Er is vandaag goed en slecht nieuws te melden. Het goede nieuws is dat het houten kruis perfect werkt
Het slechte nieuws is dat ditzelfde houten kruis snel tegen zijn limieten aanloopt, maw voor grotere bankschroeven is een houten kruis niet bruikbaar wegens niet sterk genoeg. Niet sterk genoeg omdat je niet eindeloos de sectie's kan verzwaren, het moet nog wel in te bouwen zijn.
Het zal dus bij dit ene houten kruis blijven denk ik. een volgend model ga ik voorzien van een stalen exemplaar.
Tijdens de fabricage van dit onderdeel nog op een onverwacht probleempje gebotst, het scharnierpunt van het kruis ligt namelijk niet altijd mooi in het midden van de benen zo blijkt.
Waar het scharnierpunt dan wel moet komen hangt af van een paar dingen, de diepte van de groef en de inbouwdiepte van de assen. Deze beide items bepalen hoeveel speling er nog tussen kruis en bankschroef resteert. Het is deze speling die eruit moet gewerkt worden door het scharnierpunt uit het midden te plaatsen.
Omdat ik hier pas achter kwam toen het kruis een eerste maal ingebouwd werd
moest ik een andere manier verzinnen om één en ander te laten passen. Heb er een mouw aangepast door de diepte van de groef te verkleinen door middel van een ingelijmd stukje hout. Maar eind goed al goed, het bankschroefje functioneert prima, de klemkracht is ongelofelijk. Als test heb er even een balk Yellow Poplar ingeklemd van 2100mm lengte, 45mm dik en 150mm breed, die kon geen kant meer uit
Alle onderdelen voor een houten St-Andrieskruis.
De inbouw.
De aangepaste groefdiepte geeft een prima werkend kruis.
Het klembereik is meer dan voldoende.
De klemkracht is ook niet min