Houten wasbak

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.604
2.404
Terkaple
www.woodworking.nl
Een tijdje geleden trof ik op zaterdagochtend bij de Houtzagerij in Akkrum een dorpsgenote die hout wilde voor tafelblad in een nieuwe aanbouw. Er moest ook een waskom oid op. We raakten er over aan de praat en ik bood aan om een houten waskom te maken. Het blad wilde ze in esdoorn of een andere lichte houtsoort, ik had nog wat reststukken mahonie liggen en daar de waskom van gemaakt. Toen ik wat later met mijn waskom bij hen kwam, bleek dat ze onder een blad van 60 cm diep, 2 keukenkastjes hadden gezet die ook 60 diep zijn. Als je daar nog opliggende deurtjes voorzet is dat natuurlijk geen gezicht. De kastjes zaten al rondom vast aan de muur met doorvoer voor water en afvoer, dus op mijn voorstel hebben ze het blad weer los gemaakt en 3 cm naar voren gehaald en ik maakte een balkje achter van mahonie met een sponning er in, zodat deze een 6 boven het blad uitsteekt en paar millimeter over het blad valt om de beschadigingen van het losmaken weg te werken.
Ik heb ook de 2 deurtjes gemaakt, het leek me mooi om het mahonie terug te zien in de frames. Om de wasbak iets naar voren te halen, heb ik er een stuk essen achter gezet met de schors er nog aan. Had liever de hele achterwand zo gedaan maar dat kwam niet uit met de spullen die er nog op en bij komen.

De wasbak is 50 cm breed en 13 hoog en 59 lang. Alles in epoxy maar tot mijn spijt vonden ze hoogglans niet zo mooi en heb ik er Skylt overheen gezet. Van warm goudgeel roodbruin is het nu dof donkerbruin, maar ze vinden het prachtig. Kwam er wel achter dat Skylt direct op mahonie en beroerd resultaat geeft. Heb de deurtjes en vullat eerst 2 keer in de schellak gezet.
Ik zal 2 proefstukjes maken van mahonie en eiken met verschillende afwerkingen om het verschil te laten zien.

jaap

IMG_4648.jpeg

IMG_4650.jpeg

IMG_4651.jpeg

33397F99-936D-4482-B887-F3D4C3BA8D9C.jpeg

thomasz

Oud hout
11 apr 2015
2.624
1.204
Omgeving Leiden
Mooi gemaakt en daar heb je nog veel werk aan gehad!
Jammer van het melamine en de osb ombouw, dat vind ik geen recht doen aan jouw werk.
Op de een of andere manier komt hier de foto niet goed door: de deurtjes zie ik gifgroen :) .
Maar goed, over smaak valt niet te twisten

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
735
413
‘s-Hertogenbosch
Mooie wasbak en nette deurtjes.. ik zie ook gifgroen ( vind ik persoonlijk jammer en had misschien het Essen terug laten komen 🫢maar dat is MIJN mening “)
Het is en blijft lastig om afspraken te maken waar iedereen zich aan houdt en die eenduidig zijn….
Het “gele” teepje linksboven op het linker deurtje heeft dat nog een functie????
Groetjes John

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.604
2.404
Terkaple
www.woodworking.nl
De kleuren hebben ze zelf uitgekozen, komt nog een paar keer in de ruimte voor en dat maakt het wel weer eenheid. De deurtjes zijn nog niet afgesteld op de foto en het stukje tape is nog een reminder om de scharnieren goed in te boren. Achteraf had het frame wel 1 of 2 centimeter "dikker" gemogen, maar dat is het effect van het gekleurde paneel. In onze eigen keuken heb ik dezelfde verhoudingen gebruikt maar daar zijn het frame in paneel van eiken. Het blijft een interessante reis, de zoektocht naar evenwichtige en goede vormgeving. Het overleg er over is een uitdaging, heb respect voor allen die dit dagelijks doen voor en met klanten. Het is voor mij eenvoudiger om iets te maken wat ik zelf mooi en of passend vind.

japa

• Leuk
Waarderingen: John1969

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.604
2.404
Terkaple
www.woodworking.nl
Het plankje achter de bak is essen. Ik had nog een plank staan en heb het stuk er uit gezaagd zodat de nerf een beetje rond boven de bak staan.
Als je het zo ziet met een lege tafel was het aangekleder geweest als de plank over de volle breedte was gemaakt, maar dit had de voorkeur.
Zo'n plank met schors die jaren in je werkplaats staat moet wel voorzichtig schoongemaakt worden. Dat heb ik geprobeerd met een messing borsteltje uit de hand en borstel op de stofzuiger. De plank was ooit geschaafd, heb deze daarna geschuurd, en om de schors wat te beschermen er een aantal lagen blanke lak over gespoten uit een spuitbus. Omdat alles in de Skylt zit, is dat ook op dit plankje essen laatste laag.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.268
664
Noord-Veluwe
Hout werkt vooral door verschillen in vochtigheid. Het werken door verschillen in temperatuur is verwaarloosbaar ten opzichte daarvan. Dat is ook waarom werken in de lengterichting van de nerf nooit als probleem wordt gezien. De "buisjes" worden grotere/kleiner in dwarsdoorsnede door opname/verdampen van vocht. Met andere woorden als je goed droog hout gebruikt en een dampdichte afwerklaag gebruikt, dan zou er ook geen vochtuitwisseling met de buitenwereld meer plaats moeten vinden (wellicht nog via osmose?). En in het verlengde daarvan ook geen uitzetten/krimpen. Volgens mij staat er in #1 dat er epoxy is gebruikt. Als je niet een al te dunne laag gebruikt, dan zou dat wel goed moeten komen, dunkt mij.

antwerpenpjvan

Actieve deelnemer
9 jan 2017
232
109
Nijmegen
Dank. Blijkbaar #1 niet goed gelezen. De extra toelichting helpt.

Ik ga toch eens oefenen met epoxy. Nog nooit gedaan. Maar als ik daardoor dit soort dingen langsurig kan maken, geeft dat veel extra mogelijkheden.

Ziet er goed uit trouwens! Al vind ik de kleur te.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.