de planken te voorzien van een sponning als waterhol, en ze versprongen te bevestigen zodat het waterhol voorbij de plank eronder uitsteekt? De bovenste 2 cm. naar buiten, de middelste 1 cm., en de onderste laten zitten zoals die zit.
Voor de bovenste en middelste is simpelweg schuin schaven mogelijk al voldoende als waterhol. Voor de onderste wel een mooie sponning maken.

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.569
1.160
Omgeving Leiden
Ben het met @ZotVanHout eens. Vervangen is het beste.

Maar omdat je er niet veel tijd aan wil besteden kan je het onderstaande proberen.

De onderkant van het verticale vlak met de horizontale beplanking loopt zo te zien gelijk met de onderkant van de beplanking met de watervlekken.
Water dat van het verticale vlak loopt kruipt tegen de watervlekplanken.
Je zou aan de onderkant van de horizontale beplanking een lat van bijv 44 hoog kunnen schroeven zodat het water daar langs loopt. Planken langs de muur afkitten.
De watervlekken bijven, die gaan niet meer weg.

Edit: zie ook @Paul90 hier boven.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.