Houten schaaf uit begin 18e eeuw

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
54
27
Hier soms daar
Leuk en mooi bewerkt stuk.
Maar wat is er eigenlijk met de schaven van "normale vakman" gebeurd uit dezelfde periode?
Ken wel wat verzamelaars die deze zeldzame hebben maar is dit eigenlijk ook al wat in de "collectie Nederland" aanwezig?

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.345
337
't hoofd van Overijssel
Dacht ik ga eens in de landelijke archieven op zoek naar oude schaven. ons Rijks heeft niks dus. De beeldenbank van Rijksdienst Cultuur erfgoed kwam ik de schaven uit Woerden tegen.

Schaaf 1a
1738158467585.png

Schaaf 1b
1738158521970.png

Schaaf 2
1738158579454.png

Schaaf 3
1738158613543.png

Schaaf 4
1738158672147.png

• Leuk
Waarderingen: baas

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.345
337
't hoofd van Overijssel
En dit was ook nog wel aardig om te zien. De molenmaker met de schaaf is Simon Smid of Smit uit Adorp, molenmakersknecht bij de fa. Doornbosch uit Adorp. Molen De Havik.

1738158728856.png

• Leuk
Waarderingen: baas

WeNS

Actieve deelnemer
25 dec 2020
54
31
Oost Groningen
Wat ik uit het boek van v.d. Sterre begreep, is dat de schavenmaker niet zelf de versieringen aanbracht op zijn schaven. Houtsnijden was namelijk iets voor vakmensen uit het houtsnijdersgilde, en ten strengste verboden voor mensen uit het timmermansgilde. Aan deze schaaf zijn dus drie getalenteerde meesters te pas gekomen!

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.886
903
Enschede
ingoogni.nl
Wat ik uit het boek van v.d. Sterre begreep, is dat de schavenmaker niet zelf de versieringen aanbracht op zijn schaven. Houtsnijden was namelijk iets voor vakmensen uit het houtsnijdersgilde, en ten strengste verboden voor mensen uit het timmermansgilde. Aan deze schaaf zijn dus drie getalenteerde meesters te pas gekomen!
Dat versterkt voor mij het idee dat het eerder een "ceremoniele schaaf" was dan een echt gebruikt gereedschap. Waarom zou een timmerman er geld aan uitgeven om z'n schaaf te versieren (afgezien van het Rolex idee)?

No.3 de Smid?

0nn0

Actieve deelnemer
23 mei 2023
54
27
Hier soms daar
Ik heb vorig jaar hier over nog een gesprek gehad met de toenmalige voorzitter van de Vereniging Ambacht & Gereedschap. Het boek van v.d. Sterre is erg romantisch geschreven.
Zelf zie ik ook niet in dat de maker van een schaaf deze niet mag bewerken en of verfraaien.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.