http://kebony.com/en Kijk hier eens naar, ziet er indrukwekkend uit! (iets meer verantwoord)
Marcel: Interessant, zal ik eens verder onderzoeken.
Je geeft aan dat je een strak en vlak wilt, maar hou er toch rekening mee dat je voldoende speling laat om het hout te laten werken. Strak tegen elkaar plaatsen kan niet, dan krijg je gegarandeerd problemen.
En waarom niet Europees hout? Er zijn een aantal houtsoorten, of verduurzaamde houtsoorten, die zeker geschikt zijn. Na een tijdje als het hout vergrijsd is ga je niet veel verschil meer merken.
Matthieu: Met strak en vlak bedoel ik dan dat de planken in hetzelfde vlak komen te liggen als de gevelsteen, en dus niet potdekselen bv.
Hoeveel mm spatie raad jij aan om tussen de planken te voorzien (kopse kanten en tand&groef/rabat)?
Aan welke Europese soorten denk je dan? We willen hout dat geen zwarte plekken krijgt, hetgeen je vaak ziet bij bv. Ceder aan de onderkant, onder vensterbanken, etc.
Erik: Bedankt voor de tip, die Borgh schroeven zien er ook interessant uit. Ik heb de Makita BHP481, de opvolger van de 458. Eventueel met de zwaardere machines met snoer dan maar.Ik heb het regelwerk bij ons opgehangen met Borgh Facafix, volgens hun montagevoorschrift, waarin alles duidelijk uitgelegd staat. De bekleding zelf is besteld maar dient dus nog geplaatst, hier worden het afrormosia tand- en groef planken, vertikaal geplaatst.
Dat Facafix systeem is fijn om mee te werken. Super sterk, en toch kan je je latwerk mooi vertikaal plaatsen en afregelen. Zorg wel voor een voldoende sterke boormachine, mijn Makita 18V BHP458Z en slagschroevendraaier, beide toch vrij sterke machines, hadden toch wel wat moeite om de schroeven helemaal in het hout te draaien.
Ik volg je vraag ivm. de tackers met interesse...