Houten hoornschaaf herstellen

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Hallo allemaal, ik post niet echt vaak hier dus ik hoop dat het lukt. Hier mijn probleem. ik heb de body van een houten hoornschaaf van steiner op de kop getikt bij de kringloop. Nu is ie niet kompleet. Ik mis de slagknop en de beitel en keerbeitel of wedge.

16616128600652512426725964691205.jpgheeft iemand toevallig een foto van de komplete schaaf? Weet iemand waar ik de onderdelen kan vinden? Alvast bedankt groetjes mark.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.921
2.537
Je kan de mondopening aan de onderkant van de schaaf op meten. Daar moet het schaafmes door heen passen.
 

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
688
717
de buurt van den bosch
Je kan inderdaad de mondopening opmeten en je haalt daar een paar mm vanaf.
Beitels en keerbeitels zijn te koop bij de betere houtbewerkingswinkel,en de wedge maak je
zelf van een stukje hout.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Ik mis de slagknop en de beitel en keerbeitel of wedge.
Zo te zien hoort er een beitel met keerbeitel in, én een wig om de zaak vast te zetten. Zo zijn de meeste houten schaven opgebouwd tenminste, zo ook de Ulmia en ECE die Jurriaan linkt.

De wig is gemakkelijk zelf te maken, die moet namelijk ook precies passen. Met de beitel en keerbeitel kan ik je misschien helpen. Wat is de breedte van de mondopening? Zal vanavond even in het schuurtje kijken en dan stuur ik je een privébericht.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Bij Steinert kan het voorkomen dat het bed, waartegen de beitel rust, niet helemaal recht is. Meet het na, want als dat niet het geval is , zul je weinig plezier aan je schaaf beleven.
Je zal het eerst recht moeten maken.

Je zal dat dan eerst recht moeten maken.Messen van Ulmia of Emerich zullen het origineel het best benaderen.Je kunt die bij de Ulmia zelf bestellen. Niet duur....
 

Nightwatcher

Actieve deelnemer
12 nov 2018
48
3
Vught
Zit er ruimte in het schaafbed(waar de schaafbeitel op komt te liggen)voor de schroef van de keerbeitel.
Zo niet dan heb je geen keerbeitel nodig.kan ik niet zien op de foto.
Ik heb daar ruimte voor de schroef..maar heb inmiddels van een ander lid van het forum een beitel en keerbeitel overgenomen. zodra ik besloten heb welke slijpmachine ik wil kan ik deze een beetje bijslijpen en heb de schaaf weer compleet..
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.