Houten voorzetwand stucken zonder scheuren op de naden?

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Beste klussers/houtbewerkers,

Ik ga een houten mdf voorzetwandje plaatsen en LATEN stucken (een van de weinige klussen die ik zelf niet netjes kan).
Hoe maak ik dat wandje zo, dat er geen scheuren in de stuclaag komen?

In het plaatje een dwarsdoorsnede van hoe ik het bedacht heb...
Advies is zeer welkom.

1616401391823.png

Groet,
Kappie.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
ipv mdf zou ik eerder osb nemen omwille van de vochtbestendigheid, of ten minste groene mdf
ook op het beton zou ik osb zetten
ivm stukken: op die osb zet men dan gipsplaten, waarvan met de voegen opvult
écht stukken met een volle laag pleister zie ik hier niet doen
de osb vangt de bewegingen op
een gipsplaat krimpt niet meer
voegen met band overplakken + opvullen
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Precies. Gipsplaat erover is de enige oplossing. Hout stucen is onzinnig en aansluitingen van verschillende materialen geven altijd risico op schuren, hoeveel gaas je er ook over zet.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Houten staanders vervangen door metalstud profielen. Gips er op en stucen. Wil je hout achter je gips, neem dan osb klasse 3. Zo wordt er minder vocht in je constructie opgenomen, waardoor je minder werking hebt. Als je renovatieplaten neemt, kan je de staande naden laten verspringen. Platen horizontaal, gips vertikaal.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
Houten regels of metaal stuks maakt kwa krimp niet uit. Metal studs isoleren echter voor geen meter. Ik zoute dus voor voorzet wanden voor buiten muren niet gebruiken. Je krijgt daar koude bruggen waarop woonvocht condenseert en dat wil je niet.
Op de houten regels gipsplaat of Fermacell ( duurder dan gipsplaat maar echt fantastisch materiaal) zetten en netje strak afsmeren. Stucken is dan niet nodig. Scheelt weer een hoop kosten aan een goede stukadoor. En lange wachttijden: als je een stukadoor weet te vinden die morgen tijd heeft dan zou ik dat gelijk wantrouwen. Een goede stukadoor zit de komende maanden vol met werk.

Succes met de klus.
 

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Fermacell is wat in ons houten huis is gebruikt en dat is inderdaad fantastisch spul. In mijn ogen het extra geld meer dan waard. Iets anders om te overwegen is het gebruik van vliesdoek voordat je het stucwerk gaat witten. Een dergelijke constructie gaat toch altijd werken, waardoor je scheurtjes zult krijgen in je stucwerk. Met vliesdoek kun je dat enigszins maskeren. Maar uiteraard alleen als de scheuren niet al te groot worden.
 

Kappie

Actieve deelnemer
1 jun 2015
113
1
Assen
Beste klussers/houtbewerkers,

Ik ga een houten mdf voorzetwandje plaatsen en LATEN stucken (een van de weinige klussen die ik zelf niet netjes kan).
Hoe maak ik dat wandje zo, dat er geen scheuren in de stuclaag komen?

In het plaatje een dwarsdoorsnede van hoe ik het bedacht heb...
Advies is zeer welkom.

Bekijk bijlage 100623

Groet,
Kappie


Allen dank voor het advies, gipsplaat op hout wordt het.
Het is (al) de binnenmuur van een spouwmuur waar een voorzetwand voor komt.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Dat is inderdaad een goede methode. Bedenk wel, als je hier ooit iets zwaars aan wilt hangen, is dat lastiger aan alleen gipsplaat. Dan moet je dat wel precies in de staanders kunnen schroeven.

Weet je nu al dat er in de toekomst zware zaken aan kunnen komen te hangen, zou je nu tussen de houten regels en de gipsplaten een plaat kunnen monteren (18mm underlayment of OSB) om de draagkracht te verhogen en dus makkelijker zaken op te hangen.
Dan dus houten regels CLS -- OSB of underlayment -- gipsplaat met afwerking zoals je al schreef

En anders in ieder geval goed vastleggen waar je staanders staan, zodat je later weet waar je hout hebt zitten om juist op die plaatsen stevig te schroeven (ipv met een hollewandplug te klooien).
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Wat moet het resultaat zijn? Een strakke muur of een gestucte strakke muur. Ik ben sinds een aantal jaar echt fan geworden van renovlies behang. En dan de dikke variant. Als je dit behang netjes plakt zie je na 2 lagen verf niet meer of er gips of renovlies onder zit. Het voordeel van renovlies is dat het enigszins scheurvorming opvangt en het allergrootste voordeel is dat je er geen stukken uit kunt meppen met een stofzuiger of speelgoed. Bij een gestucte muur in kleur zie je meteen een wit gat waar bij renovlies misschien een deuk ontstaat maar het behang en verf blijft zitten. Het enige nadeel, je kan er een muur niet vlak mee maken.(maar daar ben je een woodworker voor)
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Hier ook al veel wanden gedaan. Hout of metalstud skelet, 18mm underlayment mes/groef 12,5mm gipsplaten. Naden met gaas aanzetten. Stucen en dan renovlies behang. Daarna afwerking naar keuze, verf of behang. Binnen hoeken afwerken met een kitrandje (schilderskit)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.097
235
Goeree-Overflakkee
Houten regels of metaal stuks maakt kwa krimp niet uit. Metal studs isoleren echter voor geen meter. Ik zoute dus voor voorzet wanden voor buiten muren niet gebruiken. Je krijgt daar koude bruggen waarop woonvocht condenseert en dat wil je niet.
Hout is evengoed een koudebrug. Metal stut is maar heel dun metaal, dus het zou me niet verbazen als de koudebrug kleiner is dan bij een houten regel. Bij een voorzetwand is sowieso altijd een dampremmende laag aan de binnenkant nodig. En die moet rondom goed aansluiten, dus ook bij gaten voor wandcontactdozen en ander leidingwerk.
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
De warmte geleiding van hout is 0,1 droog hout tot 0,5 nat hout van ijzer is dat 79. Ik neem even aan dat je droog hout gebruikt dan is de warmte geleiding van ijzer 790x beter dan van hout. Een houten staander is 50 mm breed, de metal studs 0,6 mm dik. Blijft de ijzer stud nog steeds 790/(50/0,6)= 9,5 x beter geleiden. Een zo’n 10 x sterkere koudenbrug.
Zie voor de Lamda’s : Thermische geleidbaarheid - Wikipedia
@Bijtel: wat doet dit me je verbazing?
 

Rutger Broekman

Actieve deelnemer
19 apr 2013
160
45
Tilburg
De warmte geleiding van hout is 0,1 droog hout tot 0,5 nat hout van ijzer is dat 79. Ik neem even aan dat je droog hout gebruikt dan is de warmte geleiding van ijzer 790x beter dan van hout. Een houten staander is 50 mm breed, de metal studs 1 mm dik. Blijft de ijzer stud nog steeds 790/50 = 16 x beter geleiden. Een 16x sterkere koudenbrug.
Zie voor de Lamda’s : Thermische geleidbaarheid - Wikipedia
@Bijtel: wat doet dit me je verbazing?
 

Wickednick

Actieve deelnemer
8 jun 2018
126
62
37
Bergen (L)
Rutger, dat klopt wel, maar net te kort door de bocht...
de 49mm die niet opgevuld word door hout, kan in deze situatie worden opgevuld met isolatie, dat trekt de balans weer een klein beetje recht.
Desalniettemin, op: Kingspan Insulation Rc berekeningen kunnen rc berekeningen gemaakt worden waarbij je de rest van de constructie gelijk trekt. Ik heb er laatst twee gemaakt, waarbij de constructie met houten staanders nipt won met een 0,1 hogere Rc waarde.
Groetjes, Nick
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
51
6
Oss
Naar mijn mening bij de overgang van 2 verschillende materialen goed insnijden. Ook later met het eventueel schilderwerk. Werken doet het altijd verschillend omdat het verschillende materialen betreft. Maar door goed insnijden kun je het "controleren" en een beetje bepalen waar de scheur komt. Ook bij overgang wand vloer word dit vaak vergeten waardoor er een lelijke scheur of rommelige overgang ontstaan. Goed insnijden en het valt niet eens op
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.934
Klein-Brabant, Vlaanderen
Naar mijn mening bij de overgang van 2 verschillende materialen goed insnijden. Ook later met het eventueel schilderwerk. Werken doet het altijd verschillend omdat het verschillende materialen betreft. Maar door goed insnijden kun je het "controleren" en een beetje bepalen waar de scheur komt. Ook bij overgang wand vloer word dit vaak vergeten waardoor er een lelijke scheur of rommelige overgang ontstaan. Goed insnijden en het valt niet eens op
is dit draadje na 11 maanden nog actueel ?
@rolandvs
ni persoonlijk bedoeld
soms duikt een oud draadje uit het niets weer op, zonder dat je beseft dat het project reeds uitgevoerd is
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.